Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en stor bunke med negativer som er rundt 30 år gamle. De fleste av dem er i 135 (APS tror jeg) format. -Disse bildene er helt firkantet, og ikke avlange slik bildene er nå-.

Jeg gikk til innkjøp av en scanner som skulle ta 35mm. film en Canon CanoScan 4400F. Denne taklet ikke bildene tydeligvis. De ble kuttet, og kvaliteten var heller ikke så bra.

Noen som kan hjelpe meg å finne ut hvilke scanner som er bra til et slikt bruk.

Vil digitalisere alle bildene, og det dreier seg sikkert om 1000 bilder, så at den er rask hadde ikke gjort noe. Hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallefall ikke APS, for der ligger negativene i "filmkassetten" hele tiden, og negativene er mindre enn 135mm.

Du har nok 120 film (hvis de er større enn 135mm, 6x6cm el) eller kanskje 110/126 film.

Uansett så er det enkleste (ikke det beste, men godt nok for de fleste) en flatbed scanner med mulighet til å scanne store negativer, den du har kjøpt har etter hva jeg kan lese ikke stor nok "bakgrunnbelysning" til å skanne større formater enn 35mm.

Hvis de passer innenfor "bakgrunnslyset" så kan det hende du bare må slå av "thumbnail" visning, hvis den er på prøver den selv å identifisere negativene, og det funker dårlig med noe annet enn 135mm film eller monterte dias.

http://www.canon.co.uk/For_Home/Product_Fi...8600f/index.asp

eller

http://www.epson.no/internetLive/dctm/cont...90_NO.inter.jsp

Lenke til kommentar

Om du virkelig skal scanne 1000 dias vil jeg tippe det beste er å gå for en Nikon Coolscan med automatisk slidesmater. Dette bør finnes på bruktmarkedet for 5000+

Både Coolscan 4000 og 50ED burde gjøre susen - selv om bare tanken på å scanne 1000 dias gir en gysninger. Det kommer til å ta tid! Dessuten behøver du muligens en bedre software for å få automatisert mer av jobben- ellers vil fargekorrigering slite deg ut. Silverfast fungerer bra, koster ca 3000. Du kan jo selvsagt sette bort jobben, gudene vet hvor mye det ville koste.

Lenke til kommentar
Om du virkelig skal scanne 1000 dias vil jeg tippe det beste er å gå for en Nikon Coolscan med automatisk slidesmater. Dette bør finnes på bruktmarkedet for 5000+

Både Coolscan 4000 og 50ED burde gjøre susen - selv om bare tanken på å scanne 1000 dias gir en  gysninger. Det kommer til å ta tid! Dessuten behøver du muligens en bedre software for å få automatisert mer av jobben- ellers vil fargekorrigering slite deg ut. Silverfast fungerer bra, koster ca 3000. Du kan jo selvsagt sette bort jobben, gudene vet hvor mye det ville koste.

8043256[/snapback]

Jeg har også fått noen slike dias, samme alder, vet ikke helt hva det er. Rammen er som vanlig dias, men bilderuten er ca 35x35mm.

Jeg har selv en coolscan, men tror den bare klarer 24x36 rute. Du MÅ legge inn bildet med kortsiden inn, så jeg tviler på den klarer å scanne i den bredden dette krever... Men jeg har ikke forsøkt på disse enda, har bare et par stykker.

Du bør jo gå kritisk igjennom om du trenger ALT da, sikkert mye du ikke trenger å ta... Nå er det jo noen bra Epson planscannere som også er ganske bra på film, der legger du jo diasene rett nedpå, så den bør jo takle det... V700 og V750

Tror den er ganske etterspurt, så du kan jo selge den etterpå..

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til disse filmformatene med mulighet for kvadratiske bilder:

126-film: Selve filmstripen er 35mm bred. Samme råfilm som 135-format, men med annen perforering og filmkassett. Da det kun er perforeringer langs den ene siden, utnyttes mer av filmbredden, men det fører til at formatet blir for stort for filmscannere beregnet for 135-film.

127-film: Utdødd rullfilm-format. Filmen er visstnok 46 mm. bred. De kvadratiske lysbildene til "kjelldell" er antagelig fra slik film. (Også brukt til rektangulære formater.)

120-film: Rullfilm, ca. 6 cm. bred. Bildet fyller det meste av bredden, slik at kvadratisk format blir nesten 6x6cm. (Brukes også til andre formater, som 6x4.5, 6x7 og 6x9.)

Til disse formatene kan du glemme de fleste rene filmscannere, bortsett fra de svært dyre modellene som tar mellomformat. Sats heller på en planscanner med støtte for filmscanning, inkludert mellomformat, som f.eks. en av de "kjelldell" foreslår.

110-film, som "jvc1990" nevner, er ikke kvadratisk, og mye mindre enn 135-film.

Og for ordens skyld: APS og 135 er to forskjellige formater. Så tittelen til denne diskusjonen henger ikke på greip. (APS er også mindre enn 135-film, og kan ofte scannes i rene filmscannere med en spesiell adapter.)

Lenke til kommentar
Jeg har fått en stor bunke med negativer som er rundt 30 år gamle. De fleste av dem er i 135 (APS tror jeg) format. -

8041196[/snapback]

Hvis selve bildet er 24x36mm er det standard negativ eller positivfilm som var svært populære for 30 år siden (135mm film). Enkelte fotoapprater benyttet halvformat slik at det var plass til to bilder i en "rute". Det har eksistert en lang rekke andre formater gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Hvis selve bildet er 24x36mm er det standard negativ eller positivfilm som var svært populære for 30 år siden (135mm film). [...]

8044890[/snapback]

30 år siden? Joda, 135-formatet var populært da, men det var også svært populært for 5, 10, 20 og 40 år siden, og er fortsatt det dominerende filmformatet. 126, 110 og APS greide aldri å danke ut 135, selv om de i perioder har hatt betydelige markedsandeler.

Det fremgår vel ganske klart av innlegget til "ru-au" at det er snakk om et kvadratisk format ("helt firkantet, og ikke avlange"), så 135-formatet kan utelukkes.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
127-film: Utdødd rullfilm-format. Filmen er visstnok 46 mm. bred. De kvadratiske lysbildene til "kjelldell" er antagelig fra slik film. (Også brukt til rektangulære formater.)

Det kan også være det mer vanlig 4x4 superslide, som man bruker spesielle bakstykker på vanlige mellomformatkameraer. Det var et populært format for 30 år siden fordi man fikk 16 kvadratiske bilder på en 120-film, og passet i spesielle lysbilderammer for vanlige 135-prosjektører.

(Mange bruker det formatet fortsatt, blant annet Pavarotto/Jan som modin kanskje kjenner fra Lille Øvregate. Når han er tilstede i butikken omdøpes butikken til Cafe Pavarotto, grunnet den glimrende traktekaffen kan får ut av Antonios Moccamaster....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...