Gå til innhold

Tjenester/servicer i Vista, konfigurering av disse

Anbefalte innlegg

Servicer/tjenester er programmer som kjører i bakgrunnen og utfører forskjellige oppgaver for Vista. For eksempel "Windows Time" sørger for at PC-klokken synkroniseres med en klokkeserver. "Windows search" sørger for at diskene er indeksert for raskest mulig søk, osv.

Kunne tenke meg å finne ut av hvilke servicer (tjenester) som kunne skrues av i Vista, siden mange av disse er skrudd på som standard, og mange av dem sannsynligvis er uten mening for den vanlige hjemmebrukeren. Da jeg hadde XP kunne jeg skru av hele 29 servicer som var på som standard, uten annen virkning enn stor ytelsesøkning.

Men når det kommer til Vista er jeg litt usikker. Ser at mange av servicene er identiske med de som var i XP, men problemet med servicer er at de ofte ikke bare har den opplagte funksjonen, veldig mange servicer er avhengige av hverandre, og hvis man deaktiverer "feil" service kan man starte et helt skred av andre servicer som vil slutte å virke.

Under XP fantes det en genial hjelpeside for å avgjøre hvilke servicer som kunne deaktiveres; "BlackViper's XPSP2 Service configuration".

Har funnet frem til en lignende side om Vista sine servicer, og skal eksperimentere litt med det de anbefaler. Her er denne siden:

http://speedyvista.com/services.html

Det jeg lurer på er om dere kan skrive om hvilke servicer dere har deaktivert, og kanskje forklare litt hva disse evt gjør/gjorde. Siden deaktivering av servicer kan ha stor, positiv innvirkning på ytelsen i Vista vil jeg gjerne lære mer om disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...