Steina Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Var litt vanskelig å lage en god topic til dette spørsmålet, men håper den er ok Jeg driver å jobber med en ny hjemmeside, og inkluderer IRC-tjenesten, PJIRC, en java-basert IRC klient som kjøres fra webserveren. .HTML filen med java-scriptet må ligge i PJIRC-mappen jeg har i root, med mindre jeg flytter alle filene til root, og da blir det litt vel rotete. Når jeg da, skal linke til \index.html ifra \pjirc\irc.html, så må jeg, som jeg skrive hele adressen "http:\\www. ----- . ---\index.html Så derfor lurer jeg på en måte å linke til en fil, i en mappe tilbake. Synd at man ikke kan linke slik: root:/index.html Endret 28. februar 2007 av Steina Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Var litt vanskelig å lage en god topic til dette spørsmålet, men håper den er ok Jeg driver å jobber med en ny hjemmeside, og inkluderer IRC-tjenesten, PJIRC, en java-basert IRC klient som kjøres fra webserveren. .HTML filen med java-scriptet må ligge i PJIRC-mappen jeg har i root, med mindre jeg flytter alle filene til root, og da blir det litt vel rotete. Når jeg da, skal linke til \index.html ifra \pjirc\irc.html, så må jeg, som jeg skrive hele adressen "http:\\www. ----- . ---\index.html Så derfor lurer jeg på en måte å linke til en fil, i en mappe tilbake. Synd at man ikke kan linke slik: root:/index.html 8044382[/snapback] Har du tilgang til serverside-språk, som feks php? Da kan du bruke $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] eller $_SERVER['HTTP_HOST'] Lenke til kommentar
joarvat Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Har du prøvd med en relativ link hvor du bruker dobbel punktum for å gå opp en mappe i hierarkiet? Er ikke sikker på at det vil virke i din situasjon, men hvis du prøver f.eks. ../../webroot/index.html hvor webroot er din hovedfolder for web publisering? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Ja, har tilgang til det, men har ikke kunskapene til å bruke det enda ^^ Lenke til kommentar
Steina Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Har du prøvd med en relativ link hvor du bruker dobbel punktum for å gå opp en mappe i hierarkiet? Er ikke sikker på at det vil virke i din situasjon, men hvis du prøver f.eks. ../../webroot/index.html hvor webroot er din hovedfolder for web publisering? 8044415[/snapback] Det fungerte jo utmerket! Tusen takk Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Ja, har tilgang til det, men har ikke kunskapene til å bruke det enda ^^ 8044416[/snapback] Her har du noen variabler du kan bruke <?php print "Document root: ".$_SERVER['DOCUMENT_ROOT']; print "<br />Script name: ".$_SERVER['SCRIPT_NAME']; print "<br />Script filename: " . $_SERVER['SCRIPT_FILENAME']; print "<br />Http host: ". $_SERVER['HTTP_HOST']; print "<br />Full url: " . $_SERVER['SERVER_NAME'] . $_SERVER['SCRIPT_NAME']."<br />"; print "<br />Full path: " . $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . $_SERVER['SCRIPT_NAME']."<br />"; print "<br />Semi-full path: " . $_SERVER['SCRIPT_FILENAME']."<br />"; ?> Resultatet av de kan du se her: http://bogus.uib.no/~sha015/php/test2.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå