Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor er nettet så dyrt her i Norge?

Anbefalte innlegg

Hvorfor må vi betale så sykt mye for nettet her i Norge?

Altså, skal man sitte med noe som er brukanes i det hele tatt, så må man fint punge ut med over 500kroner..

Greit nok, du kan kanskje få et par mega bit nedlasting hastighet for under 500kroner..

Men du kan jo si at du blir litt rund lurt, fordi du får bare noe sånt som 0.5 mega bit opplasting hastighet.. Og opplasting hastigheten er mye mer vesentlig enn hva folk flest tror.. Du skal helst ha like raskt opp som ned, 6mb/s osv, er ikke i teorien 6mb/s, når du sitter med labre 680kb/s i opplasting hastighet..

Og skal du ha fiber kabel med "20mb/1mb", til 500kroner.. Men for å oppnå det, så mye du nærmest bo oppå sentralen, du ender fort med 12mb/580kb eller noe sånt, og da er jo alt helt på trynet igjen.. Selv om du betaler hele 500kroner i måneden..

Du må du ty til SHDSL, men da er det over 600kroner for 2.3mb/2.3mb

Hva er dette for noen helt usaklige priser egentlig?

Vi burde strengt tatt kunne fått 100mb/100mb for 200kroner..

I USA kunne vi sitti med over 1gb/1gb for våre latterlige høye priser

Hvorfor i allverden er det så sykt dyrt her?

Her i Norge av alle land, burde vi da uten noe problemer klarer å tilby svært høye hastigheter til veldig rimelige priser.. Syntes nå jeg da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor må vi betale så sykt mye for nettet her i Norge?

Altså, skal man sitte med noe som er brukanes i det hele tatt, så må man fint punge ut med over 500kroner..

Greit nok, du kan kanskje få et par mega bit nedlasting hastighet for under 500kroner..

Men du kan jo si at du blir litt rund lurt, fordi du får bare noe sånt som 0.5 mega bit opplasting hastighet.. Og opplasting hastigheten er mye mer vesentlig enn hva folk flest tror.. Du skal helst ha like raskt opp som ned, 6mb/s osv, er ikke i teorien 6mb/s, når du sitter med labre 680kb/s i opplasting hastighet..

Hvorfor skal man helst ha like fort opp som ned?

Og skal du ha fiber kabel med "20mb/1mb", til 500kroner.. Men for å oppnå det, så mye du nærmest bo oppå sentralen, du ender fort med 12mb/580kb eller noe sånt, og da er jo alt helt på trynet igjen.. Selv om du betaler hele 500kroner i måneden..

Du må du ty til SHDSL, men da er det over 600kroner for 2.3mb/2.3mb

Hva er dette for noen helt usaklige priser egentlig?

Vi burde strengt tatt kunne fått 100mb/100mb for 200kroner..

I USA kunne vi sitti med over 1gb/1gb for våre latterlige høye priser

Hvorfor i allverden er det så sykt dyrt her?

Her i Norge av alle land, burde vi da uten noe problemer klarer å tilby svært høye hastigheter til veldig rimelige priser.. Syntes nå jeg da

8039154[/snapback]

Hvorfor skal Norge av alle land klare å tilby høye hastigheter til rimelige priser?

Kom med konkrete eksempler, med link, på andre som har det så mye bedre enn oss.

Ørjan...

Lenke til kommentar

tror du må lese litt om nettverk før du begynner og skriver post om klager osv.

man trenger ikke fiber kabel for og få 25/1.2mbit, men man bruker en veldig populær teknologi kalt adsl2+.

praktisk hastighet vil ikke være 25/1.2mbit....

:)

-nett er dyrt i norge ja!, men det er nokk ikke så mange i sverige som kan få 100/100mbit for 350kr mnd... :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke prisen i Norge er så ille. Betaler 549 for en 20/1 linje, som er stabil og har jamt over god ytelse.

Til sammenligning betaler jeg nesten 900 kr (5,200 bath) pr mnd for en 2048/512 adsl linje (Med fri bruk. Kan kjøpe rimeligere med begrensning i antall timer online) i leiligheten vår i bangkok. Linjen er ok innlands, men dårlig internasjonal link.

For oss normenn er dette mye, men for en thailender er dette opp mot en halv månedslønning.

Det er noen land, blant annet sverige som har det billigere og raskere en oss, men det er bra mange andre land som har det dyrere , sløvere og mer begrensninger.

Lenke til kommentar

Fordi Telenor vet å tjene penger. Husker det var MYE dyrere da det var ISDN, vanlig 56k modem i forhold til det det er nå. Wow! Bare 499 kr i måneden tenker vi, i forhold til å betale per oppkopling, per nedlastede Mbit som før. Det blir på en måte billigere for oss og bedre business for Telenor. Hadde vært dårlig markedsstrategi å gå lenger ned i pris for dem. Det kommer nok til å gjøre det, men ikke med det første ;)

Lenke til kommentar

Husk nå at du kjøper 20/10megabit ikke byte, for å din hastighet i kilobyte per sekund så deler du 20000(kilobit(20 mbit)) på 8. Samme med 10mbit.

Da får vi:

20mbit/8= 2500 kB/s ned

10mbit/8= 1250 kB/s opp

Også må du regne med tap på grunn av linjestrekk og slikt. Tapet på fiberoptisk er langt mindre enn på kobberlinjer.

6mb/s osv, er ikke i teorien 6mb/s, når du sitter med labre 680kb/s i opplasting hastighet..

Du har kjøpt 6megabit/s, ikke megabyte.. og da stemmer faktisk tallet med 680, fordi du har litt tap frem og tilbake osv..

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
tror du må lese litt om nettverk før du begynner og skriver post om klager osv.

man trenger ikke fiber kabel for og få 25/1.2mbit, men man bruker en veldig populær teknologi kalt adsl2+.

praktisk hastighet vil ikke være 25/1.2mbit....

:) 

-nett er dyrt i norge ja!, men det er nokk ikke så mange i sverige som kan få 100/100mbit for 350kr mnd... :)

8039650[/snapback]

Kan opplyse deg om at jeg bor (lite tettsted nord i sverge) har vi 100/100 for den nette sum av 150Skr i måneden, og det med fast ip, men vi har MAX 50G i måneden :( denne grensen kan dog fjærnes men da koster det mere..

her er det komunen som er levrandør og et samarbeid imellom komunen og boretslaget

som gjør at det er så billigt.

Lenke til kommentar

Bor i en liten by midt i Sverige med max 10.000 innbyggere i og rundt byen. Her får jeg 20Mbit ned og 10Mbit opp. Når jeg flyttet hit var hastigheten 8/8Mbit til 400kr... Så etter en stund kom det et brev fra nettleverandøren om at de skulle oppgradere linjene og at mitt abbonement ville bli 20/10 og at de ville sette ned prisen til 349.- i mnd :) Vet at dette ikke er noen lavpris rekord men det er ganske bra for en liten by "in the middle of nowhere" Byen jeg kommer ifra i Norge kan ikke tilby noe lignende. Nærmeste du kommer er 10/10 men dette er kun for bedrifter og koster deretter.

Heia Norge!

Edit: Glemte å nevne at max hastigheten OFTE kommer opp i 3.5-4.5 Mb/s altså 28-36Mbit. I motsetning til Telenor og andre i Norge som skylder på tap frem og tilbake når man ikke får den hastigheten man betaler for.

Edit2: Her er det ingen begrensninger og jeg har til gode å se at leasen på IP'en min går ut.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Det er bra mye uvitenhet og naivitet i tråden her, så jeg mistenker snittalderen for å være under 15 år her. Jeg legger ikke noe negativt i det, men jeg skal prøve å forklare litt om hvorfor det er dyrt i Norge.

For det første så er ikke penetrasjonen av disse høyhastighetslinjene i Sverige noe å skryte av. Uten at jeg vet hvor stor denne er så vil jeg annta at det er i PR-regionen. Mao, lav.

Videre har den svenske regjering subsidiert mye av fiberutbyggingen i Sverige. Leste et sted at det var i området 1mrd uten at det nødvendigvis har vært noe økonomisk genistrek.

I Norge har vi riktignok noe lignende i form av Telekom-midler, men det er lite kontroll på dette. Det går ofte til ISPer finansiert av styrtrike kraftselskaper og det er ikke noe kontrollorgan for å sjekke hva disse pengene blir brukt på uten at det spiller noen stor rolle.

Videre kan du ikke tilby DSL i Norge uten å gi penger til Telenor. Kobberleien er redusert i det siste, men den ligger fortsatt (i snitt) på rundt 100-lappen. På toppen av dette må du leie mørk fiber av Telenor eller Banetele (eller regional operatør). Banetele skulle være et alternativ til Telenor på infrastruktur og sikre konkuranse. Istedet la de seg på prisnivået til Telenor...

Videre er det høye driftskostnader inne i bildet. Det går mye penger i feilretting av ymse art, du trenger en stab som skal overvåke og drifte nettet, du trenger kundeservice, logistikk, økonomi, NOC, serverpark, osv osv, og lønningene i Norge er ikke lave i utgangspunktet, og de som skal gjøre denne tekniske jobben får du heller ikke for 200k/året. Faste utgifter iform av kobberleie, fiberleie, Telelosji, kontorer, utsendinger, lønninger og internettaksess bidrar stort.

Videre så må du kjøpe en haug med utstyr, det er dyr startpris på mørk fiber, det er dyr etablering på kobberet, osv. Mao er det så å si umulig å tjene penger på å selge internett selv med det dere sier er høye priser på internett-tilgangen. For å tjene penger trenger du idag en relativt høy kritisk masse, og pengene som da tjenes går til å nedbetale utstyr og dyre startpriser. Norge er rett og slett ikke skapt for billig internett. Når det er så mange aktører og så stor konkurranse i markedet ville det vært idiotisk å tro at et 100-talls konkurrenter samarbeider om et falskt høyt prisbilde. Arbeidskraft, skatter, avgifter, lønninger og kostnader i Norge er høyere enn nesten alle andre land samt at vi har høyere betalingsvilje og evne så da er det naturlig at vi er dyrere enn enkelte svenske operatører som enten vil bli kjøpt opp eller gå konkurs i løpet av 3 år (kommune og stats-subsiderte tilbud ikke medregnet).

Dersom man øker uthastigheten vil selve internett-trafikken inn/ut av ISPen øke proposjonalt med uthastigheten grunnet p2p mens betalingsviljen ikke matcher disse utgiftene.

De som refererte til USA vet tydeligvis ikke hva de prater om. Norge er helt i verdens-toppen når det gjelder dekningsgrad. I mange områder i USA er vanlig modem eneste mulighet. DSL-dekningen er meget lav, kabel-dekningen høyere med de utfordringene det medfører. Videre er average loop reach høyere i USA enn i Norge. I Norge har det vært dårlig, men Telenor har bygget og bygger en haug med mindre sentraler for å minske dette, som alle ISPer kan benytte seg av.

Dere vil få høyere hastigheter i tiden som kommer i form av VDSL2 og fiber i forskjellige former, men det er for å tilby 3-play først og fremst. Det vil også åpne for raskere internett-linjer. Dog vil det kreve dyrere utstyr i corenettet så noe voldsomt billigere vil det ikke bli.

Uten inngående kjennskap til markedet blir det for lett å sitte på gjerdet og klage på prisene. Norge er et dyrt land og ISPene kjører ikke rundt i Ferrarier og ler av kundene. Det vil et åpent marked alltid sørge for...

Lenke til kommentar
og glem ikke at det er vanskeligere og dyrere å bygge ut i Norge enn i flate land som Sverige og delvis USA ..

8042903[/snapback]

LOL - det er da vist en gammel utslitt skrøne :thumbdown:

Du tror da for al del ikke, at kabler blir lagt i fugleflukt hen over fjellet??

Der er da en grunn til fiber/kobber blir lagt langs jernbaner og i veikanten og på nye byggefelter, hvor der i forveien er sprengt, gravet og planeret - og omkostningerne blir da akkurat like store som i alle andre land inkl Danmark.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
LOL - det er da vist en gammel utslitt skrøne  :thumbdown:

Du tror da for al del ikke, at kabler blir lagt i fugleflukt hen over fjellet??

Der er da en grunn til fiber/kobber blir lagt langs jernbaner og i veikanten og på nye byggefelter, hvor der i forveien er sprengt, gravet og planeret - og omkostningerne blir da akkurat like store som i alle andre land inkl Danmark.

Kimmer

8043042[/snapback]

Og tydligvis en som ikke har vært rundt i landet. Bosetningsmønsteret i Norge er svært anderledes enn i f.eks. Sverige. Høye hastigheter er tilgjengeligt i svenske byer - mens landsbygda er værre stilt. I Norge får du fornuftig hastighet også på mindre steder. Og det er mange høye fjell og dype fjorder i Norge. Dermed blir avstander lange - svært lange. Du trekker fram Danmark - et land med mye sand. Enkelt å grave i, ingen telehiv, ingen sprenging, svært korte avstander. Dette sparer de penger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...