Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

60 grader. Det er vel for mye?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en HP Pavillion a609.no som kjører med en AMD Athlon XP +3000 prosessor.

Den har under normal kjøring 60 grader på CPU. Dette er noe av det høyeste jeg har sett. Maskinen henger seg nemlig under normal kjøring, så jeg regner med at det er temperaturen som er problemet.

Er det noen som vet om dette er normalt / unormalt og om det finnes en løsning til dette?

Takk

- Max

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke så bra nei. alt over 50 er ikke helt heldig.

har du sett bak CPU vifte i kjøleribba? er det mye støv i den? vis det er det, ta det vekk og se om det hjelper.

vis det ikker er tilfellet så kan det hene vifta de er defekt eller ikke virker som den skal.

håper det fiksr seg, brent CPU er ikke så heldig

Endret av indus
Lenke til kommentar

Temperaturen er ikke problemet, en AMD XP 3000+ med Barton kjerne har 130nm prosess, og en DIE-TEMP på 85C.

Indus: "Alt over 50C er ikke heldig", på hvilket grunnlag sier du det? Kanskje ikke for nyere prosessorer, men de gode gamle XP klarte seg fint på 50C. Jeg kjørte i lengre tid min 2000+ med Palomino kjerne, 180nm prosess på 73C, ingenting galt i det.

(Bare så det er sagt: 50C er ikke mye for nye prosessorer heller)

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt høyere temp en 39 på cpu så jeg synes 60 er varmt men cpuen skal ikke ha noe skade av det du mener 60 Celsius idle altså? som sagt tidligere sjekk om det er mye støv i viftene dine, og fjern det evt. blås det vekk.

Lenke til kommentar

Sjøla sin xp2500+ begynte å henge seg opp når temperaturen steg over 60grader. blåste pcn ren for støv, og da havnet den ned på 42 (alle temp idle).

Men har også vært borti en Xp 2400+ som var på over 70grader idle og stabil som et fjell, uansett hva jeg kjørte på maskinen, men helt problemfritt var det ikke da kernel i windows viste unormal høy cpubruk når tempen var så høy.

Lenke til kommentar

Hei alle

Takk for alle svar.

For å svare på noe:

- Alle vifter går. Har montert inn ekstra system vifte også slik at det skulle redusere temp, men det virket ikke.

- Maskinen går alltid i heng, når man skal gjøre hva som helt. Av og til også når det ikke jobbes med maskinen.

- 60 grader høres veldig mye ut i min bok. Er vant til at prossesorer ligger på 45 grader.

Jeg skal se bak CPU og legge ut ett innlegg på hvordan det gikk.

Noen som har flere tips?

- Max

Lenke til kommentar

Hei folks

Fikk ikke av CPU viften. Vil bare ikke av festene overhodet. Men støvsuger nøye rundt i maskinen og i cpu vifte og ribben under viften.

Maskin på.

...

2 minutter....HENG!

Sjekker RAM som er 2 stk 256 MB 400 Mhz.

Bytter plass på de to brikkene

Maskin på

...

2 minutter....HENG!

Hva skjer? Har noen anelse på hva dette kan være?

- Max

Lenke til kommentar
Hei folks

Fikk ikke av CPU viften. Vil bare ikke av festene overhodet. Men støvsuger nøye rundt i maskinen og i cpu vifte og ribben under viften.

Maskin på.

...

2 minutter....HENG!

Sjekker RAM som er 2 stk 256 MB 400 Mhz.

Bytter plass på de to brikkene

Maskin på

...

2 minutter....HENG!

Hva skjer? Har noen anelse på hva dette kan være?

- Max

8049615[/snapback]

Hm, har du sjekket PSU?

Lenke til kommentar

JJ: Det er forskjell på termisk lim og termisk pasta. Viften og kjøleblokken er det eneste som trengs å støvsuges maxlime. Jeg har lite tro på at det CPU som gjør dette. Som du sier maxline, 45 grader er normalt under last per i dag, men nå må du huske på at du ha en gammel CPU som har en helt annen arkitektur og prosess.

Lenke til kommentar
JJ: Det er forskjell på termisk lim og termisk pasta. Viften og kjøleblokken er det eneste som trengs å støvsuges maxlime. Jeg har lite tro på at det CPU som gjør dette. Som du sier maxline, 45 grader er normalt under last per i dag, men nå må du huske på at du ha en gammel CPU som har en helt annen arkitektur og prosess.

8049976[/snapback]

Ok. Men hvis det da ikke er prosessor hva er det da? Jeg har kjørt med 2 forskjellige HDD og begge gangene henger det seg som før. RAM er utforsket og byttet plasser på og kjørt singel. Samme reaksjon.

Hva er feil?

- Max

Lenke til kommentar
Jeg har hørt om tilfeller hvor kjernen på CPU er blitt skadet, og dermed forårsaker ustabilitet. Om du har muligheten kan du teste CPU på ett annet hovedkort, om feilen ikke oppstår så kan det være hovedkortet det er noe gale med, om feilen oppstår så er det CPU.

8050283[/snapback]

Hmm. Er det mulig å kjøre en slik test på pc via software?

- Max

Lenke til kommentar
Ok. Fikk beskjed om det lenger oppe om jeg ikke husker helt feil men.

Noen som har forslag til løsninger?

Jeg begynner å bli ganske lei denne maskinen nå

- Max

8049987[/snapback]

Kan hende du kan sette ned busshastighet i Bios. Gå ned fra 200 til 166, eller 166 til 133. Da bør temp gå ned og stabilitet bli bedre. Dersom dette ikke hjelper er det nok software-relatert, noe som kanskje er vel så sannsynlig.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Ok. Fikk beskjed om det lenger oppe om jeg ikke husker helt feil men.

Noen som har forslag til løsninger?

Jeg begynner å bli ganske lei denne maskinen nå

- Max

8049987[/snapback]

Kan hende du kan sette ned busshastighet i Bios. Gå ned fra 200 til 166, eller 166 til 133. Da bør temp gå ned og stabilitet bli bedre. Dersom dette ikke hjelper er det nok software-relatert, noe som kanskje er vel så sannsynlig.

8050551[/snapback]

Ok, men har bare xp installert og brannmur. Tviler på det men men.

Skal prøve BUS hastighet hvis jeg finner det :S

- Max

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...