Gå til innhold

Ny CPU til redigering/lagringsPC


amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal oppgradere min videoredigering/lagringsPC. Noe videoredigering, men mest encoding, altså konvertering fra et format til et annet. Rimelig mye av dette, regelmessig hver uke... I tillegg altså lagringsPC, 2*4 disker i RAID pluss et par systemdisker (1 raptor + 1 vanlig) som ikke er i RAID.

 

Jeg ønsker i utgangspunktet Intel, hvis ikke noen har vendlig gode argumenter for AMD.

 

1. Er i så fall Core 2 Duo den riktige prosessoren for meg?

 

2. Jeg har vurdert 2MB cache, 2,13 Ghz og 4MB cahce, 2,4 Ghz. Hvor mye ytelsesøkning gir dobbel cache? Kombinert med noe mer ghz, er det verdt prisøkningen på 800 kroner?

 

Hvis svarene er avhengig av hva jeg velger av andre deler så si ifra...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så konklusjonen er at:

 

1. Core 2 Duo er riktig CPU for meg?

 

og 2. At E6600 er en del bedre enn E6400 (6400 er vel ikke med i den testen, men antar at den er hakket vassere enn E6300...?) Jeg vil altså merke en reel ytelsesforskjell på E6600 og E6400? Slik jeg tolker den testen i alle fall...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at:

 

1. Core 2 Duo er riktig CPU for meg?

 

og 2. At E6600 er en del bedre enn E6400 (6400 er vel ikke med i den testen, men antar at den er hakket vassere enn E6300...?) Jeg vil altså merke en reel ytelsesforskjell på E6600 og E6400? Slik jeg tolker den testen i alle fall...

8040989[/snapback]

 

Her kan du sjekke prosessorene opp mot hverandre.

Har en E6600, og driver en del med video redigering på den, går som en drøm. :thumbup:

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at:

 

1. Core 2 Duo er riktig CPU for meg?

 

og 2. At E6600 er en del bedre enn E6400 (6400 er vel ikke med i den testen, men antar at den er hakket vassere enn E6300...?) Jeg vil altså merke en reel ytelsesforskjell på E6600 og E6400? Slik jeg tolker den testen i alle fall...

8040989[/snapback]

 

Her kan du sjekke prosessorene opp mot hverandre.

Har en E6600, og driver en del med video redigering på den, går som en drøm. :thumbup:

8043596[/snapback]

 

Må legge til at C2D cpu'ene er uhyre klokkevennlig. En 2,13GHz får du glatt til å gå mye fortere hvis du vil. Kjøp PC6400 RAM og ASUS P5B kort hvis du vil klokke. Hvis du ikke vil klokke, men holde alt på stock, så går du for den største du har råd til.

Lenke til kommentar
Må legge til at C2D cpu'ene er uhyre klokkevennlig. En 2,13GHz får du glatt til å gå mye fortere hvis du vil. Kjøp PC6400 RAM og ASUS P5B kort hvis du vil klokke. Hvis du ikke vil klokke, men holde alt på stock, så går du for den største du har råd til.

8044979[/snapback]

 

I utgangspunktet har jeg ikke tenkt å klokke. Men mat veit jo aldri.

 

Er egentlig ikke snakk om råd til forresten, er mer snakk om hva jeg ønsker å bruke på denne PCen... ;)

Lenke til kommentar
Må legge til at C2D cpu'ene er uhyre klokkevennlig. En 2,13GHz får du glatt til å gå mye fortere hvis du vil. Kjøp PC6400 RAM og ASUS P5B kort hvis du vil klokke. Hvis du ikke vil klokke, men holde alt på stock, så går du for den største du har råd til.

8044979[/snapback]

 

I utgangspunktet har jeg ikke tenkt å klokke. Men mat veit jo aldri.

 

Er egentlig ikke snakk om råd til forresten, er mer snakk om hva jeg ønsker å bruke på denne PCen... ;)

8045220[/snapback]

 

ååååh, HERLIG sits :thumbup:

 

Da går du for en Quad kjerne. Videoredigering klarer å bruke alle kjernene. DENNE!

Lenke til kommentar
Hehehehe, jeg tror IKKE videoredigering er SÅ viktig for meg gitt :p

8045379[/snapback]

 

Okay da. :whistle: Med begrenset bruk/mengde, har du nok begrenset nytte av en E6600 også. (Pris/nytteverdi) Du burde vurdere E6300 og PC5300 ram. Klokk den moderat. F.eks 2,33GHz. (333MHz bus hastighet). Da er ikke ram overklokket. Og det er som regel RAM/HK som stopper klokkingen av slike CPU'er.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som har noe spesielt om dette spørsmålet må de for min del gjerne svare her. Men har egentlig kommet frem til sammensettningen av PCen nå. Tråden finner du her.

 

I post 1 er beskrivelse av hva jeg ønsket. Skrevet for en del dager siden - men ettersom jeg ikke fikk noe svar laga jeg tråder i hvert enkeltforum.

 

Post 2 er slettet, mens i post 3 står oppsettet jeg pr. nå har kommet frem til. Kom gjerne med innspill! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...