Gå til innhold

Hjelp til valg av HK og prosessor i PC med mye RAM

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en ny PC til våren som i stor utstrekning skal brukes til å redigere store bilder i Photoshop og liknende applikasjoner som bruker mye RAM. Jeg har flere av dem gående samtidig. Jeg kjører foreløpig XP sp2. Vet at windows bare kan bruke 2 GB, men har forstått det slik at det gjelder for hver applikasjon, slik at hvis jeg kjører 2 eller 3 applikasjoner så kan de bruke 2 GB hver? Jeg kjører 32 bit foreløpig, men går over på 64 når jeg får den nye maskinen.

Ut fra dette har jeg satt følgende krav:

- 4 kjerner

- 4 GB RAM med mulighet for mer

- Rask og derfor helst klokkevenlig (har ikke erfaring med det fra før)

Alternativ 1 er å bygge en maskin basert på Intel QX med et HK som kan ta inntil 8 GB RAM. Disse kortene har imidlertid bare 4 minnespor og 2 GB minnebrikkene er noe dyrere enn 2x 1 GB.

Alternativ 2 er å bygge en maskin basert på 2 stk Xeon dual core og et workstation HK. Her er det ofte 8 minnespor, slik at selv om HK er dyrere enn første alternativ blir minne noe billigere slik at sluttsummen blir ikke så veldig forskjellig. Samtidig ser det ut til at minne til disse er "tregere" - betyr det noe i prkasis hvis jeg vil at maskinen skal være rask?.

Hvilket alternativ bør jeg sats på?

Selv om alt 2 blir litt dyrere nå, så har jo den rimeliger oppgradering til mer RAM når jeg går over til 64bit, men det er kanskje dumt å legge vekt på all den stund utviklingen går så raskt? Xeon løsningen har også muligheter for oppgraderings til 8 kjerner, men kan ikke se at jeg trenger det (men hvem vet hvis programmene utvikler seg... )

Vil gjerne ha noen forslag til gode HK.

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ha en ny PC til våren som i stor utstrekning skal brukes til å redigere store bilder i Photoshop og liknende applikasjoner som bruker mye RAM.  Jeg har flere av dem gående samtidig.  Jeg kjører foreløpig XP sp2.  Vet at windows bare kan bruke 2 GB, men har forstått det slik at det gjelder for hver applikasjon, slik at hvis jeg kjører 2 eller 3 applikasjoner så kan de bruke 2 GB hver? Jeg kjører 32 bit foreløpig, men ser for meg at jeg kommer til å gå over til 64 i løpet av et års tid.

Ut fra dette har jeg satt følgende krav:

- 4 kjerner

- 4 GB RAM med mulighet for mer

- Rask og derfor helst klokkevenlig (har ikke erfaring med det fra før)

Alternativ 1 er å bygge en maskin basert på Intel QX med et HK som kan ta inntil 8 GB RAM.  Disse kortene har imidlertid bare 4 minnespor og 2 GB minnebrikkene er noe dyrere enn 2x 1 GB. 

Alternativ 2 er å bygge en maskin basert på 2 stk Xeon dual core og et workstation HK.  Her er det ofte 8 minnespor, slik at selv om HK er dyrere enn første alternativ blir minne noe billigere slik at sluttsummen blir ikke så veldig forskjellig. Samtidig ser det ut til at minne til disse er "tregere" - betyr det noe i prkasis hvis jeg vil at maskinen skal være rask?. 

Hvilket alternativ bør jeg sats på?

Selv om alt 2 blir litt dyrere nå, så har jo den rimeliger oppgradering til mer RAM når jeg går over til 64bit, men det er kanskje dumt å legge vekt på all den stund utviklingen går så raskt? Xeon løsningen har også muligheter for oppgraderings til 8 kjerner, men kan ikke se at jeg trenger det (men hvem vet hvis programmene utvikler seg... )

8043549[/snapback]

Om du skal bruke 32-bits windows er det bare tull å kjøpe 4 gig med ram. Det holder glatt med 2-3 gig, som er maks av det 32-bits versjonene klarer å utnytte. Når det så gjelder hvor mye minne en prosess i en 32-bits versjon får lov å trekke så vet jeg ikke noe sikkert, men jeg har selv aldri observert noe over 1 GB. :)

Kort sagt, vurder virkelig å gå over til 64-bit. Jeg har gjort det, og angrer ikke et sekund :)

Lenke til kommentar

Hastigheten på minnet har ikke mye å si når det gjelder programmer av denne typen. Det er vel heller programmer som krever lynrask respons (som spill) som har mer å hente her. Du kan ikke få windows 32-bit til å støtte 2-3GB minnebruk for hver applikasjon så lenge totalen overstiger maksimum av det windows klarer å adressere (er vel 3,5GB mener jeg, uavhengig om du har 4 eller 16GB RAM). Skal du kjøre flere minneforbrukende programmer samtidig, bør du nok gå over til 64-bit OS med én gang. Hvorfor vente?

Nå er jeg ikke like bra kjent med Intels arkitektur som er jeg med AMDs, men vil tro at to separate prosessorer er bedre enn én med samme antall kjerner, altså heller to Xeon Dual Core enn én Quad Core ville vært mitt valg.

EDIT: christian1986 var litt før meg :)

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg skal over på 64 bit og den nye maskinen er første ledd i dette. Jeg har ventet på at programmene jeg bruker, drivere mv skal komme i 64 bit utgave. Det meste er vel på plass, og det er godt mulig jeg går rett over på 64 bit når jeg får den nye maskinen. Kan vel ev kjøre med to opperativsystemer for de applikasjonene som ikke greier 64bit

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Takk for svar!

Jeg skal over på 64 bit og den nye maskinen er første ledd i dette.  Jeg har  ventet på at programmene jeg bruker, drivere mv skal komme i 64 bit utgave.  Det meste er vel på plass, og det er godt mulig jeg går rett over på 64 bit når jeg får den nye maskinen.  Kan vel ev kjøre med to opperativsystemer for de applikasjonene som ikke greier 64bit

8043827[/snapback]

De fleste applikasjonene greier seg fint i x64 selv om de er laget til x86. Dette er fordi denne støtten ligger innbakt i f.eks Vista x64.

Det eneste reelle problemet når det gjelder x64 er dermed drivere, men også dette området har bedret seg betraktelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...