Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke harddisk (Løst)

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har en Western Digital Raptor 73,4 GB og en Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA. Jeg har installert windows på Raptoren. Men jeg finner ikke Seagate HDD. Hvordan finner jeg den? Må jeg inn i bios?

Jeg har en Shuttle SN25P med en AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'' prosessor om det er til noe hjelp.

Mvh

Jonas!

Endret av onze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan hende den er disabled i bios ja, så er ikke umulig att du må inn der og enable den. Sjekk også om du har kobla riktig i forhold til oppsettet i bios.

8039548[/snapback]

hvor i bios kan man sjekke det? jeg har ikke så veldig mye peiling at det gjør noe..

Lenke til kommentar
Disken må formateres før den dukker opp inne i min datamaskin.

Gjør slik: Kontrollpanel --> Administrative verktøy --> datamaskinbehandling --> diskbehandling

Hvis disken er i den lista kan du høyreklikke på den, og velge formater. Da velger du NTFS som filsystem.

8046809[/snapback]

hmm. den ligger ikke der.. finner bare den ene harddisken som allerede er formatert. jeg er ganske sikker på at jeg har koblet begge til riktig.. ingen av hdd har "jumper"

Lenke til kommentar
Nei, S-ATA disker bruker ikke jumpere. De trenger ikke det, fordi standarden tillater kun en disk per port. Men dette hørtes jo merkelig ut, hvis den ikke ligger der heller.

Blir disken oppdaget i BIOS?

8046895[/snapback]

jeg er ikke sikker på hvor i BIOS jeg skal lete

Lenke til kommentar
Det kommer ann på hvilken type BIOS du har. Let litt, om du bare blar i menyene, uten å forandre på innstillinger, så får du ikke gjort noe galt.

8046925[/snapback]

kan det være at jeg må oppgradere noen driver e.l.?

Lenke til kommentar
Nei, det tror jeg ikke du skal behøve. Driveren for s-ATA kontrolleren må være installert, siden du har en Raptor oppe og går. Men, let i BIOS etter disken, og se om den dukker opp i POST.

8046946[/snapback]

jeg fant noe her, vet ikke om det er relevant:

IDE Channel 0 Master: "None"

IDE Channel 0 Slave: "None"

Lenke til kommentar

Hmm, det sier bare at det ikke er noe tilkoblet IDE0. BIOS kaller vel s-ATA kanalene IDE så vidt jeg vet. Men altså, det skal være en statusmeny, som viser alle disker og drev som er koblet til.

Jeg får ikke sjekket hva menyen heter, for jeg sitter på en laptop, og de har ikke en slik ordinær BIOS.

Starter disken i det hele tatt opp?

Lenke til kommentar
Hmm, det sier bare at det ikke er noe tilkoblet IDE0. BIOS kaller vel s-ATA kanalene IDE så vidt jeg vet. Men altså, det skal være en statusmeny, som viser alle disker og drev som er koblet til.

Jeg får ikke sjekket hva menyen heter, for jeg sitter på en laptop, og de har ikke en slik ordinær BIOS.

Starter disken i det hele tatt opp?

8047041[/snapback]

jeg tror ikke den starter opp. fordi den dukker ikke opp noe sted.. men det som er litt rart er at den er varm når jeg skrur av dekselet. ikke overopphetet, men like varm som raptoren.. som om den var i bruk

Lenke til kommentar

Når det gjelder IDE / SATA konf. i Bios er IDE-kontakt 1 på hovedkortet ditt satt til IDE0 og IDE1.

IDE-kontakt 2 er da IDE2 og IDE3

Således blir SATA kontakt 1 IDE4 osv.

Eks fra min egen maskin:

IDE0 Master: .....

IDE1 Slave: .....

IDE2 Master: ....

IDE3 Slave: ....

IDE4 Master: ....

IDE5 Master: ....

IDE6 Master: ....

IDE7 Master: ....

hvor da IDE4 - 7 er sata enheter. vetke om dette hjelper deg noe men kjekt å ha en liten oversikt. :)

En annen ting er hvis du ikke finner den i diskbehandling i Windows så kanskje du kan finne den igjen i Enhetsbehandling og se der om det er et lite rødt kryss over den.

Høyreklikk Min Datamaskin -->Egenskaper -->Maskinvare-->Enhetsbehandling

Lenke til kommentar
Når det gjelder IDE / SATA konf. i Bios er IDE-kontakt 1 på hovedkortet ditt satt til IDE0 og IDE1.

IDE-kontakt 2 er da IDE2 og IDE3

Således blir SATA kontakt 1 IDE4 osv.

Eks fra min egen maskin:

IDE0 Master: .....

IDE1 Slave: .....

IDE2 Master: ....

IDE3 Slave: ....

IDE4 Master: ....

IDE5 Master: ....

IDE6 Master: ....

IDE7 Master: ....

hvor da IDE4 - 7 er sata enheter. vetke om dette hjelper deg noe men kjekt å ha en liten oversikt. :)

En annen ting er hvis du ikke finner den i diskbehandling i Windows så kanskje du kan finne den igjen i Enhetsbehandling og se der om det er et lite rødt kryss over den.

Høyreklikk Min Datamaskin -->Egenskaper -->Maskinvare-->Enhetsbehandling

8047210[/snapback]

hos meg står det bare to ting, det som jeg skrev ovenfor.

men når maskinen starter kommer det opp

Detecting IDE drivers. ......

og under kommer det;

Key is locked.. så kan jeg velge mellom å gå i setup eller bare fortsette til windows.. har dette noe å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...