Gå til innhold

Får ikke satt opp til nativ oppløsning på en 37".

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har en JVC LT-37S60BU her med en Dell Optiplex 745 koblet til med VGA-kabel. Hadde Vista på den for noen dager siden, men er XP Pro nå.

Oppløsningen står på 1024x768 for øyeblikket, men jeg vil ha den opp til den native oppløsningen. Når jeg prøver å sette den til f.eks 1280x720 blir bildet borte og kommer tilbake etter 15 sek. på 1024x768.

Hva er galt? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den TVen støtter dessverre ikke høyere oppløsninger enn 1024x768 ved analog PC-tilkobling (D-SUB), ser det ut til. I følge bruksanvisningen jeg lastet ned fra JVCs nettsted støttes henholdsvis 640x480 og 1024x768 i dette tilfellet (60Hz).

Grunnen til at bildet blir borte er altså at TVen rett og slett ikke klarer å vise det.

Du må benytte andre tilkoblinger/signaler for å få høyere oppløsninger i følge de tekniske spesifikasjonene (RCA eller HDMI), men jeg vet ikke hvordan man evt får koblet til en PC via slike innganger. Mulig det går an å bruke en overgang fra DVI til HDMI eller noe sånt, men dette er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

:wallbash: Derfor det ikke funket altså...

Det er et intergrert skjermkort i pc-en som skal være koblet til tv'n, så det er ikke DVI på det. Men kan da kanskje prøve med VGA-->DVI-->HDMI hvis det ikke blir for mye overganger.

Jaja, takk for hjelpen.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Går det an å konvertere fra VGA til DVI på en enkel måte da? VGA (D-SUB) er vel 100% analogt, mens DVI er digitalt, så da må du vel ha en eller annen avansert boks eller noe sånt vil jeg anta.

Å konvertere fra DVI til VGA er vel noe annet, da de fleste skjermkort med DVI-utgang også sender VGA-signal gjennom den samme kontakten (så vidt jeg har forstått det i alle fall). Da holder det med en enkel overgang, siden det analoge signalet allerede er der i utgangspunktet, men jeg tviler på at det samme går an andre veien når skjermkortet kun har en vanlig analog kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en tv i samme serien fra JVC. Det er en LT-37M70B, som er toppmodellen til JVC i 37" klassen.

Hvis du setter oppløsningen til 1360x768 eller 1280x768 så skal du få bilde, men da blir bildet litt skjevt i forhold til tv'n. Selve "skrivebordet" blir trykket litt til venstre og forsvinner. Sånn at det blir et svart linje på ca 2cm til høyre på skjermen.

Når jeg kobler til min egen pc med Catalyst Control Center så blir ikke det noe problem, da kan jeg jo flytte "skrivebordet" de nøvdvendige 2cm til høyre, men om jeg kobler til damas Fujitsu S. laptop så har jeg ingen mulighet for å flytte bildet.

Noen som vet om noen mulighet (gjerne software) som kan flytte bilde opp/ned og høyre/venstre?

Håper du fikk litt hjelp av dette Øyvind, men husk. Du MÅ velge 768 piksler, og ikke 720, ellers blir det feil.

Lenke til kommentar

Ja, ellers kan du jo prøve programmet Multires. Jeg har ikke vært så mye borti programmet selv, men det er ihvertfall en kommando du kan kjøre for å få til en egen oppløsning.

EDIT: Så nå at det bare viser en oversikt over støttede oppløsninger fra drivere, men at powerstrip skal ha muligheten til å lage egne profiler/oppløsninger.

Er ikke 100% sikker på dette her, så det hadde vært fint om du kunne gitt en tilbakemld.

PS: Du finner powerstrip på samme side som multires, bare surf litt rundt så er du der ;)

Endret av LuciferNykirke
Lenke til kommentar
Å konvertere fra DVI til VGA er vel noe annet, da de fleste skjermkort med DVI-utgang også sender VGA-signal gjennom den samme kontakten (så vidt jeg har forstått det i alle fall). Da holder det med en enkel overgang, siden det analoge signalet allerede er der i utgangspunktet, men jeg tviler på at det samme går an andre veien når skjermkortet kun har en vanlig analog kontakt.

8043793[/snapback]

DVI signalet blir er ikke konvertert til analogt i kontakten. Det ligger ett analogt signal der på de fire pinnene som er rundt den store flate. Så alle DVI-I kontakter har både digitale og analoge utganger.

For konvertere, sjekk leteng.no (eller com).

For all del ikke bruk RCA, da denne gir ett forferdelig bilde, tekst blir umulig å lese. Det er en grunn til at det kalles compoSHIT. :D

Det billigste i forhold til en VGA --> DVI konverter er nok faktisk ett nytt skjermkort med f.eks. HDMI. Tipper du kun må ut med ett par 100 lapper mer for det. Da får du jo bedre ytelse på kjøpet også (jeg tipper du sitter på ett gamelt ett siden du nevner at det kun er analoge utganger.)

Lenke til kommentar

Som han skriver så har han en laptop, og det er veldig sjelden at det er dvi-utganger på low-end/mid-end laptoper. Det har iallefall ikke vært det på noen av de jeg har sett. Siden det også er en bærbar, er muligheten for å putte inn ett nytt skjermkort heller liten. Desverre..!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Nei, det er ikke en laptop. Skjermkortet nå er intergrert, funker nok bra det, så tror ikke jeg satser på et nytt.

Det er en jobb-pc som skal stå å overvåke serverne her med Big Brother, så går nok greit med den oppløsningen.

Skal teste litt med Powerstrip så får vi se.

Slik ser maskinen ut:

sp_smalldesktop.jpg

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Ja, da bør det jo ikke være noe problem hvis du er helt avhengig av riktig oppløsning. Da må du jo bare kjøpe nytt kort.

Det er fortsatt ingen som vet om det finnes noe program som gjør at man kan stille på selve "skjermbildet", sånn at jeg kan dra det til høyre eller venstre?

Lenke til kommentar
DVI signalet blir er ikke konvertert til analogt i kontakten. Det ligger ett analogt signal der på de fire pinnene som er rundt den store flate. Så alle DVI-I kontakter har både digitale og analoge utganger.

8044656[/snapback]

Ja, det har du helt rett i. Det var nok litt klønete formulert fra min side når jeg snakket om å konvertere fra DVI til analog VGA. Jeg tenkte egentlig på å "konvertere" selve pluggen fra DVI-plugg til D-SUB-plugg vha en adapter, ikke å konvertere selve videosignalet i seg selv (da må det nok litt mer enn en enkel adapter til, ja). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...