bioSpaWn Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 For ikke så lenge siden monterte jeg vannavkjøling i maskinen. Jeg ligger på rundt 33C CPU og 22C Kab ved 25C Romtempratur (Idle). Det er med to 120mm vifter. De kan jeg regulere hastigheten på med en spenningsregulator jeg laget på skolen(Elektrofag). Hvis jeg skrur viftene helt av vil tempraturen på CPU stige helt til ca. 52C. Er det bra for prosessoren å ha så høy temp? Jeg kunne tenkt meg å kjørt slik. fordi maskinen blir da så å si helt lydløs. Kjempefint når man skal se en film. Greit hvis jeg fryser på fingrene, for da kan jeg varme meg på radiatoren som ligger oppå kabinettet. HeHe _________________ AMD Athlon XP 2100+ Vannavkjølt 384 Mb SD-ram 80GB IBM Chieftech midi m/Vindu og blått neonlys Creative GF4 MX420 @ 4800 3Dmarks (310 Mhz Core & 460 Mhz Memory) [ Denne Melding var redigert av: bioSpaWn på 2002-12-08 13:31 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Den 2002-12-08 13:29, skrev bioSpaWn:Jeg ligger på rundt 33C CPU og 22C Kab ved 25C Romtempratur (Idle). Enten har du skrevet feil her eller så er temperatursensorene dine gale. Du kan ikke ha får 22C i kabinettet ved 25 grader romtemperatur(det er fysisk umulig) forutsatt at du ikke kjøler ned kassa med uteluft eller har andre spesielle innrettninger. Quote: Hvis jeg skrur viftene helt av vil tempraturen på CPU stige helt til ca. 52C.Er det bra for prosessoren å ha så høy temp? Den tar ikke skade av det. Lenke til kommentar
bioSpaWn Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg vet ikke hvorfor tempraturmåleren viser det, men det er det den viser. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Strengt tatt er det ingen fare med 52grader på CPU, den vil helt sikkert overleve på det. Uansett ville jeg nok la viftene gå på absolutt laveste hastighet, slik at du har et lite luftdrag gjennom radiatoren. Foreslår at du legger du inn en bryter for en av viftene, det vil være tilstrekkelig med bare en vifte i drift. Ville sjekket romtemperatur med et annet termometer, som Anders sier er det fysisk umulig med lavere temperatur i kabinettet enn omgivelsestemperaturen for dette. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-08 13:49 ] Lenke til kommentar
bioSpaWn Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Må nesten ha viftene i gang, ellers begynner pumpen å lekke litt. Jeg tror plasten i pumpen utvider seg slik at den får en liten glipp. Men selv om jeg har viftene så vidt i gang, så hører jeg dem nesten ikke. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Den 2002-12-08 13:56, skrev bioSpaWn:Må nesten ha viftene i gang, ellers begynner pumpen å lekke litt. Jeg tror plasten i pumpen utvider seg slik at den får en liten glipp. Men selv om jeg har viftene så vidt i gang, så hører jeg dem nesten ikke. Aiai! Ikke bra det der! Pumpa skal slett ikke lekke om temperaturen på vannet stiger. Foreslår at du snarest mulig finner ut av problemet, eller bytter pumpa! Btw; Hva slags pumpe er det snakk om? Lenke til kommentar
bioSpaWn Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Det er en Eheim 1048- pumpe Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Vet du hva som kan være årsaken til at pumpe lekker? Er ikke særlig trygt hvis pumpa står inne i kabinettet. Lenke til kommentar
bioSpaWn Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Hvis tempen på CPUèn stiger over 40C vil pumpen begynne å lekke litt, bare litt, men for mye. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Merkelig, har den alltid vært sånn? Da skal du jo ha krav på å få byttet den ut. Lenke til kommentar
bioSpaWn Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Hehe.... Kjøpt brukt... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Noe er "klin gæærn´t" med pumpa di! En slik pumpe skal ikke lekke uansett. Riv ut skrotet, og bytt den snarest! Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Vil på det sterkeste anbefale deg i å bytte ut pumpa! Hvis du ikke lever på kanten av stupet da :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 En liten overhaling til 5 kroner skulle vel holde. Silikon, teflontape eller litt epoxy fikser det meste. Har du muligheter for og finne ut om det er mye trykk i systemet? Hvis du har tank, eller en ventil, slipp ut litt luft der og se om pumpa fortsatt lekker. Skulle pumpa være tett, gå likevel over den der det var lekasje. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Ville ikke tatt sjansen. Han har relativt kraftige saker inni den boksen :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Nåja... jeg måtte fikse en stor Ocean Runner pumpe, hvor plastkvaliteten på utløpsnippelen var så dårlig at den rett og slett knakk rett av når jeg satte på en stiv slange. Hadde ikke hjulpet det spøtt og kjøpe en ny pumpe. Gikk heller i uthuset fant en kraftig messing nippel, utvidet hullet litt, varmet mesingnippelen opp, skrudde den ned i plasten så jeg fikk gjenger. Så smurte jeg epoxy på gjengene og monterte den. Voila! 1 stk pumpe med 10 ganger så kraftig nippel :smile: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Det kan det hende at jeg hadde tatt sjansen på. Min fikk bare inntrykket av at det var en slik "teip_fikser_alt_løsning" :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Hehe, Vanlig tape fikser egentlig ikke en dritt. Med mindre den er selv-vulkaniserende. Da fikser den det meste! Brukte det til og tette en kabelgjennomføring på undervannskameraet mitt. Den er tett på 100 meter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå