Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor er nettet så dyrt her i Norge?

Anbefalte innlegg

bare tenkte jeg skulle svare til han som vile ha en pris sammenligning mellom norge og sverige i pris.

Telenor i norge:

2500/350kb - 349NOK

Telenor i sverige:

2Mb(2000kb)/(usikker opp) - 234NOK (279SEK)

annen sammenligning:

norge: 16000/700kb - 549NOK

sverige: 20000/3000kb - 294NOK (349SEK)

flytte til sverige begynne å bli veldig fristende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Norge har vi riktignok noe lignende i form av Telekom-midler, men det er lite kontroll på dette. Det går ofte til ISPer finansiert av styrtrike kraftselskaper og det er ikke noe kontrollorgan for å sjekke hva disse pengene blir brukt på uten at det spiller noen stor rolle.

8042847[/snapback]

Regner med du mener høykom-midler, det er vanskelig og få disse så søkerne må gjøre en skikkelig jobb opp mot og dokumentere prosjektene og hvilke virkninger disse gir.

Man få vel ei heller Høykom-støtte til fiberutbygginger mot private og utfra de rapportene jeg ser som ligger ute hos Høykom så ser det ut til at de pent må dokumentere resultater for pengene.

Lenke til kommentar
I USA kunne vi sitti med over 1gb/1gb for våre latterlige høye priser

8039154[/snapback]

Eh, nei. Internett i usa er latterlig dyrt det også. Eksempelvis koster FiOS 30/5mbit $150 om jeg ikke tar helt feil. Tilgang på upload noe særlig mer enn 1mbit er også svært lite utbredt. Faktisk.
Lenke til kommentar
Til sammenligning betaler jeg nesten 900 kr (5,200 bath) pr mnd for en 2048/512 adsl linje (Med fri bruk. Kan kjøpe rimeligere med begrensning i antall timer online) i leiligheten vår i bangkok. Linjen er ok innlands, men dårlig internasjonal link. 

For oss normenn er dette mye, men for en thailender er dette opp mot en halv månedslønning.

Det lukter vel litt "special price just for you my friend" av denne dealen :)

Selv valgte jeg Get, har 4000/600, ikke veldig bra hastighet, men ok og det holder til mitt bruk. Betaler 379 i mnd og linjen er stabil og jeg har enda ikke opplevd nedetid. Utenom fikk jeg fri etablering og koblet meg opp på dagen, gikk bare ned til UPC/Get kontoret i Stavanger(bor nær) og hentet boks etc, en liten time senere så var jeg på nett! Månedsbeløpet kunne selvsagt vært lavere, men alt i alt synes jeg ikke dette er en upris tatt i betrakning at jeg ikke betalte noe for etablering.

Lenke til kommentar
bare tenkte jeg skulle svare til han som vile ha en pris sammenligning mellom norge og sverige i pris.

Telenor i norge:

2500/350kb  -  349NOK

Telenor i sverige:

2Mb(2000kb)/(usikker opp)  -  234NOK (279SEK)

annen sammenligning:

norge:  16000/700kb    -  549NOK

sverige: 20000/3000kb  -  294NOK (349SEK)

8043167[/snapback]

Og dette kan du få uansett hvor du bor i Sverige?

Ørjan...

Lenke til kommentar

Vil bare si til alle dere som mener at telenor tar seg så veldigt dyrt betalt. Hvorfor er det ingen andre som tar seg billigere betalt? Kan det være at kostnadene ved å drive som ISP i Norge er så høye at du må ta dyrt betalt for linjene for i det hele tatt å ikke gå konkurs?

Lenke til kommentar

Telenor i norge:

2500/350kb  -  349NOK

Telenor i sverige:

2Mb(2000kb)/(usikker opp)  -  234NOK (279SEK)

annen sammenligning:

norge:  16000/700kb    -  549NOK

sverige: 20000/3000kb  -  294NOK (349SEK)

8043167[/snapback]

2Mbit i sverige prisen du refferer til er 2/2Mbit, prisen er faktsik 229SEK (+20kr i faktura gebyr....)

http://www.bredband.com/wps/portal/privat/...taget/bredband2

Selv om dette er rimeligere enn i norge så synes jeg ikke det er noe å klage over. Vi trenger vel ikke være billigere en nabolandene. Det er heller ingen menneskrett å ha bredbånd. Synes heller ikke det er nødvendig med offentlige støtte til bredbåndsutbygging. Hva skal liksom en normal husstand med mer en 1 mbit ned og 0.2 opp. ANNENT enn underholdning. Hvis en vil more seg får en betale det det koster... ikke forvente at staten skal spytte inn masse penger i dette, har vi ikke nok subsidier her til lands?

Skal det brukes til hjemmekontr eller andre "nyttige" saker betaler sansynligvis arbeidsgiver dette uansett.

Nå har jeg selv 20/10Mbit fra lyse da.. men hadde samme oppfatning av priser og utbygging når jeg satt med modem,ISDN,og ADSL fra ymse leverandører.

Lenke til kommentar
get i bangkok? nei. for ja, det var bangkok han snakka om i det eksempelet.

8043270[/snapback]

jo, jeg forstod det. Derfor 2 avsnitt, det siste var ment som ett innspill i den norske delen av debatten. Poenget mitt er at i flere land i Asia, så opererer man i praksis med 2 priser, en for utlendinger og en for lokale. Det merker du spesielt dersom du går på ett utendørs marked og prisene i hovedsak bestemmes av pruting. Da får man ofte "special price just for you my friend", dvs i praksis så betaler man det dobelte(og mer) av det de lokale gjør :)

Noe av poenget er jo at Sverige blir litt feil å sammenlikne seg med ettersom nettet der er ekstremt bra utbygd, de har hatt fokus på dette i en årrekke, så på det punktet må vi bare innse at vi ligger etter. Dog mener jeg å ha sett at Norge faktisk ikke ligger langt etter og i verdenssammenheng, så ligger vi godt an.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Kan noen ta på seg oppgaven å oversette utelandske priser på mbit ned og opp til norske priser og ta hensyn til lønn, skatte og avgiftsnivå i Norge? Da får vi kanskje en reell sammenlikning og vi ser hvor billig vi har det her i landet egentlig. Jeg må jobbe under en halv dag etter skatt for å få råd til ADSL2+ linjne min fra NGT og det synes jeg ikke er ille i det hele tatt:)

Lenke til kommentar

Litt off topic..

Men jeg var inne på Lyse.no..

Og ser at det står:

"* Bredbånd Nordenstakst samtaler som overskrider 60 minutters samtaletid, blir fakturert for overskytende minutter"

Hvis jeg bytter til full lyse pakke (TV, Telefoni og Internett)

Så kan jeg ringe gratis til samtlige fast (hus telefoner) i Norge?

Hva menes med "faktureres for overskytende minutter"?

Lenke til kommentar
Hvorfor i allverden er det så sykt dyrt her?

Her i Norge av alle land, burde vi da uten noe problemer klarer å tilby svært høye hastigheter til veldig rimelige priser.. Syntes nå jeg da

8039154[/snapback]

Hæ?

hvorfor skulle det være billig i Norge?

8043218[/snapback]

Fordi vi har over 300 milliærder USD på bok, i oljefondet, men desverre så eier ikke staten kobbernettverket, Telenor eier det.

slik jeg husker det var ihvertfall, correct me if i'm wrong.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Sverige investerte også i FLERE aktører enn bare EN kontra det vi gjorde i Norge ergo Telenor.

TN da fått monopol på hele kobbernettet, alle ISPer må jo nå leie dette nettet av TN slik at det er TN som kontrollerer prisene mer eller mindre..

Når Telia (Sveriges Telenor) kom på banen innenfor bredbånd var allerede standarden satt av andre aktører. :)

Synes det er flott at man har mange kraftlag som bygger ut fiber da. Lyse, Hafslund, Varanger-kraft, 3net osv <33333

Lenke til kommentar

Syntes det er supert at kraftlagene satser på fiber, så lenge det ikke koster sinsykt mye for rask internett. De vil vel bli dyrt i begynnelsen med fiber også?

Jeg kommer selv til å få fiber om 1-2år, siden det bygges noen blokker like ved meg. Dermed kommer Mimer til å legge fiber de som er villig til å betale, eller hjelpe til av privat personer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Fordi vi har over 300 milliærder USD på bok, i oljefondet, men desverre så eier ikke staten kobbernettverket, Telenor eier det.

slik jeg husker det var ihvertfall, correct me if i'm wrong.

8044872[/snapback]

Og du synes det vil være fornuftig bruk av pengene å gi alle fibertilknytning til en billig penge?

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...