Reeve Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Hei! Jeg kom nettop over et klipp, som jeg ikke forstår hvordan det er mulig. Jeg har selv testet det med et ruteark, klippet helt likt, og fikk samme resultatet. Hvordan er det mulig? Jeg håper det er noen matteeksperter her som kan hjelpe meg å løse denne "gåten" LINK TIL FILMEN HER EDIT: Post nummer 1111 gitt Endret 27. februar 2007 av christopher909 1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Noen av linjene buer svakt. Hadde vi bedt fyren om å legge en linjal langs kuttene ville vi sett det. Jeg tror vi hadde samme greien i matteboken i fjor. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 Nei, ingen av linjene bøyer svakt. Jeg har testet det på eget ark, og alle linjene er helt beine (i hvertfall på øyemål) og de deler rutene likt osv. Jeg har også satt sammen figuren av de samme bitene til å bli en stor trekant, og da kommer jeg også frem til 65 ruter. Det er bare når jeg har bitene som et kvadrat jeg kommer til 64 ruter 1 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Linjene er rette, men vinklene er ikke like. Vinklen på srkålinja er ikke den samme som vinkelen på triangelen. Den lille forskjellen som er, er nok til å gjøre rede for arealforskjellen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Triangelet som jeg lagde var like stort som det rektanglet som blir laget i klippet. Dvs. det er de to, som er like store (65 kvadrater) mot det store kvadratet på 8x8, altså 64 kvadrater. Dermed er vel problemet fortsatt uløst her 1 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Triangelet som jeg lagde var like stort som det rektanglet som blir laget i klippet. Dvs. det er de to, som er like store (65 kvadrater) mot det store kvadratet på 8x8, altså 64 kvadrater. Dermed er vel problemet fortsatt uløst her 8042824[/snapback] Legg merke til at du aldri har et stort rektangel når du setter sammen bitene! Se vedlagte bilde. EDIT: fikset bilde Glippen mellom den røde linja og de to sorte linjene vil være på nøyaktig en "firkant" Endret 28. februar 2007 av Torbjørn Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 fet oppgave egentlig.. hvorfor fikk jeg aldri no sånt i matten på skolen?:S alt var kjedelig der:P jaja norske skoler sux'r what ever Lenke til kommentar
Tronderbart Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Jeg lagde et rutenett og printa ut, så klipte jeg, og det ble helt likt som på filmen. Men om du ser på de rutene som er delt av "sprekken" i rektangelet så er ikke alle like store som de "ikke-delte" rutene, altså er noen ruter blitt mindre altså fler, men flateinholdet er det samme selfølgelig... Den på filmen var selfølgelig modifisert en god del. Rutene hadde ikke lik størelse og den var generelt skeiv. EDIT: Der det er ringet, mangler det et hjørne, bildet er så lite at hjørnet utgjør kun ett pixel Endret 28. februar 2007 av Tronderbart Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Filmen er nok ikke moddet, tror bare at han som lagde det klippet ikk visste om løsningen. Uansett, takker til Torbjørn Forstod forklaringen din Er en liten lurendreier av en oppgave;) Har du sett den før eller? Siden du kunne den EDIT: fet oppgave egentlig.. hvorfor fikk jeg aldri no sånt i matten på skolen?:S alt var kjedelig der:P jaja norske skoler sux'r what ever 8047512[/snapback] Jeg har aldri hatt denne på skolen i alle fall Jeg bare kom over klippet på kudos.no;) Endret 28. februar 2007 av christopher909 1 Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Den jeg laget i Photoshop ble ca. slik: Så dere mener at den sprekken tilsvarer en rute... virker logisk for meg. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 (endret) Se på kantene og vinklene. De spisse trekantene har 10 delte ruter hver og 7 hele. Dvs: Hver trekant har 12 ruter hver. Dvs: Firkanten trekanten utgjør har 24 ruter. 14 hele ruter. 24 totalt. Dette stemmer. Den største vinkelen på kuttet er (det vil si; du må snu trekanten slik at den er høyere enn den er lang) : 5.3 ruter opp per 2 ruter til siden. --- Trapesene har 6 delte ruter og 17 hele ruter. Dvs: Hver trapes har 20 ruter hver. Dvs: Firkanten trapesene utgjør har 40 ruter. 34 hele ruter. 40 totalt. Dette stemmer. Den største vinkelen på kuttet er: 5 ruter opp per 2 ruter til siden. --- Altså er ikke vinklene de samme... 16 delte ruter totalt. I den siste formen ligger to delte ruter mot en hel rute. I den siste formen er rute 3 fra venstre mot høyre, 5 ovenfra og ned, (3,5) hel. I rute 3 fra venstre mot høyre, 6 ovenfra og ned, er firkanten ikke hel (3,6) -- den har faktisk bare to hele hjørner -- selv om den skulle delt ett hjørne med 3,5, som ikke finnes. Det er ikke vanskelig å se at linjen gjennom sluttformen ikke er rett, men brytes ved der hvor trekanten møter trapes. Det er ikke en bue, men to rette streker som ikke går i samme vinkel. (Selv om de ligger mindre enn 5 grader fra hverandre...) Endret 4. mars 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2007 Vel Andre1983. Takker for svar, men oppgaven har allerede blitt besvart Se på Torbjørn sin forklaring. Der viser han det du sier med bilder. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Vel Andre1983. Takker for svar, men oppgaven har allerede blitt besvart Se på Torbjørn sin forklaring. Der viser han det du sier med bilder. 8075018[/snapback] Jeg liker å bruke ord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå