Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke harddisk (Løst)

Anbefalte innlegg

Hvilken type HK har du? Mulig det er flere SATA kontrollere. Sjekk om diskene er koblet til sata kontakt på samme kontroller. Eller om en av kontrollerene er "disablet" i bios. De kan stå forskjellige steder i Bios, fra kontroller til kontroller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken type HK har du? Mulig det er flere SATA kontrollere. Sjekk om diskene er koblet til sata kontakt på samme kontroller. Eller om en av kontrollerene er "disablet" i bios. De kan stå forskjellige steder i Bios, fra kontroller til kontroller.

8047392[/snapback]

hmm. jeg har Shuttle SN25P.. vet ikke hva hovedkortet heter.. kan det være nVidia nForce 4 Ultra chipset ? det er to s-ata ledninger.. og begge er koblet likt i hver sin harddisk.. jeg hører at harddisken jobber.. har lett rundt i BIOS, men finner ikke ut av det.. arg.

Lenke til kommentar

nå har jeg kjøpt meg ny hdd, og pc'n finne ikke denne heller!

dette kommer når jeg starter pc'n:

Detecting IDE drivers.....

Keyboard is locked out - Unlock the key

Så har jeg valget om å trykke F1 for å fortsette, eller DEL for å komme inn i SETUP.

I BIOS finner jeg nada.

Trykker jeg på F1 kommer jeg videre til dette:

NVIDIA RAID IDE ROM BIOS 4.81

Copyright © 2004 NVIDIA Corp.

Detecting array ...

0 Healthy NVIDIA STRIPE 69.24C

1 0.0.S _NEC DVD_RW ND-3520A

Press F10 to enter RAID setup utility ...

Også fortsetter den inn i Windows.

Lenke til kommentar
Har du en annen maskin du kan prøve diskene i, for sikkerhetsskyld?

8060469[/snapback]

tja.. jeg har egentlig ikke det.. men, jeg har jo kjøpt en helt ny harddisk.. det skal vel ikke være noe problem med den? jeg hører at den går.. og når jeg tar på den skjenner jeg også at den er i gang.

Lenke til kommentar

dette kom plutselig nå da jeg startet den:

IDE Channel 0 Master: None

IDE Channel 0 Slave: _NEC_DVD_RW ND-3520 1.04

IDE Channel 2 Master: None

IDE Channel 3 Master: None

IDE Channel 4 Master: ST3250823AS 3.02

IDE Channel 5 Master: WDC WD740gD-00FLA2 31.08F31

Nå kommer den plutselig ikke inn i windows heller..

Lenke til kommentar

8061278[/snapback]

Prøv å bytte om SATA-kablene til de to diskene dine slik at WDC (Raptoren) kommer først av de to. (Ikke bytt i begge ender! :) )

Det kan se ut som om PC'en forsøker å boote fra Seagate-disken (ST), og på den ligger det vel ikke mye fornuftig ennå ...

Det er mulig du kan endre på Boot-rekkefølgen i BIOS også, dersom du ikke har lyst til plugge om SATA-kablene.

Lenke til kommentar

8061278[/snapback]

Prøv å bytte om SATA-kablene til de to diskene dine slik at WDC (Raptoren) kommer først av de to. (Ikke bytt i begge ender! :) )

Det kan se ut som om PC'en forsøker å boote fra Seagate-disken (ST), og på den ligger det vel ikke mye fornuftig ennå ...

Det er mulig du kan endre på Boot-rekkefølgen i BIOS også, dersom du ikke har lyst til plugge om SATA-kablene.

8061438[/snapback]

jeg har prøvd å bytte om kabelen.. akkurat nå kommer jeg ikke inn i BIOS en gang..:S

Lenke til kommentar

nå virker det som den funnet begge harddiskene.. men nå kommer jeg ikke inn i windows. dette kommer ved oppstart:

Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.

Could not read from the selected boot disk. Chech boot patch and disk hardware.

Please check the windows documentation about hardware disk configuration and youre hardware reference manuals for additional information.

Jeg har prøvd å endre i BIOS til hvilken disk den skal boote. Men det står bare HDD, ikke hvilken av de to. Har også prøvd å boote fra en XP cd, da dette heller ikke går.

Lenke til kommentar
byttet til å boote fra lai20 eller noe i bios.. det virker som det var dvd spilleren.. nå er windows installering i gang :)

8067965[/snapback]

Du formaterer og legger inn på nytt?

8068363[/snapback]

jepp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...