Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan får man ut støf fra lungene

Spr0cket

Anbefalte innlegg

fra tid til annen får vi i oss støv. det er støv i større eller mindre omfang i all luft vi trekker ned i lungene.

Dette skal i utgangspunktet fanges opp av slimhinner og flimmerhår som sitter i luftrøret, bronkiene osv.

det jeg lurer på er hvordan kommer støvet ut derfra?

I dag har jeg holdt på med en oppussing i kjelleren (bokstavelig talt). I den forbindelse rev jeg en murvegg og dette utviklet så mye støv at jeg fikk sementbuser av å puste inn denne lufta. dette gjorde meg bekymra med tanke på hvordan luftrøret mitt så ut.

noen fornuftige tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen fornuftige tanker om dette?

8041785[/snapback]

Er du mye utsatt for støv vil lungene ta skade. Mange som har lungelidelser som skyldes slikt. Pneumokoniose skyldes bl.a. stenstøv.

Men du kan forhindre/redusere problemet ved å bruke støvmaske.

Lenke til kommentar

Støv i små mengder vil samles opp i slim i bronkiene, flimmerhårene vil "løfte" dette støvet opp til det begynner å irritere de nedre luftveiene. Så hoster du det opp, og velger enten å spytte det ut eller svelge det. For store mengder støv eller støv som kommer for langt ned kommer ikke nødvendigvis opp igjen. Røyker du, vil flimmerhårene ødelegges, og støvet kommer vanskelig opp.

Kanskje kullarbeiderne i England røykte...

Lenke til kommentar
hvor lang tid tar det å få ut dette støvet?

jeg følter meg litt 'kortpustet' også etter å ha pustet inn dette støvet. hva er årsaken til dette? tar støvet "plass" i lungene?

8053277[/snapback]

Hvor lang tid det tar før du får opp støvet varierer med mengde produsert slim, støvmengde og hvor langt nede støvet er. Kortpustetheten forhindrer at støvet trekkes videre ned i lungene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...