Gå til innhold

Selvangivelse for næringsdrivende mv. 2006

Anbefalte innlegg

Da var den her da.

Jeg har noen spørsmål rundt alt dette med innlevering av selvangivelse.

Jeg har et enkeltpersonforetak. Jeg har gått i underskudd, er ikke registrert i mva-registeret (ligger et godt stykke under 50 000 i omsetning). Det er første gang jeg skal fylle ut denne selvangivelsen.

Jeg prøvde å fylle ut på altinn.no, men fant ut at det var best å gjøre det på papir i første omgang, tror det er mer oversiktlig å gjøre det der føler jeg.

Men jeg har da mottat selvangivelse for næringsdrivende mv. 2006.

Skal jeg i tillegg fylle ut en næringsoppgave? Denne har jeg isåfall ikke fått tilsendt, bare 2 eksemplarer av Selvangivelse for næringsdrivende mv. 2006.

Og denne selvangivelsen, dreier det seg om hva man personlig har tjent (har vært i jobb frem til sommeren 2006), eller dreier den seg bare om det du har tjent "som bedrift"? Etter det som står der virker det som om det er det jeg har tjent mens jeg har vært i jobb (altså, ikke foretaket mitt) som skal ned der. Og isåfall, vil dette si at jeg slutter å motta vanlig selvangivelse som alle andre får?

Jeg er rimelig blank på dette, så fint om noen kan forklare meg det på norsk norsk, og ikke byrokrati norsk. :)

Takker for kommende svar, det kommer garantert oppfølgningsspørsmål ;).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkeltmannsforetak liknes sammen med personen det er registrert på. Det er en og samme juridiske enhet.

Så det betyr at både personinntekt (lønn fra ansettelsesforhold) og næringsinntekt skal inkluderes på samme selvangivelse.

Underskuddet kan du også føre inn og er fradragsberettiget mot øvrig inntekt, men jeg har aldri opplevd det så jeg er ikke sikker på detaljene ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Lurer på dette med omsetning.

Tidligere trodde jeg at alt som gikk inn og ut av penger og utstyr i bedriften er omsetning, men har hørt av en fyr at det bare er penger jeg får inn som er omsetning.

Jeg har enkeltpersonforetak, ikke registrert i MVA-registrene (langt under 50 000 i året). Hva er det som regnes som omsetning?

Si jeg hadde ett oppdrag i 2006, dette fikk jeg inn 3000 kroner for, da er 25% av dette MVA, det skjønner jeg.

Men si jeg trenger en ny pc-skjerm til bedriften, denne kjøper jeg inn i bedriftens navn for å bruke til å jobbe med (++ da selvfølgelig). Er dette da også en del av omsetningen?

Si skjermen kostet 2000 da, og så fikk jeg inn 3000 på et oppdrag, har jeg 5000 i omsetning det året da?

Vis gjerne til lover om dette osv. :)

Håper på svar på denne, ble skikkelig usikker jeg nå.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på dette så ikke ta det for helt god fisk.

Omsetning er forsåvidt det du får inn. Selger du tjenester for 3000 har du 3000 i omsetning. Selger du en boks for 4000 og har 1000 i fortjeneste har du omsatt for 4000.

Utstyr til produksjon inngår ikke i omsetningen. I eksemplet ditt har du en omsetning på 3000.

Så lenge du ike faller inn under bestemmelsene som krever MVA-registrering skal du ikke fakturere MVA. Du skal heller ikke melde MVA.

Har du satt 25% MVA som spesifikasjon på faktura har du et lite problem jeg ikke vet hvordan du skal løse. Har du ikke spesifisert MVA skal du ikke tenke mer på det.

Lenke til kommentar

Hei,

Som tyldum sier. Omsetning er dine salgsinntekter eks. mva. Det vil si, fakturerer du for kr. 3000,- så har du omsatt for 3000,- - så sant du ikke er registrert som mva-pliktig. Hadde du vært registrert, ville (3000 / 1,25) 2400,- vært din omsetning.

Når det gjelder mva. Så lenge du ikke er registrert som momspliktig, vil heller ikke disse 25 %'ene av de 3000,- være mva (ref. ditt eksempel). Det er kun når du er registrert som mva pliktig at du både skal fakturere mva, og få fratrekk for mva.

Har du spesifisert 25 % mva på fakturaen du sendte til dine oppdragsgivere? I så fall har du gjort en feil. Alvoret av en slik feil er vel så som så. Men i teorien (hvis det er en mva-pliktig bedrift du har fakturert), så har du gitt denne bedriften et fratrekksgrunnlag som de strengt tatt ikke skulle hatt. Sagt på en annen måte, staten må gi fradrag som de ikke har en "motpost" til. Mao. de blir på en måte "svindlet" for kr. 600,-. Litt rask og dårlig forklaring, men håper du skjønner hva jeg mener...

Som sagt, jeg tviler på at det er så veldig alvorlig... Er en meget vanlig feil tror jeg :)

Vil anbefale deg å lese altinn.no, www.bedin.no, og spor-oss.no.

Lenke til kommentar

Takker for svar, tror selvangivelsen min kommer til å bli mye lettere å fylle ut nå ;)

Men si jeg ikke hadde noe omsetning i det hele tatt da. Er det i det hele tatt nødvendig med en næringsoppgave da?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hvordan det funker, men jeg tror du da må innberette at du ikke har hatt noe drift i selskapet eller noe slikt. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. Les på en av de linkene jeg viste til, der får du mye informasjon. :-) Lykke til!

Lenke til kommentar

De 3 førte årene sov selskapet mitt og jeg tenkte ikke på dette i det hele tatt. Ingen næringsoppgave, ingenting. Har ikke hørt noe ;)

Det er så mange sovende og små selskaper som myndighetene verken har interesse eller ressurser til å følge opp.

Lenke til kommentar
De 3 førte årene sov selskapet mitt og jeg tenkte ikke på dette i det hele tatt. Ingen næringsoppgave, ingenting. Har ikke hørt noe ;)

Det er så mange sovende og små selskaper som myndighetene verken har interesse eller ressurser til å følge opp.

8138575[/snapback]

Dette tror jeg på.

Det er også større sjangse for at de små selskapene har gjort en del småfeil, men tviler på at staten ser så strengt på dette siden det ikke er av så stor omfatning.

Tror det blir til at jeg fyller ut selvangivelsen min uten næringsoppgave iom. at det ikke kommer til å stå noe i den uansett.

Og hvorfor sender de bare selvangivelsen i posten uten å inkludere en næringsoppgave da egentlig??

Går de ut i fra at jeg ikke har hatt noe omsetning?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er ikke helt sikker på hvordan det funker, men jeg tror du da må innberette at du ikke har hatt noe drift i selskapet eller noe slikt. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. Les på en av de linkene jeg viste til, der får du mye informasjon. :-) Lykke til!

8126938[/snapback]

jeg har et sovende foretak, har 0 i omsetning og 0 utgifter. Nå har jeg også fått denne selvangivelsen for næringsdrivende for første gang. Tidligere har jeg jo bare levert forenklet selvangivelse.

Spørsmålet er: Kan jeg la være og levere noe som helst siden omsetning er 0 ?

Jeg har jo en vanlig jobb i et annet firma, og huslån, studielån, bsu, litt aksjegevinst osv... dvs samme type personlig økonomi som før jeg registrerte foretaket... må jeg fylle inn alle disse feltene manuelt nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...