Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved møte med politi

IsMedSjoko

Anbefalte innlegg

Det å kunne ransake "alle og enhver", er noe politiet i enkelte byer, blandt annet Tønsberg, har blitt gitt muligheten til "innenfor nærmere angitte områder" - les: sentrum.

Men når vi er inne på dette med ransaking. I visse situasjoner har tydeligvis toll og veitrafikktilsynet mer makt enn politiet. La oss si jeg kjører budbil, en MB Sprinter.

En politimann kan ikke kreve å få se bak i varerommet på min varebil, da jeg selvfølgelig med loven i hånd, ikke godtar en slik ransaking siden han ikke følger ferske spor osv.

Men Veitrafikktilsynet (biltilsynet) kan kreve å få se "lastsikringen" og tollvesenet kan se etter smuglevarer når jeg kommer inn over grensen.

Ergo disse to etatene har mer "makt" enn politiet....

8104693[/snapback]

Politiet har rett til å se varseltrekanten som skal ligge i bilen din. Den har folk flest liggende i bagasjerommet eller i varerommet. Voila!

8204055[/snapback]

Kjenner godt til det trikset der, ja.

Da jeg var 18 år, og kjørte noen mil rundt i Skien / Porsgrunn - spesielt i helgene - var det et par overivrige snuter som stadig stoppet meg for å se den nevnte gjenstanden. Men da jeg ble lei av dette faenskapet, la jeg den under setet mitt. Det gjorde slutt på trakaseringen.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du fest og du får politiet på besøk med en hilsen om at du må skru ned så har de strengt tatt ikke anledning til å komme inn. Men om du ikke slipper de inn, så har de vel grunn til å tro at du skjuler noe, og vips så har de en skjellig grunn til mistanke.

Tror ikke det.

Mener bestemt at det å ikke godta ransakelse ikke juridisk kan hevdes som skjelig grunn til mistanke.

Noe annet hadde jo fullstendig undergravet poenget med behov for skjelig mistanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...