Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tull med turtall på Mercedes 124 (innsprøyting)


LiamH

Anbefalte innlegg

Jeg skiftet luftspjeld og luftmassemåler på Merca i kveld og lurte på hva turtallet skal være ved kald motor? Skal det være det samme som på varm motor eller skal det ligge litt over? Ble litt usikker når jeg sto å skulle justere (syntes den gikk litt høyt)...

 

Lurer også på hvis tomgangen er skrudd for lavt ned (ca 500 opm), vil styreeneheten prøve å øke turtallet selv?

 

På min bil så sto tomgangen kanskje høyt, så jeg prøvde å justere den ned litt. Bilen var tilsynelatende varm, men ikke kjørt noe (kun tomgang). Når bilen ble ordentlig varm (etter kjøring), så ble bilen helt ko-ko! Den holdt å kveles en gang når jeg bremset ned, men gikk stort sett ned til et ganske lavt turtall når jeg kom til et kryss og stoppet. Når bilen sto park, så gikk turtallet opp og ned fra ca. 500 til 1000 opm helt til jeg ga den bittelitt gass. Da stabiliserte den seg.

 

Er det tomgangen som er for lav? Vil det å stille den opp få bilen stabil?

 

Verdsetter svar på alle disse spørsmålene!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg absolutt ingen ekspert, faktisk langt ifra, men jeg hadde i hvert fall en W124 en gang i tiden :) Såvidt jeg husker så var turtallet litt høyere ved kald motor (rundt 1000-1100 opm), i forhold til varm, der jeg lå på rundt 800 opm om jeg ikke husker feil. Tilsvarende var det forskjell på om bilen sto i P eller N/D, dersom det har noe å si.

 

Skiftet du spjeld og luftmassemåler etter at du hadde hatt disse problemene, eller er det slik nå, med nytt spjeld og luftmassemåler? Husker forresten at jeg hadde et lignende problem, med turtall "på syre" og dertilhørende kveling av motoren i lyskryss, og da var det lambdasonden som ble byttet.

Lenke til kommentar

Problemene oppsto etter byttet. Det er vel egentlig ikke en luftmassemåler, men heller en bensin/luft mengde regulator e.l. Den står i allefall festet over luftspjeldet med en slangeklemme med masse bensin-rør skrudd fast i seg.

 

Denne bilen har ikke lambda, men det er ganske soleklart at problemet ligger i en av de to enhetene som nettopp er blitt byttet. Lurer bare på hvilken av dem og også om dette er en "feil" eller et problem som kan justeres bort.

 

Bilen er også veldig tungstartet og kveles ved akselerasjon helt i begynnelsen av en kaldstart, men stabiliserer seg etter 30 sekunders kjøring. Likevel er turtallet på tomgang helt på bærtur. Varier fra 1100 opm til 500 opm til kontinuerlig variasjon mellom 500 og 1100 opm.

 

De delene som er byttet er brukt, men skal komme fra en bil som gikk fint...

 

Noen forslag?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

OK! Nå er problemet blitt mer "stabilt" og lettere å forklare!

 

Problemet, kort forklart, er at den er VELDIG tungstartet, både ved varm og kald motor. Den kan vise tendenser til å kveles ved akselerasjon når den er kald og nystartet, men dette forsvinner når man kjører.

 

Bilen går som en klokke når man kjører, men med en gang jeg setter den i "park", så går turtallet opp til 1100-1200 opm og der holder det seg!

 

Kommer dette av feil/manglende justeringer på luftspjeldet eller fra mengde-fordeleren som ligger over luftspjeldet? Har nemlig planer om å sette tilbake den gamle mengde-fordeleren, men jeg vil helst være sikker på at feilen ikke ligger i luftspjeldet...

 

Det eneste jeg har gjort er å justere tomgangsskruen litt tilbake like etter at delene var skiftet, da gikk motoren ned fra 1100 til 900 opm. Da var bilen, som nevnt, helt rar på vei hjem, mens den nå holder seg stabil under kjøring, men har alt for høyt turtall på tomgang.

 

Noen som har peiling? VEEELDIG takknemlig for svar! :cry:

 

P.s: Det skal sier at disse delene har ligget en god stund før jeg skiftet dem...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det står en skrue nede ved armen på luft-spjeldet, som er med på å justere åpningen på luft-spjeldet slik at man kan bestemme for mye spjeldet skal lukke seg... Samme prinsipp som på tomgangsjusteringen på forgassere...

 

Er ikke dette en form for tomgangsjustering? Vet at det skal være en form for tomgangsregulator på denne bilen, så hva er den skruen til? :dontgetit:

 

Det er en 1986-modell eller en 85-modell (import-bil, så jeg er ikke helt sikker. Står forskjellig årstall alt etter hvor man sjekker)...

 

Jeg ble helt forvirret her nå... :blush: Kan det være at denne skruen kun er der for å kunne justeres slik at spjeldet ikke lukker seg helt og går i lås ved kald motor?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Det står en skrue nede ved armen på luft-spjeldet, som er med på å justere åpningen på luft-spjeldet slik at man kan bestemme for mye spjeldet skal lukke seg... Samme prinsipp som på tomgangsjusteringen på forgassere...

 

Er ikke dette en form for tomgangsjustering? Vet at det skal være en form for tomgangsregulator på denne bilen, så hva er den skruen til?  :dontgetit:

 

Det er en 1986-modell eller en 85-modell (import-bil, så jeg er ikke helt sikker. Står forskjellig årstall alt etter hvor man sjekker)...

 

Jeg ble helt forvirret her nå...  :blush:

8049554[/snapback]

Den skruen skal aldri røres.Det du må gjøre nå er å ta av kontakten som kommer fra spjeld kontakten som sitter i enden av spjeldet du justerte.Kontakten står ved mengdemåleren på innsuget til syl 2.Kople til en prøvelampe på plusspolen og den andre enden i kontakten som går ned til spjeldkontakten nermest førersiden.Gul/brun hvis jeg husker riktig.Det er to ledninger som går inn på den i motsatt kontakt.Nå må du lukke gasspjeldet helt til prøvelampen lyser.Poenget er at den kontakten skal gi beskjed (godssignal)når gasspjeldet er lukket for at tomgangsregulatoren skal regulere.Hvis ikke ligger turtallet for høyt

Når det gjelder bytte av mengdefordeler eller luftmengdemåler så må co skruen alltid justeres.

Endret av Peter_B
Lenke til kommentar

AHA! Da skjønner jeg!

 

Den skruen ble rørt av den grunn at det luftspjeldet jeg skulle skifte, ikke hadde denne skruen montert, så jeg måtte flytte den over fra det gamle spjeldet til det nye. Da gikk motoren såpass høyt på tomgang at jeg så det logisk å justere ned på denne skruen, i og med at dette var den eneste justeringen som er blitt rørt ved bytting disse delene...

 

Denne kontakten... Er det samme kontakt som jeg måtte koble fra ved bytting av dette spjeldet, altså den som "følger med" spjeldet når man skrur det ut (spør bare for å være sikker)?

 

Kan dette forklare kvelningen ved akselerering ved oppstart og den trege starten ved kald og varm motor og de symptomene som har vært?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
AHA! Da skjønner jeg!

 

Den skruen ble rørt av den grunn at det luftspjeldet jeg skulle skifte, ikke hadde denne skruen montert, så jeg måtte flytte den over fra det gamle spjeldet til det nye. Da gikk motoren såpass høyt på tomgang at jeg så det logisk å justere ned på denne skruen, i og med at dette var den eneste justeringen som er blitt rørt ved bytting disse delene...

 

Kan dette forklare kvelningen ved akselerering ved oppstart og den trege starten ved kald og varm motor og de symptomene som har vært?

8049854[/snapback]

Det har mere med grunnjustering av co skruen.Vet du hvor den er og hvordan du justerer den uten co måler?

Lenke til kommentar

På toppen av det tårnet som står opp mellom det store luftspjeldet og hvor rørene til dysene kommer ut.Hvis luftfilteret står på er det et hull på toppen av filterboksen.stikk ned en lang umbrako nøkkel.Skruen er fjerbelastet.bress og lirk til du merker den går i hakk.Presser du for mye stopper bilen.Vri forsiktig til høyre/venstre.Vi snakker om veldig lite bevegelse.I ditt tilfelle kunne jeg tenke meg at du må vri den litt med klokka,ca 4-5 min.Vri litt og prøv deg frem mens du lytter til hvordan motoren sviver.Sett den slik at den sviver finest/høyest.Den skal da egentlig litt tilbake ,men la den stå slik for test.

Lenke til kommentar

Tusen takk!! Du har spart meg for MASSE arbeid og frustrasjon! :thumbup:

 

Skal gå i gang i morgen! Er en helt fersk lærling ved et verksted, men det er et Opel-verksted, så Mercedes er det lite viten om... :!:

 

Skal få co'en justert også! Satser på at dette løser problemet!

 

Igjen... Tusen takk!

 

P.s: Har det noen betydning hva jeg justeres først av spjeld og co?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ja.Co er alltid det siste en justerer på motoren.Får du problemer med at den vil stoppe på tomgang når spjeldet er justert igjen så bare få noen til å starte den mens du holder speeden samtidig som du justerer co.Da kan du slippe ned gass-sjeldet litt etter litt til du får justert co til den maler som en katt.

Lenke til kommentar

Takker! Beklager alle dumme spørsmål! Tar litt tid å lære alle disse tingene... Som lærling skrur jeg på både bruktbiler og kundebiler. Utrolig for forskjellig ting kan være fra bil til bil! Blir mange forskjellige bilmerker, systemer og patenter på en gang, så det kan gå litt i surr av og til... :blush:

 

Gleder meg til den dagen ting henger litt lettere på greip for meg! :!:

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å justere skruen slik du sa og uten resultat! Jeg satt et måleapparat på likestrøm, den røde ledningen på pluss på batteriet og den andre på den pin'en som er nærmest førersiden av de tre pin'ene som er på kontakten som kommer fra luftspjeldet. Prøvde også med en pære...

 

Så skrudde jeg skruen så langt ut at den ikke lenger berørte armen på spjeldet, for så å skru skruen sakte inn i igjen til det gikk så langt at spjeldet godt åpnet.

 

Hva gjør jeg feil? Er klaringen dette godssignalet veldig lite, slik at man må være veeeldig nøye eller er det slik at når spjeldet er igjen, så får man signal med litt klaring? Kan jeg på noe vis måle om denne spjeldbryteren er i orden?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Fikk det til. Måtte koble ledningen på lampa mellom kontaktene for at det skulle fungere. Eneste måten å få jord på, i og med at luftspjeldet ikke har kontakt med jord. Men, uansett, jeg skrudde skruen slik at lampa akkurat begynte å lyse, for så å stramme mutteren.

 

Problemet er bare at turtallet lå på 1800 opm. Fikk justert den ned til ca. 1100 opm med co-skruen, men der er det stopp. Får den ikke lavere, bare mer ustabil...

 

Sprayet startgass ved manifolden (undersiden) på mengde-fordeleren og turtallet økte, så det er sikkert rift i gummi'en. Skal sette på den gamle og se... Der er også co'en rett. Skiftet jo uansett bare mengde-fordeleren i samme slengen som jeg skulle skifte spjeldhuset (var det som primært var i uorden), i og med at mengde-foreleren fulgte med det nye spjeldet.

 

Høres det uansett ut som om luftspjeldet er rett stilt inn?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ja .Det er nok som du sier,sprekk i gummien.Vanlig problem under mengdemåleren,men at den går helt opp i 1800 var litt rart.Gass-spjeldet som du justerte skal være lukket når du har justert det riktig så det blir spennende å høre hvor det kom in så mye falsk luft, med mindre tomgangsregulatoren står open.Det kan du sjekke med å klemme på slangen til den.

Lenke til kommentar

Jepp! Hvor står tom gangsregulatoren og er det nok å skru spjeldet til det lyser? Det var sikkert litt mer klaring på spjeldet, så kan det ha noe å si for tomgangen eller er det tilstrekkelig lukket når det lyser? Forresten, er det slangen som kommer ut under mengde-fordeleren som går til tomgangsregualtoren?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...