Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tull med turtall på Mercedes 124 (innsprøyting)


LiamH

Anbefalte innlegg

Bilen ble stabil igjen etter at jeg skiftet til den gamle mengede-fordeleren. Den gikk fint på 750-800 opm på tomgang. Jeg kjørte hjem fra verkstedet pluss et par småturer til, men...

 

Plutselig nå etter en snartur er det noe på gang igjen. På tomgang, og kun på tomgang, så økte turtallet plutselig opp til 1100. Den begynner av og til på 750 opm, men så øker den seg sakt opp til 1100. Der ligger den stabilt, men den "nykker" litt av og til, uten at det er noe som er veldig tydelig. Av og til legger den seg opp på 1400 opm, men etter å ha gitt den litt gass, så kan den legge seg på 1100 igjen.

 

Hvis jeg derimot stopper bilen og starter igjen, så går den av og til ned til 750 opm, men plutselig så stiger den sakte opp til 1100 igjen. Et par ganger når jeg startet den, så lå den fortsatt på 1100. Med en gang jeg setter den i drive, så går den helt perfekt.

 

M.a.o. så legger den seg på et helt tilfeldige, men stabilt, turtall mellom 1000 og 1500 opm etter start og akselerering når den står på tomgang.

 

Så... hvis jeg har fortstått dette rett, så er det et spjeld på tomgangsregulatoren. Kan det være noe feil der? Det eneste som nå er skiftet på bilen er luftspjeldet som jeg nå har justert. Kan det ha noe å gjøre med dette problemet eller ligger feilen en annen plass f.eks. tomgansregulatoren (noe jeg mistenker)?

 

Begynner å få magesår av denne kjærra, men jeg SKAL ha den i orden! Nekter å gi opp nå! :mad:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som du skal måle når turtallet er for høyt er at den ledningen til gasspjeldet som du målte på har gods ved sluppet gasspedal og spenning når du speeder.Samtidig må du måle at det er batterispenning på den ene stikken på tomgangsregulatoren.På den andre stikken er det pulserende signal hvis du vet hva det vil si.Det fungerer på den måten at med en gang du speeder litt så forsvinner tomgangskontakt signalet.Da øker opningen til tomgangsregulatoren.Den vil legge turtallet på rundt 1100-1500 hvis du har feil på spenning/gods målinger som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

OK! Så det du sier er at dette egentlig dreier seg om et ledningsbrudd eller kontaktfeil? Ble litt forvirret i forhold til målingen... :blush:

 

Hva skal jeg måle samtidig og hvilke resultater skal målingene vise? Jeg er helt grønn når det kommer til å måle på bilelektronikk, så hvis du kan guide meg trinnvis gjennom målingen, er det veldig mye større odds for at jeg får det til med en gang... :blush:

 

Holder det forresten å kun ha på tenningen?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du har funnet kontakten til gasspjeld kontakten som står nede mellom sylinder 1 og 2 på innsuget? Er det to ledninger som går inn på samme stikke i den ene av de tre kontaktene? Den med to ledninger på samme stikke vil det være gods på ved sluppet gasspjeld.Da vil det si at du kan koble til en prøvelampe eller et voltmeter til pluss på batteriet og den andre enden til den kontakten/ledningene som det var to av.Da skal lampen lyse/voltmetere vise mere enn 12v når den går på tomgang.

Mål også på den runde tomgangsregulatoren at det er strøm på stikkene.

Dette skal helst måler når den sviver og problemet med at den går for høyt på tomgang.

Lenke til kommentar

Har du sjekke bryteren på skyva-sjaltingen? alt det fjær mekket hvor gassvaieren sitter fast. det skal legge seg ann mot en mikrobryter når du slipper gassen. hør at det klikker i den. fjæra pleier også og løsne.

 

Kjenn etter om det vibrerer i tomgangsmotoren når du setter på tenning. mål om du får 12v. mulig du må være rask. ta av slangene og se nedi der om du ser stempelet vri seg. har vært borti brudd i ledningene til denne, langt oppi strømpa.

 

på min sitter den mellom syl 3 og 4 under innsuget.

Lenke til kommentar

Ok! Skal begynne å feilsøke i løpet av de neste to dagene. Takker for all hjelp så langt!

 

Kommer tilbake med resultatet! :)

 

PeterB: Jeg målte på kontakten fra gassspjeldet når jeg justerte det med prøvelampe. Jeg koblet prøvelampa mellom kontaktene på pin'en nærmest førersiden (måtte gjøre det for å få godssignal) og pluss-polen på batteriet. Så justerte jeg til lampa lyste og låste av skruen med mutteren, så nå skal luft-spjeldet være korrekt justert. Jeg skal likevel måle en gang til for å være sikker.

 

Mekker'n: Den klikket sist jeg sjekket (når jeg nylig byttet luftspjeldet). Skal likevel sjekke over...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Som Mekker'n skriver er det en returfjær som løsner.Den gnaver faktisk seg igjennom feste.Ville bare nevne at den mikrobryteren han nevner er bryteren for bensinkutt.Den virker på den måten at når du slipper gassen får bryteren kontakt.Da kutter trykkstilleren (sort boks på siden av mengdefordeleren) bensinen til dysene helt til turtallet kommer under 1100 omd.Trykstilleren er den delen som kan regulere bensinmengden under aks og varmkjøring.Den regulerer også blandingen etter signalet til lamdasonden for de som har det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp!

 

Skal sjekke over alt i dag. Har likevel mer mistanke om brudd i kontakten som skal inn på kontaken fra spjeldet. Syntes den ene ledningen var ganske løs. Skal prøve å lodde den og se om det hjelper eller bytte hele kontakten. Får se om jeg finner feilen... :)

Lenke til kommentar

Har nå målt over og kommet frem til føgende:

 

Begge kontaktene (pin'ene) på tomgansregulatoren hadde strøm. 14 V på den ene og litt over 12 V på den andre når motoren går på tomgang.

 

Ang. spjeldkontakten, så satt jeg en ledning med pære mellom og festet den ene enden på pluss-polen på batteriet og den andre mellom kontaktene på pin 3 (nærmest førersiden) til spjeldet. Lampa slukker når jeg åpner gass-spjeldet. Setter jeg derimot et måleapparat mellom på samme måten, så har jeg spenning (over 12 V) hele tiden. Altså, det som om godssignalet er der konstant. Skjønner lite av dette...

 

Motoren er uansett nede på 750 opm de første 20-30 sekundene etter oppstart, men plutselig så øker den opp til 1400. Etter 1-2 min. så øker den enda mer og går opp til ca. 1500-1600 opm.

 

Det virker som om at dette kun forekommer når bilen er varm... Ved kaldstart så holder den seg på ca. 900 opm helt til den begynner å bli varm...

Lenke til kommentar

OK! Hvor sitter denne giveren, mer nøyaktig?

 

Er det den som sitter ved termostathuset og som har litt rød-farge med to pin'er eller er det den som sitter ved siden av med to svarte sylinder-formede kontakter, der man kan ta av en og en?

 

Prøvde, uansett å ta av begge uten at dette hjalp noe.

 

Motoren var kjølig når jeg startet den nå og da steg den, etter 20-30 sek. opp til 1000 opm og holdt seg stabil der (den ligger som sagt på 750-800 opm til vanlig).

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...