thunderstorm77 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg har filmet litt i det siste med et Canon HV10 videokamera i 1080i. Når dette spilles av, særlig ved litt raske panoreringer, blir konturene hakkete, mens bildet blir klart tydeligere når man fokuserer en stund på et stillestående objekt. Har sett lignende på Sony's HC3 - det ligger en del klipp på nettet. Det er veldig spesielt å se på - hakkingen forsvinner gradvis som bildet blir mer stillestående. Skyldes dette at jeg filmer interlaced og at halve bilder tegnes opp hver gang? Eller er det autofokus som er treg? Et annet problem er når jeg spiller av 1080i HDV på PC og pauser bildet, så blir det ofte veldig uklart. Er dette også pga. deinterlaced materiale? JVC kommer vel med et kamera som filmer i 1080p snart, men er det andre som har noe på gang? Strengt tatt holder det nok lenge med 720p, men der har jeg ikke funnet noen modeller. Lenke til kommentar
chma Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Ingen kommer med 1080p kamera for massene med det første, rimligste kamera som klarer 1080p er panasonic hvx200 til rundt 50000+minnekort som koster nær 10k stykket. 720p50 er og det som ser ut til å bli kringkastingstandard her på berget. Hva du har sett er ikke godt å si, du nevner alt fra hakkete, utydelig og ute av fokus, som er 3 forskjellige ting. Etterslep du tenker på, som kan være ett problem med hdv, er det jeg tror det er du har sett. Om det stemmer er det fint lite å gjøre, ligger hdv's natur og blir IKKE bedre av optikken som er klemt inn i disse mini kameraene. Interlace vil kun si at du gjerne kan se linjene når du ser det på en monitor på en pc. At det er dårlig bilde på en pc kan ha noe med redigeringsoftwaren å gjøre, ofte må man ned i kvalitet for å klare å redigere hdv for det krever sin maskin. Du bør ha relativt ny maskin. Jeg sitter på en xw8400 fra hp med en enkel 3ghz xeon cpu og 2gb ram, og det skal holde i teorien til å redigere hdv fint. Dualcore xeon er også en del vassere enn tilsvarnede dualcore 3ghz i "desktop" cpuene fra intel. Endret 28. februar 2007 av chma Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Har selv oppfattet HDV video fra flere forskjellige kilder som hakkete i bevegelser. Det er nettopp derfor jeg mener at HDV ikke er modent for konsumermarkedet, og at man får minst like bra video med f.eks et Panasonic GS500 som Sony/Canon sine betydelig dyrere HDV-kamera. Delvis på grunn av bedre optikk, bedre sensor, 3CCD teknologi og signalbehandling, og delvis på grunn av problemer med hakking. Grunnen til dette, er at HDV video bruker samme plass som video i vanlig oppløsning. Det sier seg selv at videoen da blir mer komprimert, og dette gir seg utslag i bevegelser. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 HC3 har ikke jeg eller noen jeg kjenner hatt noe problemer med. Det er redigeringen som har sjert seg(Hadde det samme før ---- jeg bytta program) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå