knollogtott Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Faen det er søknadsfrist 1. mars så det begynne å haste litt, jeg interriserer meg jo da generelt for data, osv, men samtidig liker jeg å drive med praktiske ting, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal søke. Har tenkt litt på media og kommunikasjon, men hva blir man egentlig av dette? og hvordan er det med læreplasser og diverse innen dette faget?? noen som har aning..? eller står det jo da mellom bygg/annlegg og elektro, da jeg liker begge disse delene, og innen elektro kan jeg vel gå en vei med data om jeg ikke har forstått feil...? Noen som har råd? trenger de i hvertfall sårt, bare oppmot 24 timer til søknaden skal leveres På forhånd takk for svar...! Lenke til kommentar
Anira Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Går du media og kommunikasjon alle tre årene får du generell studiekompetanse, og du kan fortsette videre på alle slags høyskoler og universiteter (hvis ikke de krever noe mer, selvfølgelig). Hvis ikke kan du gå videre som lærling etter andre året, og da kommer det helt an på hva du vil fortsette med. Satser du på trykk / jobb i forlag har du rimelig greie jobbmuligheter. Vil du inn på noe mer populært (foto / grafisk design) kan det bli vanskeligere. (Jeg søkte og søkte et halvt år, det ble aldri noen lærlingeplass på meg, så jeg begynte på høyskole etter utdannelsen istedenfor ) Men hvis du velger MK kan du fortsette videre med alt som krever generell studiekompetanse. Det er en super linje for folk som er litt lei almenn, siden man jobber veldig mye praktisk med prosjekter. Dessverre blir tredje året en stor overgang, ettersom man har såpass lite almennfag de første to årene (er jo egentlig yrkesutdannelse). Bygg / anlegg og elektro er jeg ikke like kjent med, men jeg vil tro du kan bruke det som grunnlag for f.eks. en ingeniørutdannelse? Rett meg gjerne her, jeg har ikke peiling. Uansett, lykke til! Det er et vanskelig valg Bare sørg for å velge noe du tror du vil trives med, om det er MK eller bygg/elektro. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 knollogtott, jeg har intrykket av at vi har ganske like interesser og er i samme situasjon. jeg søkte MK-Studiespes-Elektro MK: mest fordi det er morsomt og jeg kan studere etterpå pga generell studiekompetanse (med mindre jeg har misforstått). Studiespes>Realfag: da har jeg mulighet til å studere så godt som hva som helst innen fysikk, elektro og andre teoretiske fag som jeg er interessert i. Elektro: for øyeblikket min hovedhobby, men sånt kan fort bli annerledes, derfor står det på 3 plass. målet mitt er egentlig data/elektro -ingeniør er det mulig med mine valg ovenfor? Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) knollogtott, jeg har intrykket av at vi har ganske like interesser og er i samme situasjon. jeg søkte MK-Studiespes-Elektro MK: mest fordi det er morsomt og jeg kan studere etterpå pga generell studiekompetanse (med mindre jeg har misforstått). Studiespes>Realfag: da har jeg mulighet til å studere så godt som hva som helst innen fysikk, elektro og andre teoretiske fag som jeg er interessert i. Elektro: for øyeblikket min hovedhobby, men sånt kan fort bli annerledes, derfor står det på 3 plass. målet mitt er egentlig data/elektro -ingeniør er det mulig med mine valg ovenfor? 8042087[/snapback] Må ikke gå allmen for å studere innen elektro , man kan ta fabrev innen div elektro fag og gå y-veien - http://www.hit.no/main/ /view/full/7577 - mye bedre vei synes jeg pga man blir mye flinkere praktisk og om noen år kommer det sikkert y-vei for å bli data ingeniør , hvis man går informatikk og automatisering kan man nesten kalle seg data-ingeniør Endret 27. februar 2007 av PC91 Lenke til kommentar
knollogtott Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 ja rådgiver på skolen min har sagt at om jeg har vurdrt å bli f.eks elektroingenør bør jeg ta elektrofag, pga at bedrifter nå for tiden helst tar inn ingenører med praktisk kompetanse, oga all erfaringen de har i gforhold til de på studiespes/almenn. Mange bedrfitersier at de angrer sterkt på at de har tatt inn utdannede uten praktisk kompetanse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå