Mr. Bojangles Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Hei Har et år igjen på videregående og er snart i den situasjonen at jeg må finne ut hva jeg vil bli når jeg blir stor. Jeg har lyst på en jobb hvor jeg kan reise mye, det er egentlig det eneste kriteriet jeg har komt opp med så langt. Har tenkt på jobb i forsvaret som f.eks. tolk, jobb på skip, ambassadør og nyhetskorespondondent (vanskelig ord ^^ ). Noen andre yrker? Noen av disse som det er lett å få jobb som? Takker Endret 4. mars 2007 av EvenT Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 hva med lyd/lys tekniker. det er stor behov i bransjen, men selvfølgelig må du vare flink. da kan du reise så mye du orker..... Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Trailersjåfør, ingeniør. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Har du tenkt over at en jobb der du reiser mye nærmest eliminerer muligheten for et stabilt familieforhold? Bare nevner dette, i og med at en utdannelse ofte danner grunnlaget for resten av livet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Har du tenkt over at en jobb der du reiser mye nærmest eliminerer muligheten for et stabilt familieforhold? Bare nevner dette, i og med at en utdannelse ofte danner grunnlaget for resten av livet. 8047964[/snapback] Ja, har ofret det én tanke og to. Men, den tid den sorg ... eller noe i den duren. Det jeg ser for meg er ikke en jobb hvor jeg må gå mange år på skole, men mer en jobb jeg kan ha mens jeg er ung. Takker for forslag folkens! Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Har tenkt på noe av det samme, vil ha en jobb som er spennende og variert. Men du burde kanskje ha en backup i bakhånd? Hvis du ikke vil gå mange år på skole, men hoppe rett ut i arbeidslivet og en jobb med mye reising, så er det kanskje ikke så lett å finne seg en bra fast jobb etterpå når den tid kommer? Jeg hadde tenkt å foreslå flyger, men det passer vel dårlig med tanke på skolegang? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Flyger virker intressant, men da trenger man vel matte, fysikk, genrelt gode karakterer og perfekt syn. Jeg har de to siste, men ikke de to første. Ligger på 5-ern i spansk, norsk, samfunskunnskap og "slike fag", men fikk 2- i standpunkt på 1MX. Lenke til kommentar
Marianneg Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er mange spennende jobber hvor man kan reise mye, men litt vanskeligere når du ikke vil ta lang utdanning. Jeg syns det er viktig at en har noe å falle tilbake på og vil derfor anbefale deg å studerer i utlandet istedenfor å reise i jobben. Lenke til kommentar
Cooj Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Flyger virker intressant, men da trenger man vel matte, fysikk, genrelt gode karakterer og perfekt syn. Jeg har de to siste, men ikke de to første. Ligger på 5-ern i spansk, norsk, samfunskunnskap og "slike fag", men fikk 2- i standpunkt på 1MX. 8049587[/snapback] Samme båt som deg, bra på alt unntatt matte og fysikk. Hum, og akkurat nå virker det som at alle gode jobber trenger dette. Hvorfor sa ingen dette til meg i førsteklasse? Æsj heller. Dog har man jo yrker som freelancer, hjelpearbeider og dykker som alle reiser en del og du ikke trenger å være Albert Einstein...? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Synes internasjonal markedsføring høres meget intressant ut, noen skoler utenom BI som tilbyr dette. Vurderer BI's opplegg med 1 år i Norge og to år i Barcelona meget meget sterkt. Noen skoler ala MI med utveksling til utlandet? Endret 2. mars 2007 av EvenT Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Trenger ikke perfekt syn for å bli flyger, da, gutta... Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Synes internasjonal markedsføring høres meget intressant ut, noen skoler utenom BI som tilbyr dette. Vurderer BI's opplegg med 1 år i Norge og to år i Barcelona meget meget sterkt. Noen skoler ala MI med utveksling til utlandet? 8063652[/snapback] Jeg går internasjonal markedsføring gjennom BI nå, og er i Shanghai. Man går 2 år hjemme, og 1 i utlandet. Har man interesse for markedsføring og business er det et relativt enkelt program, selv om det tidvis er mye å gjøre (noe som sikkert gjelder uansett utdannelse). Ellers har jo mange skoler avtale med utenlandske skoler, men man har ikke samme garantien for at man får studieplass i utlandet. BI har egne plasser ved sine samarbeidsskoler som de selv fyller opp, mens utvekslingsavtaler er mest en formalitet, og krever mer arbeid i søknadsprosessen. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Hvordan er det å ta utdanning i utlandet utenom utvekslingsprogrammer o.l. ? Kan jeg f.eks. bare søke på en skole i London, få studentvisum, sjekke inn på et studenthjem og så er jeg "good to go"? Finnes det noen oversikter over utenlandske universitet/høyskoler hvor man kan filtrere etter studieretning? Synes "Internasjonal markedsføring" hos BI virket som litt tungt stoff. Synes MI hadde mye intressant, men de har ingen utvekslingsprogram. Vil fortrinnsvis studere i England, Spania eller Argentina (eller et annet spansks- eller engelsktalende land) for der kan jeg språket og jeg vil gjerne gjøre noe litt mer spennende enn å bare studere i hjembyen min. Misforstå meg riktig, det å studere i utlandet er ikke viktigere enn å få en god utdanning, men synes det virker utrolig gøy. Tror ikke jeg kommer til å bo i Norge resten av livet heller. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2007 *Bumpetibump* Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Trenger ikke perfekt syn for å bli flyger, da, gutta... 8072825[/snapback] Tipper han snakker om å bli jagerflypilot hvor kravene til syn er rimelig høye. Hvordan det er med sivile piloter, aner jeg ikke. Det er vel det du hinter til? Lenke til kommentar
Dr.Me Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Bli guide da vel Syns det høres ut som et kult yrke, reise rundt og guide folk rundt. Guide på et cruiseskip hadde vært konge jobben. Er vel ikke så lang utdannelse heller vil jeg tro, og språk er viktig. Leste at du hadde 5 i spansk og sånn men ikke bra i realfagene. Da er vel guide noe av det feteste du kan bli, vet ikke om lønnen er veldig bra, men opplevelsen Uheldigvis for meg så er jeg helt motsatt av deg, får 2 i spansk/norsk og 5 i realfagene. Blir nok til at jeg tar meg turen til utlandet for å studere også, men blir nok en lang utdannelse som ikke består av spansk eller norsk Lykke til Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har du tenkt over at en jobb der du reiser mye nærmest eliminerer muligheten for et stabilt familieforhold? Bare nevner dette, i og med at en utdannelse ofte danner grunnlaget for resten av livet. 8047964[/snapback] Ja, har ofret det én tanke og to. Men, den tid den sorg ... eller noe i den duren. Det jeg ser for meg er ikke en jobb hvor jeg må gå mange år på skole, men mer en jobb jeg kan ha mens jeg er ung. Takker for forslag folkens! 8048479[/snapback] Helikopter pilot. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 strengtatt burde du jo valgt når du begynte på videregående da , men etter allmennfag som jeg regner med du går på er det jo bare og fortsette med studien hvor enn du vill , i olje barangsje finnes det jo mange reise yrker , men om du kommer til og se noe annet en oljer rigger rundt om i verden er jo en annen sak . Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Går allmennfag ja, da jeg ikke vet helt hva jeg vil bli - så da er allmenn bankers. Språkfagene ligger jeg på 5-er. Jeg har klisterhjerne så jeg leser bare gjennom glosene én gang. Så sitter de stort sett. Snakket med ei på jobben (jeg jobber deltid som butikkselger i tillegg til skole) som studerer internasjonal markedsføring ved BI, og hun sa at det var ganske greit og ikke spesielt vanskelig. Snakket også med rådgiveren på skolen og hun sa at internasjonal markedsføring var en ganske sikker jobb, da flere og flere norske bedrifter satser internasjonalt og at de alltid hadde bruk for folk som kunne dette yrket. Hun nevnte også at det var vanskelig å få jobb som studiomusiker/musikkprodusent og at hvis hun hadde vært meg (heldigvis er hun ikke det ) ville hun hatt det musikken hobby, men jeg vet ikke helt. Internasjonal markedsføring og "Bachelor of Music Production" ved Noroff ligger vel på delt førsteplass nå. Vanskelig å vite hva jeg skal bli når jeg blir stor gitt. Takk for alle svar så langt. Jeg har blitt en del klokere. Endret 8. mars 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå