Beethoven Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hei I MySQL har jeg en kolonne hvor radene består av slikt: rad 1 f. eks: 2 rad 2 f. eks: 3|4|8|434 rad 3 f. eks: 1|8 rad 4 f. eks: 2|9 Det jeg ønsker er å kunne søke etter en av de talla i mellom | og de uten, til venstre og høyre. Eller er det en eller annen måte jeg kan kategorisere tallene i MySQL på, for at det skal bli enklere å søke i MySQL, og raskere? Hitill har jeg henta rader slik: SELECT DISTINCT(`forum`), `users` FROM `forum_activepost` WHERE `dateadded` < ? `users` raden er de nummera med | Her har jeg altså gjort dette ved å hente en rad... også har jeg lat PHP gå igjennom greiene, for å finne nummera i mellom |, med explode()! Men det hadde jo vært bedre hvis MySQL kunne gjort dette for meg! På en eller annen fin måte kategorisert data i radene, hvor det er både enkelt og legge til og finne. Forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Takk! Lenke til kommentar
roac Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Du bør heller vurdere seriøst å se på databasedesignet ditt og lage en relasjon mellom to tabeller. Jeg er ikke helt sikker på hva du ønsker, men hvis du f eks ønsker knytning mellom forum og bruker så oppretter du en tabell forum_bruker som inneholder id'ene til de koblingene du ønsker å opprette, f eks mellom forum 3 og bruker 8. Håper dette var klart. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Er helt enig med roarc, men du kan kanskje hacke det til med noe slikt: select * from forum_activepost where concat('|', users,'|') like ('%|5|%'); Har ikke MySQL forann meg nå, så dette er bare en utestet teori fra hodet mitt Endret 1. mars 2007 av tZar Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 det gjør vondt i øynene mine å se på en slik løsning, som ødelegger selv grunnleggende prinsipper i databaser. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 det gjør vondt i øynene mine å se på en slik løsning, som ødelegger selv grunnleggende prinsipper i databaser. 8061110[/snapback] Kunne ikke vært mer enig, men må man så må man Forøvrig kan det være en ide for trådstarter å ta en lite pause i databaseutviklingen for å lære seg litt om relasjonsdatabaser og normalisering. En begynnelse kan være å lese denne: http://www.databasteknik.se/webbkursen/nor...ring/index.html Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 det gjør vondt i øynene mine å se på en slik løsning, som ødelegger selv grunnleggende prinsipper i databaser. 8061110[/snapback] Kunne ikke vært mer enig, men må man så må man Forøvrig kan det være en ide for trådstarter å ta en lite pause i databaseutviklingen for å lære seg litt om relasjonsdatabaser og normalisering. En begynnelse kan være å lese denne: http://www.databasteknik.se/webbkursen/nor...ring/index.html 8062601[/snapback] Takk for lenken, tror jeg gjør som du sier jeg! Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå