Gå til innhold

Core 2 Duo, men P965 eller G965 brikkesett?


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har altså tenkt å oppgradere en videoencoding (og litt videoredigering) samt lagringsPC. Har altså tenkt å benytte Core 2 Duo CPU.

 

Men hva er forskjellen på brikkesettene P965 og G965?

 

Hva vil passe best for meg? (Hvis trenger mer info om andre komponenter/ mer utfyllende om hva jeg ønsker meg av PCen: Si ifra at denne informasjonen trengs...).

 

 

Dessuten: Har stort sett hatt MSI hk'er før. Er blitt lei nå. Er det noen forskjell på kvalitet/ driftssikkerhet på de andre HK produsentene? Tenker da først og fremst på de litt større produsentene som ABIT, Asus, ECS, Gigabyte...

 

- Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innebygget skjermkort altså?

 

Da blir det nok ganske klart P965 ja :yes:

 

 

EDIT: Asus er nok det jeg pr. nå ligger på selv ja. Så hvis det er noen store ABIT eller Gigabyte fans der ute bør du stå frem fra mørket nå eller for alltid "tie" :tease:

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

G965 har heller ikke offisiel støtte for DDR2 800Mhz (PC2 6400).

 

Du kan se forskjellene på de ulike x965-chipsetene her:

http://indigo.intel.com/compare_cpu/defaul...0&culture=en-US

 

Er vel også Asus-fan (i alle fall de siste årene), med Abit AB9 QuadGT fikk veldig bra omtale på Anandtech, og personlig har jeg vel nesten bestemt meg for å forsøkte Abit på nytt. Har fremdeles et Abit VP6 med dual PIII 733Mhz fra siste "glansperioden" til Abit :)

 

|2mmy|

Lenke til kommentar

Men P965 virker altså til å være det beste valget? Skiller jo uansett få kroner og slik jeg forstår dere så er G stort sett noe under P?

 

 

Tolker jeg deg riktig hvis jeg sier at Asus har fått mye skryt de siste årene for HKene sine? (Med det mener jeg at ikke bare du er fan, men at ganske mange har vært positivt til de...)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Vel - for å få litt variasjon på dette ASUS glorifiseringen kan jeg jo si at av de HK jeg har hatt opp igjennom... å det er iallefall 20+ så har 2 vært ASUS og de har tatt kvelden temmelig kjapt... Det ene var pga noe feil med PWM'n, det andre husker jeg ikke.

Er i huga ABIT fan - har nå et AB9 PRO og er strålende fornøyd med dette. ingen over og ingen vedsiden av... nja njo kanskje AWD9-MAX er muligens bedre... :dribble:

 

klarte ikke å dy meg ---- sorry :D

Lenke til kommentar

Komplett har i alle fall få 975x. Og de få er MSI som jeg altså ønsker å styre unna denne gangen...

 

Hva er fordelen med det brikkesettet sett i forhold til P965 da?

 

 

Ellers blir det vel å titte litt på speks'a til HKene til både Asus og ABIT før jeg tar noen avgjørelse...

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål om lagringsgrensesnitt. Jeg bruker dette kortet som eksempel:

 

Under lagringsgrensesnitt står følgende:

Intel ICH8R : Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5

Den er jo ganske grei, det er vel 6 vanlige SATA koblinger antar jeg.

 

Så kommer IDE, og det er greit før denne kommer:

JMicron JMB363 : Serial ATA-300 - kontakt(er): 1 x 7-pin seriell ATA, 1 x 7-pin ekstern SATA - 2 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / JBOD

Dette tolker jeg som at det er en SATA og en eSATA enten bak eller i front av kabinettet. Men bare forvirrer meg lit den "2 enheter". De mener to enheter som 1 SATA + 1 eSATA = 2? Og ikke 1 SATA + 2 eSATA?

 

I tillegg under vanlig grensesnitt kommer denne:

1 x Lagring - eSATA - 7-pin ekstern seriell ATA

Er denne som har forvirret meg litt på flere kort.

 

Er dette i tillegg til den eSATA porten nevnt over, eller er den bare nevnt to ganger? Antar vel at det bare er at de står dobbelt, men håper på noe annet... ;)

 

Håper noen har noe erfaring med disse kortene og kan si hva som er tilfelle... Antall tilkoblingsmuligheter er ganske viktig for meg...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Ønsker fortsatt svar på de to postene over, men pr. nå ser vel det Abit QuadGT ikke så dumt ut.

 

Eneste kortet jeg realistisk tror på at at har 2 eSATA porter. Hvis jeg ikke tar feil over da. Da er det jo flere...

 

2 eSATA porter kan i alle fall bli det som vipper det for min del.

 

Jeg liker i alle fall tilkoblingsmulighetene etc. på kortet. Noen andre grunner til at du er så positiv til kortet 2mmy?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
De forskjellige typene PCIe forresten (x16, x4, x1) er de noe å legge vekt på? Har man behov for de andre typene enn x16?

 

- Amund

8046883[/snapback]

Har ikke noen veldig trang for annet enn PCI-e x16, pr. dags dato.

De andre (x4 og x1), er fysisk mindre.

 

Abit Quad GT skal visst være et meget godt, hovedkort. Vurderer det litt, selv :)

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som har noe spesielt om dette spørsmålet må de for min del gjerne svare her. Men har egentlig kommet frem til sammensettningen av PCen nå. Tråden finner du her.

 

I post 1 er beskrivelse av hva jeg ønsket. Skrevet for en del dager siden - men ettersom jeg ikke fikk noe svar laga jeg tråder i hvert enkeltforum.

 

Post 2 er slettet, mens i post 3 står oppsettet jeg pr. nå har kommet frem til. Kom gjerne med innspill! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...