Gå til innhold

Hvordan er dette mulig? (matte)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom nettop over et klipp, som jeg ikke forstår hvordan det er mulig. Jeg har selv testet det med et ruteark, klippet helt likt, og fikk samme resultatet. Hvordan er det mulig?

Jeg håper det er noen matteeksperter her som kan hjelpe meg å løse denne "gåten" :p

LINK TIL FILMEN HER

EDIT: Post nummer 1111 gitt :p

Endret av christopher909
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ingen av linjene bøyer svakt. Jeg har testet det på eget ark, og alle linjene er helt beine (i hvertfall på øyemål) og de deler rutene likt osv.

Jeg har også satt sammen figuren av de samme bitene til å bli en stor trekant, og da kommer jeg også frem til 65 ruter. Det er bare når jeg har bitene som et kvadrat jeg kommer til 64 ruter :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Triangelet som jeg lagde var like stort som det rektanglet som blir laget i klippet. Dvs. det er de to, som er like store (65 kvadrater) mot det store kvadratet på 8x8, altså 64 kvadrater. Dermed er vel problemet fortsatt uløst her :p

8042824[/snapback]

Legg merke til at du aldri har et stort rektangel når du setter sammen bitene! Se vedlagte bilde.

EDIT: fikset bilde

Glippen mellom den røde linja og de to sorte linjene vil være på nøyaktig en "firkant"

post-12820-1172682372_thumb.png

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Jeg lagde et rutenett og printa ut, så klipte jeg, og det ble helt likt som på filmen. Men om du ser på de rutene som er delt av "sprekken" i rektangelet så er ikke alle like store som de "ikke-delte" rutene, altså er noen ruter blitt mindre altså fler, men flateinholdet er det samme selfølgelig...

Den på filmen var selfølgelig modifisert en god del. Rutene hadde ikke lik størelse og den var generelt skeiv.

EDIT: mungowp1.png

Der det er ringet, mangler det et hjørne, bildet er så lite at hjørnet utgjør kun ett pixel :p

Endret av Tronderbart
Lenke til kommentar

Filmen er nok ikke moddet, tror bare at han som lagde det klippet ikk visste om løsningen.

Uansett, takker til Torbjørn ;) Forstod forklaringen din :p Er en liten lurendreier av en oppgave;) Har du sett den før eller? Siden du kunne den

EDIT:

fet oppgave egentlig.. hvorfor fikk jeg aldri no sånt i matten på skolen?:S alt var kjedelig der:P jaja norske skoler sux'r what ever

8047512[/snapback]

Jeg har aldri hatt denne på skolen i alle fall :p Jeg bare kom over klippet på kudos.no;)

Endret av christopher909
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på kantene og vinklene.

De spisse trekantene har 10 delte ruter hver og 7 hele.

Dvs: Hver trekant har 12 ruter hver. Dvs: Firkanten trekanten utgjør har 24 ruter.

14 hele ruter.

24 totalt.

Dette stemmer.

Den største vinkelen på kuttet er (det vil si; du må snu trekanten slik at den er høyere enn den er lang) :

5.3 ruter opp per 2 ruter til siden.

---

Trapesene har 6 delte ruter og 17 hele ruter.

Dvs: Hver trapes har 20 ruter hver. Dvs: Firkanten trapesene utgjør har 40 ruter.

34 hele ruter.

40 totalt.

Dette stemmer.

Den største vinkelen på kuttet er:

5 ruter opp per 2 ruter til siden.

---

Altså er ikke vinklene de samme...

16 delte ruter totalt.

I den siste formen ligger to delte ruter mot en hel rute.

I den siste formen er rute 3 fra venstre mot høyre, 5 ovenfra og ned, (3,5) hel.

I rute 3 fra venstre mot høyre, 6 ovenfra og ned, er firkanten ikke hel (3,6) -- den har faktisk bare to hele hjørner -- selv om den skulle delt ett hjørne med 3,5, som ikke finnes.

Det er ikke vanskelig å se at linjen gjennom sluttformen ikke er rett, men brytes ved der hvor trekanten møter trapes.

Det er ikke en bue, men to rette streker som ikke går i samme vinkel.

(Selv om de ligger mindre enn 5 grader fra hverandre...)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...