Reeve Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan ta bilder av så store fenomener som galakser. For eksempel, så kan man se på Andromeda galaksen. Som dere kan se, så ligger den nesten "flat", så hvis diameteren på Andromeda galaksen er 100 000 lysår, så er lyset som kommer bra bakparten av galaksen (sett fra oss på jorden) nesten 100 000 år eldre enn lyset fra froten av galaksen. Hvofran kan man da få et bra bilde av en galakse i en slik vinkel? Jeg skulle trodd at det var en viss forvrengning, ettersom på den tiden det tar lyset å komme til andre enden av galaksen, så har galaksen allerede flyttet seg litt i rommet, og rotert litt rundt sin egen akse. Dette skal i følge det jeg tror påvirke bildene, slik at for det første, i et sånt bilde, så ser man en slags tidslinje over 100 000 år i galaksens historie (fra bakerst til fronten) og et forskyvning, som følge av at galaksen beveger seg. Er det noen som har en forklaring på dette, altså hvordan det fungerer, så hadde jeg vært glad 1 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 En god tanke. Det lyset som reiser lenger borte fra er ikke nødvendigvis uklarere. Men det er en kontinuerlig overgang hele veien rundt til å komme til det ferskeste lyset, og det virker noe rart at det ikke skjer en endring ala det du beskriver langs denne omkretsen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Mener ikke at det blir uklart, men bildet blir "dratt" litt i en sirkel på en måte, siden det lyset som er lengre bak, vil "møte" det lyset et stykke foran osv. osv. så det vil alltid være en uskarphet i et bilde ala. bildene av Andromeda. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå