DrDoogie Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Greit, dette spoersmaalet hoerer antagelig bedre inn under "HD / Lagring", men siden det KUN oppstaar under linux, poster jeg det her. Problemet er da som foelger: Jeg forsoeker aa kopiere noe til floppy (kjoerer SuSE 8.1 Pro). Totalklask. Vaer saa snill og ikke si at kjerna er stabil, da tror jeg det klikker for meg. Anyway. Vi restarter. BIOS viser ikke en dritt paa skjermen. Greit, vi gir oss ikke saa lett. Vi toemmer alt av stroem i marskina med aa trykke paa start-knappen naar stroemmen staar av. Naa viser BIOS noe. Men den finner ikke en dritt paa foerste IDE-kabel. Greit, vi skifter kabel. Men nei. OK, vi skjekker begge hd'er. Grundig. Nei. Javel, vi trekker ut stroemmen for WD1200JB'en, og restarter. Javel, den andre hd'en ble funnet. Da sjonglerer vi litt frem og tilbake med aa koble ut stroem for hd'en og starte uten og med stroem. Vi koser oss. Og tilslutt virker dritten igjen. Etter en kombinasjon av: *slaa av stroem bak paa maskina med stroem i for WD og skru paa. *skru paa stroem uten stroem i WD, med stroem til maskina *skru paa stroem med WD og stroem for maskina Dette skulle jeg gjerne ha forstaatt, ettersom ovenstaaende problem naa har skjedd to ganger. Kan varme for WD'en ha noe aa si for aa kunne skru den paa? Eller har linux satt noe "i ownz j00" flagg i WD'en? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Har faktisk hatt noe av det samme problemet med min WD1200JB. Kunne være i Windows, og plutselig hoppet den ut. Startet på nytt, men ingen HD. Monterte en vifte over den, og har ikke sett noe mer til problemet.Skal ikke si at det er varme som er problemet, men min HD er hvertfall følsom for det. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Ja... den var jo rundt 60 grader da. Men rart at den foerst klasker naar jeg proever aa kopiere til floppy. Faar investere i nok ei vifte da. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 15. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2002 Vel. Har kommet frem til at problemet er to-delt. 1. Linux spinner hd'en for raskt. 2. Linux krasjer ved kopiering til floppy. Forslag? Lenke til kommentar
druid Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 spinner for raskt, hvordan får du det til? OSet ditt har INGENTING med antall RPM disken gjør hden din spinner 7200RPM uansett hvilket OS Lenke til kommentar
goose Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Er Suse bruker og version 8.1 er det mest ustabille jeg har brukt. Legg inn 8.0 så vil det gå nok bedre... Alle servere mine kjører på 8.0 fordi dem krasja med 8.1. Lenke til kommentar
druid Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 en annen ting du har husket å sette master/slave settingen rett på IDE kabelen, det høres ut som om du har to HDer på samme ide kabel, hvis begge står i master blir det bare tull, en må være master den andre må være slave, det skal være tegninger på diskene som viser hvordan man forandrer dette (veldig lett). Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Jeg har også opplevd problemer med min WD120GB (m/8MB cache). Problemene til meg arter seg slik at ved oppstart av maskina så gir hd'en fra seg noen rare lyder, og den blir ikke alltid funnet. Den står som master hos meg, og i de tilfellene den ikke blir funnet blir slave-disken min valgt som boot-disk. Mistenker at hele disken holder på å gå til he***te og at jeg bør backe opp alt jeg kan ASAP. Har ikke turt å slå av maskina på en uke nå, da jeg er redd hd'en vil være vrang for godt neste gang. Noen som har opplevd noe lignende? Lenke til kommentar
Bios Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Quote: Den 2002-12-21 12:27, skrev daffyd:Jeg har også opplevd problemer med min WD120GB (m/8MB cache). Problemene til meg arter seg slik at ved oppstart av maskina så gir hd'en fra seg noen rare lyder, og den blir ikke alltid funnet. Den står som master hos meg, og i de tilfellene den ikke blir funnet blir slave-disken min valgt som boot-disk. Mistenker at hele disken holder på å gå til he***te og at jeg bør backe opp alt jeg kan ASAP. Har ikke turt å slå av maskina på en uke nå, da jeg er redd hd'en vil være vrang for godt neste gang.Noen som har opplevd noe lignende? Jepp, hadde _akkurat_ samme problemet med samme type disk, etter en stund med problemet fant disken ut at den ville ta _helt_ kvelden. Sitter nå med ny disk som jeg fikk på garantien :smile: men det er for j***lig å miste 120 gb med stuff.. Ville tatt backup av alt :smile: Lenke til kommentar
KidComa Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 HD'er bruker mest strøm under spin-up. Er det mulig PSU ikke takler det? Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Linux spinner diskene for raskt, Årets quote. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 21. desember 2002 Del Skrevet 21. desember 2002 Hmmm... PSU igjen... Har problemer med bios på HK'et mitt... MSI mener at det _KAN_ skyldes at PSU'en min er litt rar (evt. at BIOS faktisk er fu**ed). For ordens skyld, så har jeg et Chieftec Dragon kabinett, med en Chieftec PSU på 350W, og et MSI K7 Master-S (MS-6341) hovedkort. Har ikke så mange PSU'er liggende å slenge her, så det er litt vanskelig å faktisk få testet dette... Forøvrig så oppførte disken seg eksemplarisk til å begynne med, men begynte etter hvert å lage rare lyder under oppstart, og nå har den også blitt vrang å detektere. Så jeg mistenker at det faktisk er disken som er dårlig. (Alternativt at den er blitt dårlig av en rar PSU, om det er mulig?) Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2002 spinner for raskt, hvordan får du det til? OSet ditt har INGENTING med antall RPM disken gjør hden din spinner 7200RPM uansett hvilket OS Etter det jeg har forstaatt, spinner ikke hd'en konstant med samme hastighet. Jeg faar dette til aa stemme fordi hd'en etter en times bruk med linux er vel 10-15 grader varmere enn en times bruk med windows. EDIT: Ok, har vel driti meg litt ut her. Jeg innser seff at lesingen paa hd'er foregaar med konstant linear hastighet, som betyr kort sagt at hd-platene spinner rundt med konstant rotasjonshastighet. Til forskjell fra cd'er, som har konstant rotasjonell lesehastighet, altsaa variabel rotasjonshastighet. Men hd'en blir altsaa av-og-til en god del varmere under linux enn under windoze; og saa kan man gripe etter halmstraa for aa forsoeke aa forklare dette. Lenke til kommentar
ism Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 Min gamle 60G hd lagde også rare pipelyder. Det virket som om den ikke karte å starte skikkelig. Som om den prøvde å spinne opp flere ganger. Jeg kjøpte en kjøleribbe (med vifte som jeg nå har skrudd av siden jeg ikke orket å høre på den lenger) på Clahs Olson og siden har den oppført seg eksemplarisk. Lenke til kommentar
HKboss Skrevet 24. desember 2002 Del Skrevet 24. desember 2002 Det kan vel ha noe med at du forteller suse'en at du har ata 100 i steden for ata 66? Eller er den ata 100? Har ikke lest så nøye så ikke døm meg for hardt da :wink: :wink: :wink: Lenke til kommentar
bidz Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 virker som om det er flere og flere som begynner og få problemer med WD sin nye HDD serie (WD80BB/JB, WD120BB/JB).. Jeg har også endel problemer med min, får av og til (spes ved defragging) noe inni he*vetes skrike/pipelyder fra den, samt at den har spunnet ned/opp en gang i blandt, og at jeg har fått rapportert feilkoder fra S.M.A.R.T. monitoren jeg har brukt.. Har også hatt problemer med at filer som IKKE er korrupte av en eller annen grunn blir korrupte/får CRC error uansett når de blir lagt over til disken, ELLER etter en defrag (som flytter alt på disken omtrent). Surt og sitte og vente på at disken skal dø, tenkte nemlig og handle en til for og sette opp 2x120 raid0.. og og sende den inn til komplett.no med følgende garanti-bemerkning "det er av og til feil med den, men normalt sett fungerer den ok!" tror jeg er bare dumt.. da er det nok lurere og sende den rett til WD selv - men problemer er jo at jeg tror en kommer like langt der. Jeg har forøvrig en 80mm Zalman vifte som blåser rett forran disken min (på 2000rpm, 19db), så varme burde ikke være et problem. har en følelse av storselgeren/slageren til WD etterhvert vil ende opp som katastrofe-diskene til IBM (75GXP/60GXP). Hovedsakelig pga. at det er solgt så utrolig mange av disse WD diskene, at feil synes mye mer. Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Vel. Har kommet frem til at problemet er to-delt. 1. Linux spinner hd'en for raskt. 2. Linux krasjer ved kopiering til floppy. Forslag? eh ? Endrer Linux de fysiske egenskapene til harddisken ? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 har en følelse av storselgeren/slageren til WD etterhvert vil ende opp som katastrofe-diskene til IBM (75GXP/60GXP). Hovedsakelig pga. at det er solgt så utrolig mange av disse WD diskene, at feil synes mye mer. Mine står med en 12db vifte og blåser på dem. Aldri en feil enda. Men de er jo rimelig nye da. Og at hardisker feiler er jo egentlig ikke noe nytt da. Min Baracuda IV stoppet og gå for noen uker siden. Sendte den inn til komplett og fikk ny. Men du burde kjøre DriveFitness fra IBM.. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 har en følelse av storselgeren/slageren til WD etterhvert vil ende opp som katastrofe-diskene til IBM (75GXP/60GXP). Hovedsakelig pga. at det er solgt så utrolig mange av disse WD diskene, at feil synes mye mer. Mine står med en 12db vifte og blåser på dem. Aldri en feil enda. Men de er jo rimelig nye da. Og at hardisker feiler er jo egentlig ikke noe nytt da. Min Baracuda IV stoppet og gå for noen uker siden. Sendte den inn til komplett og fikk ny. Men du burde kjøre DriveFitness fra IBM.. Vel, umm.. Jeg har ikke hatt noen problemer med min 2 år gamle 75GXP (45GB) som har stått på 24/7 enda, uten kjøling.. og DriveFitness fra IBM bør du ikke kjøre på WD sine disker.. WD har sitt eget diagnose/fix program som ligger tilgjengelig på WD sine hjemmesider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå