Gå til innhold

Ebay og priser på utstyr

Anbefalte innlegg

Med en dollarkurs på 6,25 (har ikke sjekka opp hva den er per i dag) beløper denne pakken seg til rundt regnet 30 høvdinger inkludert mva (jeg har da regnet 100USD i frakt, noe som sikekrt kan være litt i overkant).

Noen som vet hva tilsvarende pakke vil koste her til lands, sånn ca?

http://cgi.ebay.com/NIKON-D200-SLR-18-70-7...1QQcmdZViewItem

Mvh A.K

Endret av Juballong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med en dollarkurs på 6,25 (har ikke sjekka opp hva den er per i dag) beløper denne pakken seg til rundt regnet 30 høvdinger inkludert mva (jeg har da regnet 100USD i frakt, noe som sikekrt kan være litt i overkant).

http://cgi.ebay.com/NIKON-D200-SLR-18-70-7...1QQcmdZViewItem

Mvh A.K

8044108[/snapback]

Uansett hva prisen på dette i Norge blir så hadde jeg valgt å kjøpe det her. Garanti når er kommer opp i slike summer er absolutt verdt litt ekstra!

Lenke til kommentar

D200: ca 12700

18-70: ca 2400

SB-800: ca 3300

70-200VR: ca 15700

Totalt = ca 34100 kr

Går du inn til f.eks. FotoVideo og spør om den pakken, kan det nok godt være de klarer å matche 30k... Det vil i hvert fall ikke være veldig langt unna, og du får norske reklamasjonsrettigheter på kjøpet, for å ikke snakke om at du er "garantert" at du får varene dine. Hvis du klarer deg uten VR på telezoomen, sparer du 5-6 lapper ved kjøp av Nikon 80-200 f/2.8 i stedet, og ytterligere to hvis du går for Sigma 70-200 f/2.8 EX APO DG/HSM (som også er et meget bra objektiv, spesielt når du tar prisen i betraktning)...

Har ikke tatt med kamerastativ, veske og minnekort, men du kan være ganske trygg på at det ikke står i stil til resten, siden det ikke står noe mer utfyllende om det. Det er bilde av et Sandisk ExtremeIII kort, men ville ikke tatt det for gitt at det var det som kom...

Lenke til kommentar

Det som nevnes i fobindelse med garanti, vi hadde akkurat et Fuji kamera inne til en reklamasjon/garanti sak (snakket med verksted først som bekreftet at det var en svakhet) fikk tilbakemelding at kamera ikke var importert via Fujifilm og derfor ikke gikk som garanti/reklamasjon.

Forståelig at de ikke vil betale for å fikse noe som de ikke har tjent penger på.

EDIT: Glemte å nevne at hvis man får med en World Wide Warranty fra f.eks Nikon (altså en orginal WWW garanti lapp) som er stemplet med salgsted, signatur og har påført kjøpsdato vil man få garanti reprasjoner utført, men mister forsatt 5 års reklamasjon da.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at dette med gray import/ utlandskjøp og garanti/service fra produsenter/verksteder/utsalgsteder er fullstendig i steinalderen for mye av kamerabransjen.

Ta f.eks bilbransjen som har noen av de samme tendensene, import fra utlandet. Toyotaverkstedet som jeg har kjennskap til legger seg ikke oppi hvor bilen er kjøpt- de sørger bare for å gi rikelig service, og sender regningen til Toyota- slik det burde være. Samtlige produsenter burde skjønne den enorme verdien i verdensomfattende service. Når noe f.eks går galt er det da samme pokker hvor den er kjøpt! Produsenten har tabbet seg ut og burde være mer en villig til å gjøre opp for seg.

Tilbake til trådstart- Jeg ville unngått eBay. Det aller meste som selges der av de populære produktene er enten; overpriset, overvurdert, i annen stand enn fremstilt, ren svindel, eller på en annen måte noe du egentlig vil holde deg unna. Det er jo som Ken Rockwell sier; Garasjesalg hvor du ikke engang får sett varen på forhånd! Jeg vil heller anbefale å legge en flott fotoferie til USA, og droppe innom Ritz, Adorama og B&H - Spare penger OG faktisk få tatt fine bilder!

Hva pokker skal man med all verdens fotoutstyr når man bare tar bilder av ungene sine og bikkjer?

Lenke til kommentar

D200: ca 12700

18-70: ca 2400

SB-800: ca 3300

70-200VR: ca 15700

Totalt = ca 34100 kr

Går du inn til f.eks. FotoVideo og spør om den pakken, kan det nok godt være de klarer å matche 30k... Det vil i hvert fall ikke være veldig langt unna, og du får norske reklamasjonsrettigheter på kjøpet, for å ikke snakke om at du er "garantert" at du får varene dine. Hvis du klarer deg uten VR på telezoomen, sparer du 5-6 lapper ved kjøp av Nikon 80-200 f/2.8 i stedet, og ytterligere to hvis du går for Sigma 70-200 f/2.8 EX APO DG/HSM (som også er et meget bra objektiv, spesielt når du tar prisen i betraktning)...

Har ikke tatt med kamerastativ, veske og minnekort, men du kan være ganske trygg på at det ikke står i stil til resten, siden det ikke står noe mer utfyllende om det. Det er bilde av et Sandisk ExtremeIII kort, men ville ikke tatt det for gitt at det var det som kom...

8044448[/snapback]

Nesten samme priser som i Norge! Ser ikke fordelen å kjøpe på Ebuy. Også kansje ta risken. Hvis det hadde vært ett kupp ville jeg ha kjøpt den, men i norge får du service osv.

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at dette med gray import/ utlandskjøp og garanti/service fra produsenter/verksteder/utsalgsteder er fullstendig i steinalderen for mye av kamerabransjen.

Ta f.eks bilbransjen som har noen av de samme tendensene, import fra utlandet. Toyotaverkstedet som jeg har kjennskap til legger seg ikke oppi hvor bilen er kjøpt- de sørger bare for å gi rikelig service, og sender regningen til Toyota- slik det burde være. Samtlige produsenter burde skjønne den enorme verdien i verdensomfattende service. Når noe f.eks går galt er det da samme pokker hvor den er kjøpt! Produsenten har tabbet seg ut og burde være mer en villig til å gjøre opp for seg.

Jeg vil heller anbefale å legge en flott fotoferie til USA, og droppe innom Ritz, Adorama og B&H - Spare penger OG faktisk få tatt fine bilder!

Hva pokker skal man med all verdens fotoutstyr når man bare tar bilder av ungene sine og bikkjer?

8044899[/snapback]

Det første først:

Sånn kunne det nok kanskje vært, og jeg skjønner hva du mener, men det er nok litt mer komplisert enn som så. Lettere å få tilsendt et kamera fra Hong Kong enn en bil f.eks. Hva hadde da den norske importøren levd av om alle skulle få norske rettigheter på utstyr kjøpt i ugga-bugga-langt-vekk-i-stan til en pris som ikke er mulig å få i norge? Resultatet hadde vært, og ikke bare for fotobransjen, at man ikke fikk kjøpt varer i Norge, men måtte bestille ALT fra lavkostland.

En norsk importør hadde da i praksis kun blitt et serviceorgan for reklamasjoner og garantisaker, da de ikke fikk solgt sitt eget utstyr til en pris de kunne leve av.

Må man til USA for å ta gode bilder? Kan man ikke ta gode bilder av ungene sine og bikkjer, eller for den saks skyld i Norge? :cool:

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Jeg undres på om du går inn for å gjøre deg enklere enn strengt talt nødvendig Cirrus.

De norske importørene og forhandlerne skulle levd på det folk i bransjen alltid har levd på; Inngående kunnskap, og nær service. Det er verd en hel del, og den generelle holdningen til mange av entusiastene (og ikke minst proffene) her indikerer at det alltid vil være viktig.

Det finnes store muligheter for flotte bilder av hunder, unger og Norge- men de ser ut til å være klinisk fraværende fra akam.no

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Tilbake til trådstart- Jeg ville unngått eBay. Det aller meste som selges der av de populære produktene er enten; overpriset, overvurdert, i annen stand enn fremstilt, ren svindel, eller på en annen måte noe du egentlig vil holde deg unna.

Det er vel noe i overkant generalisert. Jeg er enig i at jeg ikke ville satset beløp iooi 30K-klassen på totalt ukjente sjapper langt unna. Men det er da vitterlig andre og rimeligere småkupp å gjøre. Ta f.eks. batterier til kamera, mobiler o.l. Da jeg kjøpte meg mitt Panasonic FZ30 ville jeg gjerne ha med et ekstra batteri. Men hos norsk leverandør kostet det den nette sum av hysteriske kr. 890 for den lille klumpen. På eBay fant jeg så batterier fra HongKong. Jeg bestile 2 stk., og fikk dem for tilsammen kr. 250,- levert rett i postkassa. Jeg fikk altså 2 stk. for mindre enn en tredjedel av prisen her. Ja, det var uoriginale batterier, og selvsaggt ikke fullstendig sammenliknbart, men jeg har nå tross alt brukt disse i halvannet år, og de var vel så bra som de originale, til overmål med høyere kapasitet. Det samme gjorde jeg med mobilbatteri. Også fra HongKong, jeg fikk da originalt Samsung-batteri OG lader for en brøkdel av prisen på kun batteri her, så man skal absolutt ikke bare rakke ned på eBay. Men altså innenfor rimelighetens grenser når det gjelder beløp og risiko.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Tilbake til trådstart- Jeg ville unngått eBay. Det aller meste som selges der av de populære produktene er enten; overpriset, overvurdert, i annen stand enn fremstilt, ren svindel, eller på en annen måte noe du egentlig vil holde deg unna. Det er jo som Ken Rockwell sier; Garasjesalg hvor du ikke engang får sett varen på forhånd! Jeg vil heller anbefale å legge en flott fotoferie til USA, og droppe innom Ritz, Adorama og B&H - Spare penger OG faktisk få tatt fine bilder!

8044899[/snapback]

Er du helt på jorde? Alt som blir solgt på eBay er langt fra drit. Selv har jeg kjøpt utendelige mye på eBay, og spart store summer...

Lenke til kommentar
Er du helt på jorde? Alt som blir solgt på eBay er langt fra drit. Selv har jeg kjøpt utendelige mye på eBay, og spart store summer...

8047341[/snapback]

Helt enig. Man kan selvsagt være uheldig, så en liten porsjon sunn fornuft er greit å ha, der - som ellers i livet.

At SGK skriver at 'det aller meste er overpriset, overvudert svindel' henger ikke på ei greip. Du burde prøve deg på eBay Svein Gunnar. Ikke så skummelt som du vil ha det til.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Jeg undres på om du går inn for å gjøre deg enklere enn strengt talt nødvendig Cirrus.

De norske importørene og forhandlerne skulle levd på det folk i bransjen alltid har levd på; Inngående kunnskap, og nær service. Det er verd en hel del, og den generelle holdningen til mange av entusiastene (og ikke minst proffene) her indikerer at det alltid vil være viktig.

Det finnes store muligheter for flotte bilder av hunder, unger og Norge- men de ser ut til å være klinisk fraværende fra akam.no

8046174[/snapback]

Mange takk for at du kaller meg enkel. Der jeg kommer fra er en enkel person en som ikke helt strekker til, mindre begavet, kanskje tilbakestående med svekkede sjelsevner. Så takk for den.

Nå skal jeg ikke dra diskusjonen for langt av sporet, men jeg må bare kommentere påstandene dine etter mitt innlegg.

Det jeg gjør et forsøk på er å tenke to steg fremover. I stedet for å tenke kortsiktig på det som er hensiktsmessig for forbrukerene i nået.

Trenden er, og det kan ikke bestrides, at flere og flere handler mer via nettet. Handelslekkasje til utlandet blir større og større. Det er enklere å bestille varer fra Hong Kong i dag enn det var for de aller fleste å handle flesk i Sverige for 10 år siden. Om alle skal fortsette å handle der det er billigst til enhver tid, vil de fleste som har konsumenter som markedsområde få problemer på sikt. Konsumentene gjør i stor grad jobben selv, de henter info, sjekker priser og bestiller via nettet. Det er ikke lenger behov for en stor sterk importør, da han ikke lenger får solgt sine produkter, han bare leverer garantisaker fra Hong Kong. Klart denne importøren ikke kan tjene penger på sikt. Eneste måten å få dette til å fungere som du forespeiler, er om produsentene har sine egne avdelinger i hvert enkelt land som tar seg av denne jobben, og ikke noe annet.

For å konkretisere dette kan du se hva som er igjen av Kodak i Norge. Fra et kjempeselskap med store lokaler og mange ansatte på Kolbotn er det i dag bare et lite kontorlandskap igjen i hovedstaden. Sverige har fått resten som ikke er lagt ned. Jeg ser ikke bort fra at andre selskaper følger etter og i første omgang gjør om til en skandinavisk avdeling, og kanskje videre en europeisk. Hvem vet.

For å komme tilbake til trådstarter vil jeg absolutt anbefale deg å gjøre som andre sier før her: plukk ut de elementene i pakken som er verdt noe, dvs ikke tenkt på noe annet enn huset, obejktivene og blitzen. Resten er søppel og bodfyll. Søk litt rundt og snakk med forhandlere hva de kan selge en sånn pakke for, det skulle ikke forundre meg om du fikk pakken til bortimot samme pris i Norge med alt det innebærer av fordeler. Husk at det er ikke amatørutstyr du ser på nå, det er ordentlig godt utstyr, og det hadde vært utrolig kjedelig om du måtte sende objektivet ditt til USA for evt korrigeringer.

Jeg har forresten selv handlet flere ganger på ebay uten problemer, men det er alltid eldre og brukt utstyr som uansett ikke har garanti.

Lykke til.

Lenke til kommentar

8046174[/snapback]

For å konkretisere dette kan du se hva som er igjen av Kodak i Norge. Fra et kjempeselskap med store lokaler og mange ansatte på Kolbotn er det i dag bare et lite kontorlandskap igjen i hovedstaden. Sverige har fått resten som ikke er lagt ned.

8050602[/snapback]

Nå blir det vel litt søkt å sammenlikne med Kodak som har satset stort på å fremkalle film. Blir som man forsatt skulle satse stort på å sko hester....

Ellers synes jeg dette styret med "Norsk-modell" er noe sært for fotobransjen. Det handles da mye annet over nett uten at man opplever det samme f.eks i elektronikk bransjen. Har opperer man vel oftest om "World Wide" garanti.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill. Men Svein Gunnar Kjøde sier:

"Hva pokker skal man med all verdens fotoutstyr når man bare tar bilder av ungene sine og bikkjer?"

Hva vet du strengt tatt om det? Jeg antar at du sikter til meg, siden jeg er trådstarter. Temmelig sneversynt holdning ovenfor folk du ikke kjenner, ikke minst totalt feil... Tåpelig.

Lenke til kommentar

Ho ho hooo!

ebay:

Av en eller annen merkelig grunn later det til at folk ikke leser postene mine særlig grundig.

Jeg var nokså spesifikk da jeg omtalte eBay, og det er fremdeles mitt syn: De mest populære produktene er i de fleste tilfeller overpriset (og blir det på grunn av at de eksponeres for et mye større og kjøpekraftig marked), selges av spekulanter (som eBay desverre er infiltrert av), har en defekt (legendarisk optikk selges ikke til spottpris uten grunn), selges av mennesker uten peiling (det skjer, og her kan man faktisk gjøre kupp). I alle tilfeller er kjøpt gjort uten faktisk å ha sett og holdt på produktet- og dette er jo særlig risikofylt når det er snakk om brukte objekter.

Når vi er inne på forutintatthet er det jo morsomt å tro at folk her inne later til å vite at jeg ikke bruker/har brukt eBay. Jeg har gjort det lenge men interessen har dabbet av. I starten føltes eBay mer oversiktlig ut, og var et sted for å gjøre store varp- nå er det vanskelig å manøvrere seg gjennom fellene. Jeg gjør stadig kjøp der, men stort sett av objekter uten særlige funksjonsaspekt som filtre, solblendere- ting som stort sett er plastbiter men som norske importører tar seg overstadig betalt for.

bildetagning:

En slengbemerkning som ikke var myntet på trådstarter men forumet generelt, og det burde da vitterlig komme frem av den setningen- Og er det virkelig å ta i når jeg hevder at bildekritkkforumet er overpopulert av mer eller mindre intetsigenhet? Det er i mine øyne døden for et slikt kreativt forum når noen starter en bildekritikktråd med; "vet ikke om jeg er fornøyd, men slang opp dette bilde, synes det er litt kult!"

Bottom line er som alt nevnt sunn fornuft, og litt kunnskap. eBay er ikke stedet for impulskjøp etter mine erfaringer. Og jeg mener fremdeles det viktigste er å få rævva ut å ta bilder (i Norge eller i det store utland) fremfor å sitte å ruge på akam i smålige diskusjoner.

Lenke til kommentar

Det er dessverre en trend i ymse forum, ikke bare her på akam men også på foto.no, dpreview.com osv, at det oppstår diskusjoner mellom amatører og (den selvutnevnte) eliten om retten til å kjøpe dyrt fotoutstyr. Jeg har ingen problemer med at folk kan få utrykke sin mening, men de overbærende og arrogante ovenfra-og-ned kommentarene som ofte blir gulpet opp i slike sammenhenger gjør meg direkte kvalm. "Du tar ikke gode nok bilder, du har ikke rett til å kjøpe deg en L-linse". Heldigvis er det ikke så ille her inne, siden det i hovedsak er unge amatører som befarer disse sidene, men man skal ikke gå lenger enn til foto.no for å se hvordan en gjeng oppblåste bedrevitere kan forsure miljøet.

Nå vil kanskje noen bli fornærmet av denne utblåsningen og det var egentlig ikke meningen, men jeg håper at dette forumet kan slippe denne eliteholdningen som vi til nå har vært ganske forskånet for.

Når det gjelder ebay så synes jeg at prisene er ganske ok, spesielt på nye varer der det ofte er litt konkurranse mellom ulike firmaer. Dessuten får du mye uoriginalt tilbehør til en brøkdel av prisen du måtte gitt for noe tilsvarende i Norge. Brukt optikk derimot synes jeg ofte går svært dyrt, og det er vanskelig å gjøre et kupp på de mest attraktive objektivene.

Jeg har handlet noen objektiver og mye annet rart på ebay, og jeg har utelukkende hatt positive erfaringer. Derimot ville jeg vegret meg litt mot å kjøpe et dyrt kamera fra utlandet. Jeg føler at det er så mye mer som kan gå galt med et kamera enn med et objektiv!

Lenke til kommentar
...

...

8044899[/snapback]

Som jeg har påpekt før er det du(Svein Gunnar Kjøde) skriver her ikke til å feiltolke. La meg sitere deg igjen:

"Det aller meste som selges der av de populære produktene er enten; overpriset, overvurdert, i annen stand enn fremstilt, ren svindel, eller på en annen måte noe du egentlig vil holde deg unna. "

Her sier du i klar tekst at det meste som selges på eBay er overpriset/svindel. Dette er langt fra sannheten. Minnekort, mobilutstyr, en del kamerautstyr, klokker... er ofte mye billigere på eBay enn noe annet sted. Her har du tydeligvis ikke peiling.

Når du så avsluttet det innlegget med "Hva pokker skal man med all verdens fotoutstyr når man bare tar bilder av ungene sine og bikkjer?" så viste du tydelig hvor høyt du hever deg over vanlige dødelige på forumet. I stedet for å oppføre seg som en bedreviter hadde det vært en ide å faktisk hjelpe trådstarter, ikke slenge dritt. Du aner faktisk ikke hva fyren skal ta bilder av!

Edit:

(Ja, litt sen, men blir så utorlig provosert av slike personer... :thumbdown: )

Endret av christian1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...