Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i ryggen etter trening

VikinGz

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om den passa best under helse eller under trening/kosthold...

men det har seg slik at jeg drev og trente i går og kjente at jeg ble klar i korsryggen... eller noe sånt...

Spiste litt mat, så litt tv o.l før jeg fant senga...

Også våkna jeg i dag med så vondt i korsryggen at jeg bare så vidt greide å komme meg ut av senga... og stått opp... vondt å gå, bøye seg og alt...

Jeg greide til slutt å skaffe meg noe lettere smertestilende og la på vei til jobb... vært skritt gjore vondt, men jeg måtte på jobb i dag..

har vondt når jeg sitter, står... ja good name it... men er ganske harde smerter av og til... men slik at jeg greier å fungere så vidt på jobb

Bør jeg oppsøke lege? Trente jeg for hardt, syns ikke jeg gjore det akurat....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt om den passa best under helse eller under trening/kosthold...

men det har seg slik at jeg drev og trente i går og kjente at jeg ble klar i korsryggen... eller noe sånt...

Spiste litt mat, så litt tv o.l før jeg fant senga...

Også våkna jeg i dag med så vondt i korsryggen at jeg bare så vidt greide å komme meg ut av senga... og stått opp... vondt å gå, bøye seg og alt...

Jeg greide til slutt å skaffe meg noe lettere smertestilende og la på vei til jobb... vært skritt gjore vondt, men jeg måtte på jobb i dag..

har vondt når jeg sitter, står... ja good name it... men er ganske harde smerter av og til... men slik at jeg greier å fungere så vidt på jobb

Bør jeg oppsøke lege? Trente jeg for hardt, syns ikke jeg gjore det akurat....

8044684[/snapback]

Kanskje dette nettstedet kunne hjelpe Helsenett.no..

Lenke til kommentar
Har du trent veldig lite i det siste? Kan vere at musklene var så lite brukt at du "overbelasta" dei.

8044759[/snapback]

nja... har trent vær dag stort sjett det siste 4mnd....

Men har vært litt fraværende i det siste pågrunn av en del overtid og annet arbeid

Men har fått trent noen timer i uka fordi...

Lenke til kommentar
Lærebokeksemplet på trening over alt for lang tid. Musklene trenger tid til restitusjon, du som har trent hver dag i 4 mnd har muskler som er helt utslitte. Ta det med ro framover. Tror du kan få sykemelding på dette.

8045786[/snapback]

Ta det med ro kan jeg :)

Tar heller noen timer sykkeltur istede...

Sykmelde meg... haha den var god, det kan jeg ikke!

Lenke til kommentar

Kva trente du?

om du trente noe som ingår rygg kan du jo ha brukt feil teknikker :)

kanskje du sitter for mykje med dataen og ryggen ikkje tåler påkjenning, då bør du begynne forsiktig ;)

snakk med fysioterapaut eller lege om saken om det blir værre :)

Lenke til kommentar
Lærebokeksemplet på trening over alt for lang tid. Musklene trenger tid til restitusjon, du som har trent hver dag i 4 mnd har muskler som er helt utslitte. Ta det med ro framover. Tror du kan få sykemelding på dette.

8045786[/snapback]

Ta det med ro kan jeg :)

Tar heller noen timer sykkeltur istede...

Sykmelde meg... haha den var god, det kan jeg ikke!

8046601[/snapback]

Trente du riktig? Husket du å tøye ut muskelgruppene nederst i ryggen? Det er ofte der det ligger. Men jeg tror fortsatt at overbelastning har noe å si i ditt tilfelle. Blir dette så ille at du føler det blir på grensen til uforsvarlig må du ta ut egenmelding og eventuelt sykemelding, du blir IKKE fortere bra ved å presse deg selv for langt. Det kan forlenge og forverre tilstanden din. Likevel ser jeg ingenting i veien for at du kan sykle en del, dersom du har trent beinmusklene lite i det siste. Men jeg tror du kan påvirke korsryggen der også hvis du sykler nok. Bare pass på, så blir du nok bra igjen.

Lenke til kommentar

Det eneste som har skjedd er feil teknikk. Det forekommer. Lær deg teknikken riktig :) Man får aldri vondt i korsryggen om man har riktig teknikk... Markløft er prakteksemplet. Om teknikken er bra nok så får man ikke vondt. Værre er det med knebøy, men da må man kjøre failure.

Å tøye ut som mange sier, er etter min mening bortkastet. Det er mye viktigere å varme ordentlig opp enn å strekke istykker muskelen.

Endret av Lord-of-the-End-Times
Lenke til kommentar

Jeg brukte ro maskin og senere sånn omvendt sittups der man ligger på golvet på magen, og løfter overkroppen.... som en omvendt sittup på en måte... strekte også ut godt og det er samme øvelser jeg har drevet med i ca 4mnd... 2 dager i uka. Det som var pussig var at jeg ikke hadde tid til å trene så lenge så jeg halverte øvelsene... men ikke strekkingen etterpå...

Men kan hende det sjedde da jeg vre meg for å skifte sang...

Lenke til kommentar
Det du beskrev virket veldig kjent her. Ser du dårlig på ett øye? Har du noen gang tråkket skikkelig over, og har du hatt regulering e.l?

8070466[/snapback]

jeg ser bra på begge øyne... ja jeg har tråkka over helt jævlig noen ganger ja... jeg har hatt regulering.. hva har det å si?

Er på bedringens vei nå da... men sliter fortsjatt seriøst de første timene om morgenen :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt veldig problemer med ryggen, og dette kan selvsagt variere helt fra person til person, men jeg fikk høre av min fysioterapeut av regulering spesielt, har en tendens til å skade ryggseksjoner pga trykket den legger på visse nerver (?) som over tid gjør at ryggen utvikler seg feil. Hvis du også har tråkket over noe jævlig så kan det være med på å hjelpe til ang. dette. Jeg hadde veldig store smerter, men jeg gikk heller ikke til fysioterapeut før lenge etter jeg hadde følt smertene som kom når jeg skøyt i håndball. Dette kom av at jeg vridde ryggen veldig under skuddet.

Jeg synes du burde stå naken foran et speil og finne bekkenet frem med tomlene, og hvis du da ser at det er forskjell i høyde anbefaler jeg deg sterkt å gå til fysioterapeut.

Jeg har selvfølgelig ikke kompetanse til å beskrive dette ordrett eller forklare akkurat hva du burde gjøre, men tenkte jeg kunne dele mine erfaringer. Hvem vet, det kan hende du har noe av det samme.

Unnskyld hvis innlegget ble litt rotete, blei litt sent ikveld ja. Håper du finner ut av det, og god bedring.

(PS: jeg fikk behandling og er nå ganske bra, men vil aldri bli helt "rett" i bekkenet igjen, så jeg må forholde meg til det og begrense trening hvis jeg får meg en jævlig smell. Du burde passe på vridninger i ryggen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...