Gå til innhold

backup kamera for journalist

Anbefalte innlegg

Hei.

Svigers jobber som journalist. De har stort sett med seg egen fotograf, men relativt ofte befinner han seg i en situasjon uten egen fotograf og hvor situasjonen krever et bilde.

Han har derfor alltid sitt gamle Olumpus mju XXX kamera i lomma. Husker ikke typen men det er flere år gammelt og er på ca 3 M pixler. Dette har flere svakheter. Det er ikke spesielt lyssterkt, så det er vanskelig å få tatt bilder uten blitz. Blitzen må også manuelt skrus av hver gang du "starter" kameraet. Det er temlig treigt, dvs at det går tid fra du trykker på utløseren til bildet blir tatt.

Ønsket er derfor:

* Kompakt, det bør helst være mulig å putte i en dressjakke/brystlomme slik at han enkelt kan ha det med til en hver tid

* Lysstyrke, Bedre lysstyrk vil gjøre han istand til å ta bedre bilder uten blitz.

* Enkel bruk, Raskt skifte mellom modus som bruker blitz og ikke blitz uten å måtte bla i software menyer er ønskelig.

* Ok optikk.

Selv om han får betalt ca 900,- pr bilde som blir trykket (noe som skjer overraskende ofte) og han følgelig har fått betalt inn det gamle kameraet mange ganger er han ikke spesielt interessert i bruke mye penger på dette. Anbefalinger i ulike prisklasser blir satt stor pris på. Selv har jeg nemlig ikke peiling. Har ikke fulgt med på kompaktkamera etter at jeg kjøpte meg et DSLR...

Er det andre gode kandidater å anbefale enn Fujifilm F30? Så en test på dinside for en stund siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

Bilder som krever størrelse og er tatt med kompaktkamera til en sak er som regel nitrist. Et foto teller ofte mye, kanskje halvparten av hele saken (som han sikkert vet). Mitt tips er å kjøpe et (brukt?) speilreflekskamera og sette det på auto. Det blir mye bedre kvalitet, slipper ekle JPEG-artifakter i bildet (heter det det?)

Dette er jo selvsagt kvalitetsmessig, vet ikke hvor "god" personen er jeg...

Edit: Dette er forresten noe arbeidsgiveren bør sørge for!

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

...men! men! Kompakt kan jo ta like gode bilder som speilrefleks! :cool:

Spøk og politisk korrekthet tilside, så er jeg enig med Kattekwinnen i at mannen burde skaffe seg en liten og enkel speilrefleks, selv om det vel mest er snakk om små illustrasjonsbilder, men jeg ville ikke sett på bruktmarkedet. Selv en 350D er vel for stor, så jeg ville tatt en lang og hard titt på Oly E400 (om man finner den på bruktmarkedet så er det jo greit).

Alternativet tror jeg bør være en Ixus 850IS, siden IS vil hjelpe i et knipetak, og Ixusen skal ha (relativt) gode støyegenskaper et stykke oppover i ISO-verdiene. Bilder fra F30 trenger, etter hva jeg har forstått, litt etterbehandling. Ikke syns jeg den massive støyreduksjonen gir særlig pene bilder heller.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...men! men! Kompakt kan jo ta like gode bilder som speilrefleks!  :cool:

Spøk og politisk korrekthet tilside, så er jeg enig med Kattekwinnen i at mannen burde skaffe seg en liten og enkel speilrefleks, selv om det vel mest er snakk om små illustrasjonsbilder, men jeg ville ikke sett på bruktmarkedet. Selv en 350D er vel for stor, så jeg ville tatt en lang og hard titt på Oly E400.

Alternativet tror jeg bør være en Ixus 850IS, siden IS vil hjelpe i et knipetak, og Ixusen skal ha (relativt) gode støyegenskaper et stykke oppover i ISO-verdiene. Bilder fra F30 trenger, etter hva jeg har forstått, litt etterbehandling. Ikke syns jeg den massive støyreduksjonen gir særlig pene bilder heller.

8044144[/snapback]

Olympus e400 er bitteliten og lett å få med seg. Det minste speil-kameraet på markedet! fordelen med å gå over på speil er bedre bildebrikke og raskere funksjoner. E400 egner seg utmerket som andre nevner. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva som brukes nå skal jeg ikke si for sikkert, men da Canon G5 var det mange både journalister og fotografer som brukte dette som et backup-kamera.

Dessuten trenger ikke en journalist se profesjonell ut, han skal VÆRE profesjonell. Diskresjon kan i mange tilfeller være like viktig som å vise at man har stort og dyrt utstyr. Skulle jeg valgt i dag hadde jeg valgt en G7, S3IS eller lignende fra Fujifilm.

Lenke til kommentar
men da Canon G5 var det mange både journalister og fotografer som brukte dette som et backup-kamera.

8050694[/snapback]

Jepp - G-serien til Canon kjenner jeg mange journalister som har brukt når de har vært ute på oppdrag uten fotograf og bare skal ha noen kjappe bilder av intervjuobjektet. Bra kameraer og passe stort - jeg har vært borti G2 t.o.m. G5 og disse gir mer enn bra nok kvalitet til avisbruk.

G7'en skal jo være et flott kamera - selv ligger jeg og vipper litt mellom Canon G7, Nikon P5000 eller Panasonic Lumix LX2 siden jeg har lyst på et nummer-to-kamera som jeg kan ha med meg hele tiden og som samtidig gir mulighet til litt manuell overstyring av automatikken. Kommer stadig over ting jeg har lyst til å ta bilde av, men ofte passer det seg ikke å drasse rundt på D200'en bare 'i tilfelle'.

Ellers er jeg enig i at en journalist ikke trenger å gjøre seg 'synlig' ved å dra på et stort kamera. Folk som faktisk *er* journalister og jobber med dette trenger selvfølgelig ikke å flagge dyrt utstyr for å gjøre jobben sin. I mange tilfeller slapper jo folk mye mer av når de skal bli tatt bilde av med et 'lite' kamera enn et beist av en speilrefleks.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...