Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

løst---Server 2003 Vmware og Ris

Anbefalte innlegg

Heisan

Er det fallgruver man bør tenke på hvis man benytter server\klienter i vm ware og skal benytte Ris ?

Sliter litt med å få dette til å fungere, domenet fungerer greit sånn ellers. Dhcp og dns serverene er riktig konfigurert.

Når klienten skal boote fra nettverket så får jeg feilmeldingen at den ikke kan finne image.

Det betyr vel egentlig at jeg får kontakt med dhcp server. Så jeg kan ikke helt skjønne hvor feilen ligger. Sharet opprettes automatisk når jeg bruker den server 2003 Ris programvaren for dette (husker ikke navnet)

Noen som har efaringer rundt dette ?

Endret av Deviator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+98123897187934
Heisan

Er det fallgruver man bør tenke på hvis man benytter server\klienter i vm ware og skal benytte Ris ?

Sliter litt med å få dette til å fungere, domenet fungerer greit sånn ellers. Dhcp og dns serverene er riktig konfigurert.

Når klienten skal boote fra nettverket så får jeg feilmeldingen at den ikke kan finne image.

Det betyr vel egentlig at jeg får kontakt med dhcp server. Så jeg kan ikke helt skjønne hvor feilen ligger. Sharet opprettes automatisk når jeg bruker den server 2003 Ris programvaren for dette (husker ikke navnet)

Noen som har efaringer rundt dette ?

8043322[/snapback]

Først må du finne ut om det er VMware eller RIS som er problemet. Fungerer det f.eks. med en vanlig pc? Sannsynligvis er det en referanse i DHCP-scopet som ikke er satt opp riktig eller mangler. En VMware-gjest skal nemlig ikke være forskjellig fra andre pc-er.

Lenke til kommentar

hmm. hva er det som kjører i vmware her? Er det win2k3, klient eller begge deler? Uansett regner jeg med at du har satt opp vmware i bridge mode? Du skal vel forresten også se på de fleste pxe nettverkskort når det bootes hvilken IP du får, hvis ikke får du vel DHCP timeout eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar.

Altså jeg mener på at alt er riktig konfigurert, Hele domenet fungerer fungerer greit ellers. Jeg logger på domenet etc og benytter roaming profiles og alt det derre som tyder på at oppsettet er sånn passe riktig i alle fall hehe

Dhcp serveren gir ut ipadresser til andre klienter etc. Ja alt kjørers fra vmware og bridgemode benyttes.

Jeg må vel ha kontakt med dhcp nå ettersom den gir beskjed om at imaget ikke finnes.

Hørte noen snakka om problemer i enkelte vmware versjoner etc så jeg lurte derfor på om andre hadde hørt om dette.

Har du\dere kjørt ris fra vmware til 2003 ?

Lenke til kommentar

Jeg bruker vmware 5.5 workstation

Etter å ha disablet dhcp i vmware og fjernet bridge mode og nå benytter nat så kommer jeg lengre.

Nå får jeg bekreftet at jeg har kontakt med dhcp serveren ved at jeg får opp ip til egen pc og ip til dhcp.

Men så stopper det opp på denne:

PXE-E3B: TFTP Error - File not Found

Jeg har gjenntatte ganger forsøkt å lage dette installasjonsarkivet flere ganger så jeg tviler på det er der problemet ligger.

Jeg får imidlertidlig en feilmelding om at språket på imaget jeg lager ikker er det samme som på serveren og at jeg må konfigurere multilng.osc filen.

Der har jeg da forsøkt å fjerne welcome.osc filen og deretter renamet multilng.osc filen til welcome.osc. Dette skal promte brukeren til å kunne velge språk etter hva jeg har lest

Men dette bør da ikke ha noe med problemet å gjøre uansett, skal få indikasjoner på at den forsøker å laste imaget vel ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Jeg tror dette er et RIS issue - hvordan klienten skal kunne få opp RIS-boot skjermen.

Sitter ikke på en RIS nå, men trenger den noen tjenester som ikke er aktivert? TFTP/FTP?

Lenke til kommentar

nå er jeg ikke dreven med RIS jeg forsøker å utføre noen øvelser i forbindelse med en sertifisering. Jeg sitter fasktisk å følger læreboken slavisk :)

Iflg boken så så burde dette fungere, men alle som har holdt på med slike ting vet at det ikke alltid er like enkelt.

Jeg finner vel ut av det til slutt, takk så mye for hjelpe uansett :)

Lenke til kommentar

YEeeeeeeeeeeeeeeees

Endelig, reinstallerte hele 2003 serveren og vips ved å kjøre Ris setup på nytt så fungerte det.

Makan til ball!

Det skulle liksom ikke være lett dette :(

Tusen takk alle sammen for forslag og hjelp!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

JKJK: RIS fungerer fint med både DHCP og FTP som kjører andre oppgaver.

Deviator: Bra det løste seg - du fant ikke ut hva du hadde gjort annerledes?

Lenke til kommentar

Nei egentlig ikke. Jeg gjorde samme men jeg lastet ikke ned sp1 og sikkerhetspatchene.

Fikk ett tips om at dette kunne ligge relatert til en patch, har derfor enda ikke hatt tid til å gå igjennom hva alle patchene gjør før eventuel nedlasting.

Men dette er rene spekulasjoner egentlig, vet ikke hva årsaken var.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Hvilken sertifisering tar du for deg nå?Det er ikke sikkert du trenger/bør gå dypere ned i feilsøkingen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...