gxi Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Kanskje noen som burde vite hvor mange og lange veier man egentlig har i dette landet. Det vil koste tusenvis av milliarder å fikse veiene, og resultatet er gjerne bare høyere fart, mer syting, mer bomringer, osv. Tror de fleste er ganske klar over at ingen blir fornøyd. .. eller kanskje bare satse på bedre opplæring.. ehhm.. nei, da blir jo folk enda surere.. fordi det blir mer såkalt "unyttig" opplæring som "staten bare skal ha mer penger av". Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Problemet, slik avisene iallefall vil ha det til er at lokalpolitikere satser mer på prestisjeprosjekter som bruer og undervannstuneller enn de virkelig farlige veistrekningene. All pengene går vel simpelthen til tuneller, bruer og slikt istedet for der de VIRKELIG trengs.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Bruer og tunneler må da være noe av de sikreste veiene man har. Ofte er de helt rette, ingen mulighet for ting som spretter inn i veien, osv. De fleste veistrekninger er ikke spesielt farlige. På slike strekninger er det ikke egentlig værre enn å sette opp et par kameraer og en lavere fartsgrense, for de som ikke lærer. Det er ikke akkurat mange strekninger det kolliderer flere biler om dagen, så det er ikke så lett å skille ut de ekstremt farlige strekningene fra de "vanlige". Her i strøket er det planlagt en bru som skal dekke over en rimelig farlig strekning, så jeg kan ikke se helt hva som er "problemet" med bruer og tunneler. Hadde alle strekninger vært motorveitunneler eller -bruer med fartsgrense på 60, og kameraer pr. 100 meter, så hadde det ikke vært mange ulykker akkurat. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Alikevell er det visse strekninger, visse kryss som er mer utsatt for ulykker enn andre. Greit at vi trenger broer og tuneller, men man bør iallefall passe på de mest ulykkesutsatte strekningene også. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Bruer og tunneler må da være noe av de sikreste veiene man har. Problemet er da selvsagt ikke at det bygges broer og tunneler, men at disse har en tendens til å bygges på praktisk talt folketomme steder, mens de virkelig trafikktette områdene blir avspist med en idiotisk nødløsning (av typen virkningsløs rundkjøring, for eksempel) i ny og ne. Dette kalles på godt norsk distriktspolitikk, og er et resultat av at man har politikere med tilknytning til ulike deler av landet, og ikke eksperter fra Vegvesenet, som bestemmer hvordan de ynkelige veimilliardene skal fordeles. Heia Norge! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Så dere mener at veier skal ikke bygges annet enn midt inn i Oslo. Resten av Norge kan være uten veier, eller svært dårlige veier. Hvordan blir da ulykkesstatistikken for resten av Norge? Det kjører tross alt biler andre steder enn midt inni Oslo. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Så dere mener at veier skal ikke bygges annet enn midt inn i Oslo. Resten av Norge kan være uten veier, eller svært dårlige veier. Hvordan blir da ulykkesstatistikken for resten av Norge? Det kjører tross alt biler andre steder enn midt inni Oslo. 8053966[/snapback] Jeg velger å tro at du forstår inderlig godt hva både MrLee og jeg mener, uten at vi trenger å finne frem teskjeen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Så dere mener at veier skal ikke bygges annet enn midt inn i Oslo. Resten av Norge kan være uten veier, eller svært dårlige veier. Hvordan blir da ulykkesstatistikken for resten av Norge? Det kjører tross alt biler andre steder enn midt inni Oslo. 8053966[/snapback] Det synes jeg er å sette veldig på spissen. Mange av de mest ulykkesutsatte veistrekningene som trenger mest til utbedring ligger spredt utover landet. For eksempel store deler av E6, E18 og E39, osv. Så hvis man begynte å følge Swes forslag om å la eksperter bestemme fordelingene ut fra kost/nytte-analyser osv ville man se en utbedring av veistandarden i store deler av Sør- og Midt-Norge (og også noget i nord, feks Rv. 80 Bodø-Fauske trenger visst en del utbedringer). Og siden vi her snakker om viktige tilknytningsveier som har mye å si for transport av personer og gods over lange avstander vil mange ha nytte av en utbedring av disse veiene, også de som bor på avsidesliggende øyer og skjær osv. Beklager om jeg sporer veldig av diskusjonstemaet nå... Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Er det påbudt nordpå om sommeren? Nå er det ikke lenge igjen til det er lyst hele døgnet og da ser jeg ikke helt behovet for å ha en refleksvest liggende i hanskerommet eller lignende (Ja, jeg vet at den ikke tar mye plass, bare lurte) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Vi har jo endel ganske mørke tunneler da.. Endret 5. april 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 De fleste ulykker på motorveier i USA (eneste stedet med statistikk ifra), skyldes folk som går ut av bilen på veiskuldren og blir påkjørt. Jeg er sikker på at det samme gjelder andre steder også. Uansett, en 50-lapp for en refleksvest er ikke den største utgiften... Jeg kjøpte likesågodt tre stk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Sleng den i det minste bare i bagasjerommet, så har man i vertfall en mulighet for å få tak i den om man f.eks må gå ut av en tunnel på noen km. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Er det påbudt nordpå om sommeren? Nå er det ikke lenge igjen til det er lyst hele døgnet og da ser jeg ikke helt behovet for å ha en refleksvest liggende i hanskerommet eller lignende (Ja, jeg vet at den ikke tar mye plass, bare lurte) 8313462[/snapback] Nordpå trenger dere vel ikke å bruke kjørelys heller om sommeren? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Er det påbudt nordpå om sommeren? Nå er det ikke lenge igjen til det er lyst hele døgnet og da ser jeg ikke helt behovet for å ha en refleksvest liggende i hanskerommet eller lignende (Ja, jeg vet at den ikke tar mye plass, bare lurte) 8313462[/snapback] Nordpå trenger dere vel ikke å bruke kjørelys heller om sommeren? 8314816[/snapback] Hvor har du det fra? Er ikke mye regler som bare gjelder for Nord-Norge så vidt jeg vet, annet enn at vi kan ha piggdekk en måned lengre enn sør. Ellers er alle regler som ellers i landet. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Ironi....... Tror jeg Endret 5. april 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Til det har man slike tegn: Gjør det mye enklere å oppdage. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Til det har man slike tegn: Gjør det mye enklere å oppdage. 8316786[/snapback] Ja, jeg burde det, og pleier det. Men ble litt revet med, og glemtedet denne gangen. Selvfølgelig var det ironisk ment. Syntes det inlegget var så tåpelig, at jeg bare måtte. Refleksvest er også en stor fordel om dagen, da det kan være en bakgrunn som gjør at man er vanskelig å oppdage, selv i dagslys. Så da vil den fargen på refleksvesten gjøre kontrasten mot bakgrunnen større, og ergo lettere å oppdage for andre billister. Lenke til kommentar
kbekul Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 når eg kjører lettsykkelen min så har eg alltid på meg refleksvest... Er jo mest på grunn av sikkerheten, men vil unngå å få bot også... Politiet har jo sagt det at de ikkje kjem til å være så strenge på dette i år, men neste år blir de strengere på refleksvester i biler og på motorsyklister... Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 når eg kjører lettsykkelen min så har eg alltid på meg refleksvest... Er jo mest på grunn av sikkerheten, men vil unngå å få bot også... Politiet har jo sagt det at de ikkje kjem til å være så strenge på dette i år, men neste år blir de strengere på refleksvester i biler og på motorsyklister... 8349235[/snapback] Du må jo ikke ha den PÅ deg hele tiden da Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Eg har fått 3-4 gratis vestar, og har ikkje noko problem med dette påbudet. Sleng den under setet så ser du den aldri med mindre du faktisk har bruk for den. Er det ikkje eit krav at du skal kunne nå den frå førarsetet? Ein ting eg ikkje forstår er kvifor enkelte trekker vesten over eit av setene framme i bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå