Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor er nettet så dyrt her i Norge?

Anbefalte innlegg

mekelig hvordan alle som har adsl2+/fiber er så veldig i mot offentlig støtte til bredbands utbygging :) , hadde klarte meg fint jeg med de 2mbitene jeg har over et ymse radionett bare ping tidene hadde vært såppas at jeg faktsik kan spilel fps spill over nett om kveldene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi vi har over 300 milliærder USD på bok, i oljefondet, men desverre så eier ikke staten kobbernettverket, Telenor eier det.

slik jeg husker det var ihvertfall, correct me if i'm wrong.

8044872[/snapback]

Og du synes det vil være fornuftig bruk av pengene å gi alle fibertilknytning til en billig penge?

Ørjan...

8045385[/snapback]

Nei, men hadde staten jgort det anerledes fra starten av så kunne alle hatt bedre kobberlinjer(sentraler) ihvertfall. Jeg vet om mange bekjente som fortsatt sitter på ISDN/Ekstremt lav ADSL. Selv sitter jeg på 2mbit ned, maks er 3mbit.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at prisene kan komme til å synke en god del framover, siden fiber har blitt mye vanligere i store deler av landet, og det er viktig for alle ISP'er å være konkurransedyktige, og når fiberleverandørene (f.eks lyse) oppgraderer hastighetene på linjene sine, må andre ISP'er som baserer seg på ADSL også enten levere høyere hastighet eller lavere pris på sikt.

Det er mye opp til fiberleverandørene hvordan utviklingen kommer til å bli, de kommer trolig til å prøve å holde prisene oppe, men det gjenstår å se. Personlig vil jeg tro at det kommer til å ta tid før vi får svenskepriser på fiberbredbånd, om ikke flere internettleverandører hiver seg på fiber og skaper konkurannse, men ADSL/ADSL2-prisene vil dale ett godt stykke på Mb/pris.

Lenke til kommentar
Fordi vi har over 300 milliærder USD på bok, i oljefondet, men desverre så eier ikke staten kobbernettverket, Telenor eier det.

8044872[/snapback]

Å trekke inn oljefondet i denne diskusjonen er jo helt absurd. Oljefondet er da ikke penger vi har i banken, det er midler som er investert i all verdens finuligheter.

Man må ha i bakhode at ingen vil gi deg noe som helst, ingenting er graits. Det er da rett og rimlig at ISP`ene skal tjene penger på sine kunder. Derfor trakk nok telenor det litt langt med ISDN selv om de hadde store deler av ADSL nettet klart.

Men men vi har det nok ikke så ille alikevel. Per dags dato klarer man seg fint med 1,5 mbit dersom man ikke skal gjøre noe jobbrelatert.

Endret av jonsogn
Lenke til kommentar

8044872[/snapback]

Og du synes det vil være fornuftig bruk av pengene å gi alle fibertilknytning til en billig penge?

Ørjan...

8045385[/snapback]

Nei, men hadde staten jgort det anerledes fra starten av så kunne alle hatt bedre kobberlinjer(sentraler) ihvertfall. Jeg vet om mange bekjente som fortsatt sitter på ISDN/Ekstremt lav ADSL. Selv sitter jeg på 2mbit ned, maks er 3mbit.

8045822[/snapback]

Å trekke inn oljefondet i denne diskusjonen er jo helt absurd. Oljefondet er da ikke penger vi har i banken, det er midler som er investert i all verdens finuligheter.

Man må ha i bakhode at ingen vil gi deg noe som helst, ingenting er graits. Det er da rett og rimlig at ISP`ene skal tjene penger på sine kunder. Derfor trakk nok telenor det litt langt med ISDN selv om de hadde store deler av ADSL nettet klart.

Men men vi har det nok ikke så ille alikevel. Per dags dato klarer man seg fint med 1,5 mbit dersom man ikke skal gjøre noe jobbrelatert.

8046025[/snapback]

Prøv å sende filer blant kompiser, last ned ting på et par giga osv med den hastigheten da.. Nedlasting går faktisk raskere med høyere opplasting hastighet, vi har selv Telenor Online ADSL Pluss (4000/400kb/s).. Det går jo ikke akkurat direkte raskt her nei.. Sende ting til kompiser tar år, måtte bruke utorrent for å laste ned siste Lord of the Rings Online Beta klienten for et par uker siden, er ikke mulig å bruke nettet samtidig som du laster ned, må vente flere minutter på at nettsider skal lastes, og live messenger klarer ikke en gang å logge seg på.. Pluss at torrent nedlastingen tok hele dagen.. Og ja, jeg benytter faktisk en DMZ IP-adresse, altså alle porter til min PC er åpene..

Er fast IP-adresse fra ISP en lur ting?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Prøv å sende filer blant kompiser, last ned ting på et par giga osv med den hastigheten da.. Nedlasting går faktisk raskere med høyere opplasting hastighet, vi har selv Telenor Online ADSL Pluss (4000/400kb/s).. Det går jo ikke akkurat direkte raskt her nei.. Sende ting til kompiser tar år, måtte bruke utorrent for å laste ned siste Lord of the Rings Online Beta klienten for et par uker siden, er ikke mulig å bruke nettet samtidig som du laster ned, må vente flere minutter på at nettsider skal lastes, og live messenger klarer ikke en gang å logge seg på.. Pluss at torrent nedlastingen tok hele dagen.. Og ja, jeg benytter faktisk en DMZ IP-adresse, altså alle porter til min PC er åpene..

Er fast IP-adresse fra ISP en lur ting?

Når du sender til kameraten din benytter du deg av opplastingshastigheten(400/8=50). Det vil si at du maks kan last opp til din kammerat med 50kB/s.

Det er da ikke noe rart at ting går sakte da du laster ned ?:p Lat som du har 50 arbeidere, så ber du de bygge et bygg. Samtidig som dette prøver du å bygge et hundehus, men du har ingen arbeidere til overs. Det sier seg selv at hundehuset tar tid da :p

Å nei NEDlasting går ikke raskere dersom man har høyere UTlinje.

Endret av jonsogn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...