tomarild Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hei! Jeg skriver her i håp om at noen kan hjelpe en som er rimelig grønn på elektronikk-feltet. Jeg er ute etter et panel, hvor jeg skal ha 20-25 lysdioder bak. Det skal helst være mulig å tenne og slukke hver enkelt med egen bryter. Skal brukes i forbindelse med simulator til FlightSim. Håper noen vet om noen "nybegynner-guider" eller et eller annet hvor jeg kan lese om kobling av disse. Jeg er newbie deluxe på dette. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 kan du være litt mere eksakt? om du bare skal ha et panel med mulighet for å slå av og på 20 LED individuellt så er det ikke værre enn at du kjøper dioder og brytere og formotstander og en slags strømforsyning Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Håper noen vet om noen "nybegynner-guider" eller et eller annet hvor jeg kan lese om kobling av disse. Jeg er newbie deluxe på dette. 8041296[/snapback] Riktig! Det er noe sånt jeg må ha, men som nevnt er jeg såpass grønn at jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe (hvilke produkter), og ikke hvordan det skal kobles. Det må vel loddes og greier. Da trenger jeg også å vite hva jeg bruker. Noen mulighet for å hjelpe til med å beskrive dette? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Dersom det er alt du skal ha, blir det noe som dette: + 5V ---Formotstand---Bryter---Led----Jord og repeter for alle LEDa. (5V var bare et eksempel) Formotstand regner du ut ved: V(total) - V(over led) = V(over motstand) R=V(over motstand)/I(gjennom led) Dersom 5V og en standard LED med ~25mA og ~2,2V blir formotstanden: R= (5-2,2)/25m = 112Ohm (eller det nærmeste du kommer) Endret 28. februar 2007 av Maelwedd Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 En fin formotstandskalkulator finner du her: http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&...dcalc/index_eng Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Eller du kan kjøpe dioder med motstand i, for å gjøre ting litt enklere. Ta en titt på Elfa, bor du i oslo, så ta en tur til sandakereveien 70, da får du all hjelp du trenger, og produktene i hånd. Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Dersom det er alt du skal ha, blir det noe som dette:+ 5V ---Formotstand---Bryter---Led----Jord og repeter for alle LEDa. (5V var bare et eksempel) Formotstand regner du ut ved: V(total) - V(over led) = V(over motstand) R=V(over motstand)/I(gjennom led) Dersom 5V og en standard LED med ~25mA og ~2,2V blir formotstanden: R= (5-2,2)/25m = 112Ohm (eller det nærmeste du kommer) 8044040[/snapback] Takker for svar, men jeg lurer på om dette uansett blir for drøyt for meg. Hvis noen er hypp på å finne produktene i en eller annen nettbutikk, så er jeg evig takknemmelig Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Du kan handle feks på elfa eller futurlec.com, jeg liker sistnevnte, da de somregel er litt billigere, men det tar lenger tid i frakt (oppmot 2 uker) (må passe på å bestille for maks 30$=200kr). Led er da her, enten kjøpe enkeltvis eller spare penger og går for en valuepack (som er mange forskjellige), motstander er her, du regner ut hva du trenger enten ved mine formler, eller kalkulatoren til St Thicket. Så trenger du brytere, feks noen av disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå