Gå til innhold

Bruk av HD-ready lcd-tv til spillkonsoller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis det er en 1366*768 tv, så ville jeg brukt 720p fordi da slipper den å nedskalere fra 1080i. 720p ser ihvertfal hakket bedre ut her enn det gjør på 1080i om det ikke bare er inbilling. Er ikke så sterk på emnet så er sikkert folk her som kan forklare bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Her er den gyldne regel. Velg alltid den oppløsningen å spille på som er nærmest TVens "native" oppløsning. Dersom TVen er på 1366x768, så er absolutt 720p det beste å velge. Dersom TVen din er så rå at den har 1920x1080, og takler et slikt signal i progressivt (1080p), så er dette det lureste du kan bruke. Personlig har jeg en 1366x768 TV, og tror dette i grunnen er best til spilling i og med at de fleste spill nå for tiden er bygger rundt 720p standarden. Og 720p ser ikke så bra ut på en 1920x1080 skjerm som det gjør på en 1366x768 skjerm for eksempel.

Ikke lett å vlege i denne semi HD perioden. Forhåpentligvis blir det bedre med tiden.

Forresten anngående det spørsmålet du stilte om 720p vs 1080i. Ville nesten si at når det gjelder et progressivt signal mot et interlaced signal, så er nok progressivt det beste til spilling. Mye kjappe bevegelser blir ikke så veldig bra på 1080i for eksempel.

Endret av Bromlebassen
Lenke til kommentar

Hvis du går for en 1920x1080p TV så sjekk at den også kan ta imot 1080p via komponent og ikke bare via HDMI hvis du har en Xbox 360. Ikke alle 1080p TV'er ser ut til å ta imot det via komponentinngangen - og det er jo litt vesentlig hvis du vil bruke den sammen med 1080p ut på xbox 360. :)

Lenke til kommentar
Takk for tipset ;)

For håpe den blir noe av ryktene ang den nye xbox 360. hehe

Da skal jeg ha den "gamle" xboxen på jobb og den nye hjemme ;)

Hva synes dere om Samsung sine lcd tv?

8052029[/snapback]

Jeg har samme TV som deg tror jeg. Bare min er 40 tommer. Er veldig fornøyd med den i grunnen. Det eneste som plager meg er at man ikke kan stille inn backlighten manuellt. Den gjør det automatisk, og det er den ikke særlig godt til, så jeg må ha den på full styrke hele tiden. Når det gjelder 1080p TVerl, så ville jeg nesten gå så langt som å si at dette ikke er lurt å kjøpe enda. Nesten ingen ting i Norge er HD, og om du viser det på en slik høy oppløsnings TV blir det i grunnen ganske stygt. Det eneste som er i TRUE HD for tiden er Blue Ray og HD DVD, og enkelte ps3 spill. De fleste spill både på 360 og ps3 er bygget rundt 720p standarden, og det er da nesten mer gunstig å ha 720p tv som standard. Selv på 720p tver begynner DVD og se litt rart ut. Orker ikke tenke meg hvordan det er på 1080p.

Det hjelper selvsagt litt om du har end DVD spiller som oppskallerer.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Bromlebassen.

Jeg tror det er lurt å vente til man får TV'er med den nye HDMI-standarden (v.1.3). Og at vanlige tv-signaler blir ganske crappy på en så bra TV (digitale bakkesignal kommer i 2008! Yay!). Så det beste bruksområdet fram til det digitale bakkenettet kommer er uten tvil spillkonsoller og dvd.

Når det er sagt, skjønner jeg godt at folk kjøper seg en flatskjerm med HDMI 1.0. når den selges til dumping-pris. ;)

Lenke til kommentar

Bromlebassen vet hva han prater om ja.

Ser ikke noe poeng i å kjøpe 1080p tv for denne generasjonen av konsoller. 90% av spillene vil være 720p likevel og vil da se best ut på en 720p tv.

Så med mindre man skal bruke tv'en primært til å se på hd filmer og må se de i 1080p er det etter mitt syn bortkastet.

Og 1080p tv kanaler er jo ikke akkurat rundt hjørnet heller. Kanskje om 15 år, hehe.

Endret av ragnar21
Lenke til kommentar

Uten å dra diskusjonen så veldig langt, så sitter jeg på en 720p projektor, en 1080p projektor og en 720p (egentlig 768p) samsung LCD LE40M61 40 tommer TV.

Oppskalert DVD til 1080p ser ikke noe rarere ut enn til 720p. Faktisk ser det best ut på 1080p projektoren. Så det er ikke noen grunn til å la vær å kjøpe 1080p TV - forutsatt at TV'n eller dvd spilleren din er rimelig god til å skalere.

Xbox 360 har en hardware scaler innebygget, og selv om den ikke er av den dyreste sorten, så gjør den jobben godt i spillene. 1080p projektoren igjen gir den beste billedopplevelsen.

Men altså, som dere snakker om - 40 tommers TV eller mindre - da veit jeg sannerlig ikke om det er verdt å bruke penger på 1080p per i dag. Da skal du sitte veldig nærme tror jeg.

1080p TV kanaler? Det tar nok rimelig lang tid, ja. Vanvittig båndbredde. Dog husk at 1080i er samme oppløsning, og har du en 1080p TV som de-interlacer godt så får du vanvittig bilde på disse tingene. Og 1080i HD kanaler er det mange av - (ut av totalen HD kanaler).

Det er også mange andre ting enn bare pikseloppløsning som er med å bestemme billedopplevelsen - kontrast og sortnivå, riktig fargekalibrering f.eks. Så kanskje heller kjøpe en god 720p TV i stedet for å kjøpe den billigste 1080p TV'n du får tak i - i hvert fall i de mindre størrelsene, <50 tommer.

Nye HDMI standarden? - det er v.1.3 og produkter med det er ute på markedet allerede.

Lenke til kommentar

1080p er selgerprat med mindre du bruker projektor og lerret eller kolossale lcd- tv`er. Du må nemlig sitte svært nært en 1080p tv for å se forskjell mellom 720p og 1080p. Så nært faktisk at det blir nesten umulig å bruke tv`en til spill.

Ser på denne oversikten for å regne ut hvor nært du må sitte for å se forskjell i mellom de forskjellige oppløsningene.

Dra en linje fra størrelsen på skjermen din og hvor langt unna du sitter som regel.

Punktet du da får forteller deg om du kommer til å se forskjell mellom de forskjellige oppløsningene. Grunnen for dette har med de naturlige begrensningene av det menneskelige øyet å gjøre. Verdiene tar utgangspunkt i perfekt syn, dvs 20/20 vision. Altså 100% optimal fungerende øyene.

resolution_chart.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...