Gå til innhold

Oppstart av nybygget pc, "No Array is defined"?

hhrek

Anbefalte innlegg

Hei,

Ja da ble jeg ferdig med bygging/oppgradering av pc her i går kveld,. Har bytta HK (Msi 845pe maxfir), cpu, ram, og kabinett.

Ved første oppstart var det ikke noen reaksjon i det hele tatt, men etter å ha snudd kablene fra fronpanelet i kontaktene på hovedkortet ble det reaksjon.

Alle vifter snurrer og alt dette ser greit ut, men når maskinen leter etter HDD kommer den med følgende melding "No Array is defined" og "ugyldig systemdisk".

kommer greit inn i Bios etter disse feilmeldingene.

Har koblet HDD på Ide1 (kontakt ytterst mot kanten på hovedkortet), og har koblet Dvdspiller på Ide2 sammen med Cdbrenner/spiller. Rødstreken er vendt inn mot strømtilkobling, og har sjekket at alle kablene sitter skikkelig.

ser i Quick-installasjonsheftet som var med hovedkortet at de bruker samme flatkabel koblet til HDD og cdrom, men da jeg mener å ha lest at HDD skal være så langt unna Psu som mulig, er det ikke mulig for meg å koble dette likedan. Har derfor koblet HDD med egen kabel ned til hovedkortet, og bruker den andre kabelen til både Dvd og brenner som sagt.

Noen som har en formening om hva som kan være galt?

På forhånd takk! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"No Array Defined" Du har ikke satt opp raid. Gå inn i BIOS og disable radikontroller eller leadtech (annet navn bare).

Regner med at du har tatt en reinstall av operativsystemet siden du ikke kan bytte ut masse hardware og regne med at det vil kommunisere på samme måte som det gamle du hadde.

Lenke til kommentar

Ok, Takk for kjapp respons, da skal jeg kjøre hjem om en stund og prøve dette (sitter på jobben nå for å kunne benytte meg av hjelp fra forumets medlemmer :smile: )

Joda formatterte HDD før jeg plukka den gamle pcen fra hverandre, så jeg har ikke prøvd å installere noe som helst enda. Ville være sikker på at alt var koblet riktig før jeg startet med dette.

Så du mener at utfra det jeg beskrev i første post så skulle resten være i orden mht til koblinger osv?

Takk igjen :smile:

Lenke til kommentar

Om man ser bort i fra jumpere og start/reset koblingene, så skal det litt til for å gjøre feil. Sjekk også master/slave på HD og se om HD vises i BIOS.

[ Denne Melding var redigert av: zup på 2002-12-08 12:05 ]

Lenke til kommentar

Hmmm. nå skjønner jeg ingenting, Har ikke rørt pcen siden i går kveld, og da startet den som jeg har beskrevet, men nå er det noe tull som jeg ikke fatter hva kan være.

Når jeg kobler til strømmen med kabelen bak på pcen begynner alle vifter unntatt psu-viften å gå, uten at jeg har startet med strømbryteren på framsiden av kabinettet.

Hvis jeg tar ut strømkontakten den minste strømkontakten fra psu som er koblet til hovedkortet (ikke strømtilførselen til selve vifta), starter psu-vifta også, men det skal jo ikke starte noen ting før jeg trykker på bryteren på framsiden av kabinettet? Lampa på framsia av kabinettet står bare og blinker hurtig, og det smeller like hurtig i høytalerene også.

Virker ikke som om HDD får strøm da jeg ikke kan høre noe fra denne. Har gått over alt som kan tenkes av kabler, har løsnet fra det som sto montert som kunne hatt kontakt med yttersiden av hovedkortet (usb osv) uten at dette ser ut til å forandre noe.

Har sjekket koblingene der HDD-led, power-swich, reset-sw osv er koblet til, og kan ikke se at jeg har koblet annerledes enn i manualen. Har også sjekket strøm-kontaktene til den enkelte enhet uten å finne noe galt.

På forhånd takk!

redigert inn noen tilleggsopplysninger

[ Denne Melding var redigert av: Sneppen på 2002-12-08 13:40 ]

Lenke til kommentar

Jaja, så var iallefall det ordna. Plukka ut alt, og satte på plass igjen så funka det. Har ingen anelse om hva som kunne vært galt da jeg monterte det akkurat likens også denne gangen.

Har nå disebla raid i bios, og da forsvant feilmeldinga jeg fikk tidligere, men jeg arvet en ny som sier at systemdisk er ugyldig, bytt ut og prøv igjen.

Nå vet jeg at det ikke er noen feil med selve HDD da jeg brukte dennne senest i går kveld (bør iallefall ikke være det da jeg ikke har "mishandla" den på noe vis)

Har satt HDD som 1. boot device, dvd/cd-rom som 2, og floppy disk som 3. Har prøvd å installere windows, men får beskjed om å sette boot disk i stasjon a:

Er det noen som har erfaring med dette HK (Msi 845pe max2fir) som har opplevd noe lignende? eller kanskje det er noen andre som kan ha en løsning på dette?

Takker for alle gode forslag!:-)

Lenke til kommentar

Hei

Ja skal prøve det når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

Ellers har jeg nå lasta ned følgende boot-disker fra http://www.bootdisk.com :

Win98SE custom no Ramdrive

Win98SE Oem

Dos 6.22

På disse boot diskene føger det med drivere for cd-rom. Hvis jeg nå ikke får boota kun med bruk av inst. cd win98SE fra cd-rom ved å sette cd-rom som 1. bootdisk i Bios, hvilken av de nevnte boot-diskene bør jeg bruke?

Grunnen til at jeg spør er at når jeg har formattert hdd før jeg monterte denne i ny pc, har det da noe for seg å bruke en windows boot-disk eller bør jeg boote med hejlp av Dos boot-disken?

Og en annen ting, er det nødvendig å kjøre Fdisk så lenge jeg har brukt hdd før, og har formattert den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...