Gå til innhold

Minne til videoredigering/lagringsPC


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal oppgradere en videoredigering (mest encoding, men også noe redigering) og lagringsPC.

 

Systemet blir mest trolig besert på brikkesettet P965 og Core 2 Duoe E6600 CPU. Etter hva jeg kan se er det PC2-4300, PC2-5300 og PC2-6400 minnebrikker som er det som støttes av dette brikkesettet. For min del vil det da stå mellom PC2-5300 og PC2-6400 tror jeg.

 

1. Vil det være noe poeng for meg å legge i penger for PC2-6400 minne? Sett opp mot bruken. Skal ikke klokke.

 

Tenker da litt opp mot at så vidt jeg kan forstå har minne lavest hastighet (med 667 mhz for PC-5300 og 800mhz for PC-6400) av CPU, minne og HK. Og sånn sett er en flaskehals og dermed KAN gi vesentlig økt ytelse ved bedre hastighet. Men vet ikke om dette er tilfelle? Og i så fall om det er tilfelle for min bruk...

 

2. Mest trolig kjøper jeg 1024MB i første omgang, og så kjøper jeg heller mer om behovet vil øke. Men hva annet (med unntak av hastighet som vel er bestemt av PC-5300/6400) er det som er viktig? Jeg har jo blant annet sett disse tallrekkene mange ganger. F.eks. 4-4-4-12. Noe jeg trenger å legge vekt på? Noe annet?

 

Tenker da selvsagt først og fremst opp mot bruken min, men akuratt de tallrekkene der kunne jeg godt tenkt meg en generell forklaring på :)

 

3. Merke? Noen anbefallinger? TwinMOS er vel i den lavere enden av skalaen? Og Kingston ganske langt i den andre enden? Men hva med Corsair og Crucial? Et sted i mellom? Hvem gir mest for pengene?

 

Håper noen har noe å bidra med :thumbup: Og trengs mer info (f.eks. hvilke andre komponenter) så er det bare å spørre...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke skal overklokke RAM i det hele tatt, holder det med PC2-4200/4300.

8043540[/snapback]

 

Nå er jo prisdifferansen ganske liten mellom 4200 og 5300 da. Men selvsagt, gir det ingen bedre ytelse er det jo egentlig ikke noe poeng.

 

 

Noen som kunne tenkt seg å plukke ut et minnepar (2*512) til meg ved

a) Ingen overklokk

b) Forsiktig overklokk (innenfor de grensene man er ganske så sikker på at ikke noe gæernt skjer...)

 

Jeg klarer å leite frem hastighet og MB, men der stopper egentlig min kunnskap om minne...

 

 

 

Også var det disse tallene (ref. 4-4-4-12 over). Timing er det ikke det det kalles? Har muligens ikke noe å si for meg - men jeg er jævlig nysgjerrig på hva det egentlig betyr/ hva det har noe å si for...

 

- Amund

Lenke til kommentar

Må da være noen som kan komme med tips om enten

 

1) Hvilket merke

eller 2) Konkret tips?

 

For konkret tips gjerne en for ikke klokke, og en for moderat klokking altså.

 

Kom igjen nå da! RAMen er nå det eneste jeg ikke har bestemt meg for... Så hadde vært KNALL om noen kunne kommet med et tips! :)

Lenke til kommentar

Selv om du ikke skal klokke opp CPU kan du godt klokke RAM-en litt høyere.

Crucial egner seg til det.

Hvis du velger PC2-5300 C5 ihvertfall. Eller bedre.

 

Ved videoredigering/encoding er det helst CPU som avgjør ytelsen, så ytelsesforbedring i forhold til høyere hastighet på minnet er som regel minimal.

Men det kommer an på hvilket format du bruker. DivX og Mpeg4 krever veldig mye av CPU.

Kjøp best mulig minne, uten å måtte gå for høyt opp i pris.

 

Vet ikke hvilke programmer du bruker.

Men du skal i utgangspunktet klare deg med 1GB ram om du ikke bruker for krevende programmer.

 

EDIT:

Videoredigering bruker også mye minne, så det har forsåvidt betydning.

Men du blir ikke ferdig på halve tiden med dobbelt så raskt minne.

http://www.viperlair.com/reviews/memory/crucial/DDR2/pc5300/

 

Finner ikke linkene mine. Prøv den der. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Selv om du ikke skal klokke opp CPU kan du godt klokke RAM-en litt høyere.

Crucial egner seg til det.

Hvis du velger PC2-5300 C5 ihvertfall. Eller bedre.

 

Med C5 mener du det som står som CL5 hos komplett eller?

 

Er det slik at det er bedre jo lavere det tallet er, eller jo høyere det er? Og hva har det noe å si for?

 

EDIT: Har lest litt, og CL er et slags mål på timingen? Altså bedre jo lavere da antar jeg?

 

Vet ikke hvilke programmer du bruker.

Men du skal i utgangspunktet klare deg med 1GB ram om du ikke bruker for krevende programmer.

 

Har så langt gått bra med 1GB ja. Så kommer ikke til å kjøpe mer enn det pr nå. Men med vista etterhvert (men ikke på en stund enda), vil vel kanskje behovet stige...

 

Videoredigering bruker også mye minne, så det har forsåvidt betydning.

Men du blir ikke ferdig på halve tiden med dobbelt så raskt minne.

http://www.viperlair.com/reviews/memory/crucial/DDR2/pc5300/

 

Finner ikke linkene mine. Prøv den der. :)

8060059[/snapback]

 

Hvis jeg skal ha BallistiX så vil det være disse to som vil være aktuelle. Hvis jeg skal over det i pris bør noen komme med noen veldig gode argumenter/ tester :cool:

 

Jeg ser at den ene står det 128Meg*64 og den andre står det 64Meg*64 på. Hva er best av de?

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Du bør kjøpe 2 brikker for best mulig ytelse.

Den ene er et kit med 2 brikker.

Nå er jo denne også en mulighet. Samme chips, men ikke spesielt utvalgte og ikke like god kjøling.

Men dobbelt så mye minne.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312372

 

EDIT:

Du skal jo ikke overklokke. Men disse skal normalt takle 1GHz eller mer.

Hvis du setter dem til 800MHz bør de ikke bli alt for varme heller.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke en Core 2 Duo E6600 så husk på at denne kjører på 1066mhz FSB. Siden oppsettet har Dobbelkanals ram, så vil du med andre ord kunne klare deg veldig fint med 1066mhz/2 altså 533mhz ram. Det er som tidligere nevt bare ved overklokking at du vil merke forskjell på bruk av høyere ramhastigheter.

 

Noen av hovedkortene vil til og med senke hastigheten på ramen for at den skal matche CPU, og dette kan i værste fall ende med at 667mhz ramen, som normalt har CL5, blir dårligere enn 553mhz ramen som kjører på CL4.

 

Fordel å lese bruksanvisningen til hovedkortet. Har du ikke kjøpt det enda så pleier produsentene være flinke med å legge ut manualene som PDF på hjemmesidene sine. Det står også i mange FAQ sider på de enkelte produsentenes hjemmeside.

Lenke til kommentar
Du bør kjøpe 2 brikker for best mulig ytelse.

Den ene er et kit med 2 brikker.

 

Selvsagt! Det glemte jeg å sjekke på de ja! Men den ene var jo 2*512, så da blir det vel den hvis det blir en av de...

 

Nå er jo denne også en mulighet. Samme chips, men ikke spesielt utvalgte og ikke like god kjøling.

Men dobbelt så mye minne.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312372

 

EDIT:

Du skal jo ikke overklokke. Men disse skal normalt takle 1GHz eller mer.

Hvis du setter dem til 800MHz bør de ikke bli alt for varme heller.

8060231[/snapback]

 

I utgangspunktet hadde jeg ingen planer om å klokke, men man blir jo litt frista :D Har derfor et par spørsmål:

 

1. Hva ville man kunne klokke de BallistiX brikkene til?

 

2. Tanken min har vært å kjøpe 2*512 med bra ytelse, og heller fylle på med 2*512 senere hvis jeg trenger det. For på den måten å få best ytelse på brikkene, i stedet for å kjøpe 1*1024 med en gang med noe dårligere ytelse fordi dette da blir dyrere...

 

MEN: Etter hva jeg veit vil vel 4*512 brikker også føre til et ytelsetap i forhold til 2*1024 brikker?

 

Så, hva vil gi best ytelse på sikt: Å kutte ned til 2 brikker i stedet for 4, men hvor altså disse brikkene da har noe dårligere ytelse? Eller å kjøpe 4 brikker med noe bedre ytelse?

 

 

Og, i tillegg fra MIN forrige post:

A. Se min edit ganske langt oppe om CL. Har jeg forstått riktig?

B. Hva betyr de derre Meg målene?

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke en Core 2 Duo E6600 så husk på at denne kjører på 1066mhz FSB. Siden oppsettet har Dobbelkanals ram, så vil du med andre ord kunne klare deg veldig fint med 1066mhz/2 altså 533mhz ram. Det er som tidligere nevt bare ved overklokking at du vil merke forskjell på bruk av høyere ramhastigheter.

 

Jeg begynner å helle litt mot overklokking :cool:

 

Men da er spørsmålet: Hvor mye er det "trygt" å overklokke CPUen? Veit at man aldri kan vite noe når det gjelder overklokk, men hva er regnet for å være innenfor den sikre grensen med E6600 prosessoren?

 

Og da i neste skritt: Hvilken RAM vil da passe best for denne overklokkingen på CPUen?

 

Fordel å lese bruksanvisningen til hovedkortet. Har du ikke kjøpt det enda så pleier produsentene være flinke med å legge ut manualene som PDF på hjemmesidene sine. Det står også i mange FAQ sider på de enkelte produsentenes hjemmeside.

 

Akkuratt nå er det ABIT QuadGT som ligger an til å bli "vinneren".

 

Skal se om jeg finner noe - men hvis noen veit så er det bare å komme med informasjonen :)

 

- Amund

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke en Core 2 Duo E6600 så husk på at denne kjører på 1066mhz FSB. Siden oppsettet har Dobbelkanals ram, så vil du med andre ord kunne klare deg veldig fint med 1066mhz/2 altså 533mhz ram. Det er som tidligere nevt bare ved overklokking at du vil merke forskjell på bruk av høyere ramhastigheter.

 

Noen av hovedkortene vil til og med senke hastigheten på ramen for at den skal matche CPU, og dette kan i værste fall ende med at 667mhz ramen, som normalt har CL5, blir dårligere enn 553mhz ramen som kjører på CL4.

 

Fordel å lese bruksanvisningen til hovedkortet. Har du ikke kjøpt det enda så pleier produsentene være flinke med å legge ut manualene som PDF på hjemmesidene sine. Det står også i mange FAQ sider på de enkelte produsentenes hjemmeside.

8060270[/snapback]

 

Du har delvis rett, fordi høyere FSB vil gi mye bedre utnyttelse av høyere minnehastighet.

 

Du får ikke store forskjeller ved å gå over 533MHz med 1066MHz FSB.

Men det er forskjeller. Spesielt i program som bruker ram i veldig stor grad.

Jo mer CPU-kraft som kreves jo mindre forskjell.

Skal finne link litt senere til test.

 

Anbefaler å sette RAM-hastighet på 800MHz for å få de ekstra 2-5%.

Winrar f.eks. opplever mye større ytelsesforbedring.

 

Forskjellen med å kjøre RAM på CL5 og CL4 oppleves som minimal i programmer som krever mye av CPU. Akkurat som økt minnehastighet utover det som kreves for å kjøre synkront med FSB (1:1).

 

Anbefaler heller ikke å bruke de store summene her. Siden CPU ikke skal overklokkes.

 

EDIT:

Hvis du likevel skal overklokke skal de billege crucial-brikkene der skal takle høye nok hastigheter for deg.

Hovedkortet du har valgt egner seg til overklokking.

Jeg ville prøvd 3GHz med den CPU-en(FSB 333), da skal du ikke behøve så forferdelig god kjøling heller. Selv om du godt kan bruke noen kroner på en stillegående kjøler.

Å gå fra 2,4 til 3GHz vil du merke i stor grad med din bruk.

Da får du også utnyttet RAM-en mye bedre.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Har gjort det nå. Satt og skrev på mitt eget innlegg.

Så jeg fikk ikke lest ditt før jeg posta.

Les EDIT da. :)

 

EDIT:

Var enda et innlegg der jo. :)

Ballistix brikkene 6400 CL4 og 5300 CL3 klarer fra 1100-1200 normalt.

De andre er mer usikre, men 1GHz+ skal de klare, men da bør du ha ekstra kjøling.

Du trenger ikke så høy hastighet på dem med moderat overklokking.

For å komme så høyt må man sette opp volten litt, da utvikler de mer varme.

Levetiden reduseres hvis man går for høyt opp på volten.

Men de brikkene der tåler høy spenning, så det skal mye til å ta livet av dem. :)

 

4 brikker med samme timings gir vel maksimalt 2-3% ekstra ytelse.

Så det skal du ikke bry deg om, du får ikke dårligere ytelse med mindre du må redusere hastighet eller øke latency/timings.

Du kan godt bruke 2x512+2x1024, men da skal du helst sette de største først, når du oppgraderer.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Hvis du likevel skal overklokke skal de billege crucial-brikkene der skal takle høye nok hastigheter for deg.

Hovedkortet du har valgt egner seg til overklokking.

Jeg ville prøvd 3GHz med den CPU-en(FSB 333), da skal du ikke behøve så forferdelig god kjøling heller. Selv om du godt kan bruke noen kroner på en stillegående kjøler.

Å gå fra 2,4 til 3GHz vil du merke i stor grad med din bruk.

Da får du også utnyttet RAM-en mye bedre.

8060349[/snapback]

 

Så altså:

 

Klokke CPUen til 3 ghz (FSB'en gjør jeg ingenting med? Går kanskje ikke det?)

Også kjøper jeg disse brikkene. Og klokker de til 800 mhz?

 

Har ikke klokka før, så her er jeg ganske blank...

 

 

Også lurer jeg fortsatt på omg jeg har forstått CL riktig øverst i dette innlegget. Og hva Meg-målene er for noe... Sånn at jeg neste gang kanskje kan plukke brikkene selv, også slipper du å hjelpe til :p Også skal man vel ikke undervurdere at jeg er en nysgjerrig fyr i denne sammenhengen heller :!:

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Fordel å lese bruksanvisningen til hovedkortet. Har du ikke kjøpt det enda så pleier produsentene være flinke med å legge ut manualene som PDF på hjemmesidene sine. Det står også i mange FAQ sider på de enkelte produsentenes hjemmeside.

 

Er dette aktuelt selvom jeg kommer til å klokke?

 

Manualen finner man her, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter...

 

1. Vil dette kortet "gjøre noe" med RAM'en min hvis jeg ikke klokker?

2. Hva hvis jeg klokker?

 

 

TAKK FOR ALL HJELP SÅ LANGT!

 

- Amund

Lenke til kommentar
Var enda et innlegg der jo. :)

Ballistix brikkene 6400 CL4 og 5300 CL3 klarer fra 1100-1200 normalt.

De andre er mer usikre, men 1GHz+ skal de klare, men da bør du ha ekstra kjøling.

Du trenger ikke så høy hastighet på dem med moderat overklokking.

For å komme så høyt må man sette opp volten litt, da utvikler de mer varme.

Levetiden reduseres hvis man går for høyt opp på volten.

Men de brikkene der tåler høy spenning, så det skal mye til å ta livet av dem. :)

 

4 brikker med samme timings gir vel maksimalt 2-3% ekstra ytelse.

Så det skal du ikke bry deg om, du får ikke dårligere ytelse med mindre du må redusere hastighet eller øke latency/timings.

Du kan godt bruke 2x512+2x1024, men da skal du helst sette de største først, når du oppgraderer.

8060422[/snapback]

 

Takk for mer hjelp!

 

Det du egentlig sier her er at de billigste brikkene (de med totalt 2GB) holder for meg så lenge jeg ikke skal overklokke hardt ikke sant? Og det er nok ganske uaktuelt for meg... Moderat klokking holder lenge. Så da er egentlig BallistiX brikken bortkastede penger ikke sant?

 

Det der med at flere brikker senker ytelsen har jeg forresten herfra:

4. Hva er best av 4x512 MB og 2x1024 MB?

2x1024 MB vil være en langt mindre belastning for systemet enn 4x512 MB, og kvaliteten på 1024 MB-brikker har blitt såpass god at de veldig ofte kan erstatte 512 MB-brikkene.

Sjekk også hva produsenten av hovedkortet ditt skriver om minnekompatibilitet, antall brikker, og hastighet på disse.

 

- Amund

Lenke til kommentar
Hvis du likevel skal overklokke skal de billege crucial-brikkene der skal takle høye nok hastigheter for deg.

Hovedkortet du har valgt egner seg til overklokking.

Jeg ville prøvd 3GHz med den CPU-en(FSB 333), da skal du ikke behøve så forferdelig god kjøling heller. Selv om du godt kan bruke noen kroner på en stillegående kjøler.

Å gå fra 2,4 til 3GHz vil du merke i stor grad med din bruk.

Da får du også utnyttet RAM-en mye bedre.

8060349[/snapback]

 

Så altså:

 

Klokke CPUen til 3 ghz (FSB'en gjør jeg ingenting med? Går kanskje ikke det?)

Også kjøper jeg disse brikkene. Og klokker de til 800 mhz?

 

Har ikke klokka før, så her er jeg ganske blank...

 

 

Også lurer jeg fortsatt på omg jeg har forstått CL riktig og hva Meg-målene er for noe... Sånn at jeg neste gang kanskje kan plukke brikkene selv, også slipper du å hjelpe til :p Også skal man vel ikke undervurdere at jeg er en nysgjerrig fyr i denne sammenhengen heller :!:

8060509[/snapback]

 

FSB må opp til 333MHz om du skal klokke E6600 fra 2,4 til 3,0 GHz

9x266MHz=2,4GHz, 9x333MHz=3,0GHz sånn ca.

9x er multiplier til CPU, denne kan reduseres ned til 8,7,6 om du vil ha enda høyere FSB.

Men vi glemmer den foreløpig.

 

Da må minnet kjøre på 667MHz (2x333) minimum.

Å øke hastigheten utover 667 gir lite ekstra.

Husk at brikkene mangler heatspreaders.

Så de kan bli ganske varme uten ekstra kjøling.

 

CL er egentlig litt forenklet den tiden minnet venter mellom lese og skriveoperasjoner. Det er mange innstillinger som har betydning, men det tar vi når du skal klokke. :)

 

Meg-målene som du kaller det, beskriver hvordan brikkene er bygd opp.

 

Jeg skal trene nå. Tar detaljene senere. :)

 

EDIT:

4 like brikker kan fordele "jobben" bedre, men dette avhenger av timings og hastighet. Og brikkesett. Altså vil ikke 4 brikker gi noe ekstra hvis du ikke kan kjøre like god timings/latency og samme hastighet. Uansett er forskjellen minimal.

Men jeg ville valgt 2GB ram for å senere kunne oppgradere til 4GB med Vista.

I dag gir 1GB-brikkene like god timings som 512MB.

Men 2GB-brikkene har generelt dårligere timings.

Der kan det være en klar fordel med 4x1GB fremfor 2x2GB.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
FSB må opp til 333MHz om du skal klokke E6600 fra 2,4 til 3,0 GHz

9x266MHz=2,4GHz, 9x333MHz=3,0GHz sånn ca.

[...]

Da må minnet kjøre på 667MHz (2x333) minimum.

Å øke hastigheten utover 667 gir lite ekstra.

 

Er det ikke 667/2= 333,5 mhz som er hastigheten på de brikkene da?

 

Husk at brikkene mangler heatspreaders.

Så de kan bli ganske varme uten ekstra kjøling.

 

Men så sant bare klokker CPU til 3 Ghz holder trenger man ikke klokke RAMen mer enn at man ikke trenger ekstra kjøling? Riktig?

 

CL er egentlig litt forenklet den tiden minnet venter mellom lese og skriveoperasjoner. Det er mange innstillinger som har betydning, men det tar vi når du skal klokke. :)

 

Har forstått det - ut fra den tråden som er sticky i det forumet her. Men mente bare at CL altså er noe webshop'ene FORSØKER Å GI INNTRYKK AV i alle fall at er en tilnærming til timing - men som egentlig er alt for dårlig til å gi god informasjon... Men at alikevel vil det være bedre med jo lavere CL, bare at det er usikkert hvor mye informasjon dette gir ettersom det skjuler de andre timingene...

 

Meg-målene som du kaller det, beskriver hvordan brikkene er bygd opp.

 

Hehe, dårlig betegnelse ja :p

 

Men hva har de å si for hastighet? Lite? Hva er best i så fall? Større jo bedre?

 

4 like brikker kan fordele "jobben" bedre, men dette avhenger av timings og hastighet. Og brikkesett. Altså vil ikke 4 brikker gi noe ekstra hvis du ikke kan kjøre like god timings/latency og samme hastighet. Uansett er forskjellen minimal.

Men jeg ville valgt 2GB ram for å senere kunne oppgradere til 4GB med Vista.

I dag gir 1GB-brikkene like god timings som 512MB.

Men 2GB-brikkene har generelt dårligere timings.

Der kan det være en klar fordel med 4x1GB fremfor 2x2GB.

 

Jepp, er det jeg har begynt å tenke litt på nå og - om jeg tar 2*512 nå som har jeg jo tatt opp en del porter med relativt små brikker når man ser et par år frem i tid...

 

Men mer enn 2GB er uansett IKKE aktuelt nå. Og må jo ha dobbelt selvsagt. Så 2*1024 er nok det beste for meg ja...

 

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...