Gå til innhold

Søke i MySQL og organisere data

Anbefalte innlegg

Hei

I MySQL har jeg en kolonne hvor radene består av slikt:

rad 1 f. eks: 2

rad 2 f. eks: 3|4|8|434

rad 3 f. eks: 1|8

rad 4 f. eks: 2|9

Det jeg ønsker er å kunne søke etter en av de talla i mellom | og de uten, til venstre og høyre. Eller er det en eller annen måte jeg kan kategorisere tallene i MySQL på, for at det skal bli enklere å søke i MySQL, og raskere?

Hitill har jeg henta rader slik:

SELECT DISTINCT(`forum`), `users`
FROM `forum_activepost` WHERE `dateadded` < ?

`users` raden er de nummera med |

Her har jeg altså gjort dette ved å hente en rad... også har jeg lat PHP gå igjennom greiene, for å finne nummera i mellom |, med explode()! Men det hadde jo vært bedre hvis MySQL kunne gjort dette for meg! På en eller annen fin måte kategorisert data i radene, hvor det er både enkelt og legge til og finne. Forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? :hmm:

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør heller vurdere seriøst å se på databasedesignet ditt og lage en relasjon mellom to tabeller. Jeg er ikke helt sikker på hva du ønsker, men hvis du f eks ønsker knytning mellom forum og bruker så oppretter du en tabell forum_bruker som inneholder id'ene til de koblingene du ønsker å opprette, f eks mellom forum 3 og bruker 8.

Håper dette var klart.

Lenke til kommentar

Er helt enig med roarc, men du kan kanskje hacke det til med noe slikt:

select * from forum_activepost where concat('|', users,'|') like ('%|5|%');

Har ikke MySQL forann meg nå, så dette er bare en utestet teori fra hodet mitt

Endret av tZar
Lenke til kommentar
det gjør vondt i øynene mine å se på en slik løsning, som ødelegger selv grunnleggende prinsipper i databaser.

8061110[/snapback]

Kunne ikke vært mer enig, men må man så må man ;)

Forøvrig kan det være en ide for trådstarter å ta en lite pause i databaseutviklingen for å lære seg litt om relasjonsdatabaser og normalisering.

En begynnelse kan være å lese denne: http://www.databasteknik.se/webbkursen/nor...ring/index.html

Lenke til kommentar
det gjør vondt i øynene mine å se på en slik løsning, som ødelegger selv grunnleggende prinsipper i databaser.

8061110[/snapback]

Kunne ikke vært mer enig, men må man så må man ;)

Forøvrig kan det være en ide for trådstarter å ta en lite pause i databaseutviklingen for å lære seg litt om relasjonsdatabaser og normalisering.

En begynnelse kan være å lese denne: http://www.databasteknik.se/webbkursen/nor...ring/index.html

8062601[/snapback]

Takk for lenken, tror jeg gjør som du sier jeg!

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...