Gå til innhold

Røde VideoMic til PC bruk?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vet at dette kanskje kan være et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs likevell.

Kan jeg koble min Røde VideoMic til PCèn uten å risikere at den blir ødelagt på noen måte? At det går for mye gjennom den eller noe greier. Jeg har mange billig mikrofoner, men denne har jeg ikke råd til å miste!

Jeg skal nemlig ta opp noe lyd til en film, og ønsker ikke å bruke en hel DV-kasett på bare lyden :p Dessuten tar det jo stor plass! Bare le og kall meg dum for spørsmålet, men jeg må helst vite :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

Vet at dette kanskje kan være et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs likevell.

Kan jeg koble min Røde VideoMic til PCèn uten å risikere at den blir ødelagt på noen måte? At det går for mye gjennom den eller noe greier. Jeg har mange billig mikrofoner, men denne har jeg ikke råd til å miste!

8038438[/snapback]

Er nok ingen fare, men ville nok først koblet den til PC-ens linjeinngang (Line in) og prøvd om denne inngangen er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Jeg skal nemlig ta opp noe lyd til en film, og ønsker ikke å bruke en hel DV-kasett på bare lyden :p Dessuten tar det jo stor plass! Bare le og kall meg dum for spørsmålet, men jeg må helst vite :p

8038438[/snapback]

Det tar da ikke stor plass å kjøre bare capture av lyden...;)

Lenke til kommentar

Hvilken Røde Mic er det snakk om? Kondensator eller dynamisk? Dersom den er dynamisk er det ikke noe prøblem å bruke mic ingangen på lydkortet ditt, men dersom det er en kondensator mic må du ha en inngang med phantom mating. Det vil si at det går en liten spenning på 48mv (er det mest vanlige), som gjør mikrofonen ekstra følsom, og med et bredere opptaksspekter.... Stort sett bør en skikkelig videomic være av kondensator typen. Ellers er det ingen mikrofoninganger som det står spenning på. Man ødelegger heller ikke en dynamisk mikrofon ved å kjøre phantom mating på den. Kan ofte være en fordel det. Men skulle du være uheldig å plugge mikrofonen inn i headphone utgangen eller tilsvarende kan du nok slite litt.

Lenke til kommentar
Jeg skal nemlig ta opp noe lyd til en film, og ønsker ikke å bruke en hel DV-kasett på bare lyden :p Dessuten tar det jo stor plass!
I fleire redigeringsprogram vil det vere mogeleg å overføre kun lyden eller kun videoen. Det er iallfall mogeleg i Premiere Pro, og eg trur det er mogeleg i Avid Free DV/Xpress Pro, so det skulle ikkje forundre om det var mogeleg i Vegas. Då slepp du problemet med at det tek so mykje plass. Endret av incanus
Lenke til kommentar
Spørst jo hvilken lyd som skal legges inn. En voiceover kjører man jo ikke via tape, men kobler micen rett på lydkortet. Hvilket program bruker du Steffenz,og hvilken type lyd er det?

8049360[/snapback]

tja kan jo være greit å ha tapen som backup om mediedisken krasjer så man kan batche inn igjen fra tapen, ja jeg er paranoid :blush:

Lenke til kommentar
Spørst jo hvilken lyd som skal legges inn. En voiceover kjører man jo ikke via tape, men kobler micen rett på lydkortet. Hvilket program bruker du Steffenz,og hvilken type lyd er det?

Jeg bruker i hovedsak Vegas, men har også After Effects liggende samt Avid tror jeg. Uansett, Vegas er mitt "hovedprogram", og jeg vet det kan ta opp lyden rett fra lydkortet. Har dessuten siste SoundForge fra Sony. Jeg bare lurer på om tilkobling til PC kan skade mikrofonen på noen måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...