Gå til innhold

overklokking av E6300 CPU ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ganske komplisert, så det skjønner jeg godt.

De fire innstillingene 5,5,5,15 er de vi normalt justerer, men det finnes flere.

Det er begrenset hvor fort minnet klarer å hente/lagre data.

Dessuten må data i minne oppfriskes for ikke å gå tapt.

Jo lavere og bedre timings, jo lavere frekvens vil minnet takle.

Derfor setter vi disse så høyt som mulig når vi skal klokke veldig høyt.

på en E6300 med FSB 1066, kan vi sette minnet til å kjøre på samme frekvens som FSB, altså 266MHz. Effektiv minnefrekvens blir 533.

Hvis du setter Minnet til 533MHz i BIOS (FSB:RAM 1:1), vil minnefrekvens følge FSB

og ved FSB= 1600 (400MHz) vil minnet kjøre på 2x400MHz.

Inntil du når denne hastigheten trenger du ikke sette dårligere timings enn minnet er spesifisert for på 800MHz.

CPU kjører da på 2,8GHz med multiplier 7, som på E6300.

Når du kommer over 2,8GHz, vil minnet snart få problemer og vi må sette dårligere timings, sånn at minnet får lang nok pause mellom hver operasjon, for å si det sånn. :)

Har du noen konkrete spørsmål?

Å forklare hvordan dette fungerer i detalj er ikke enkelt, og ihvertfall ikke å gjøre det lett forståelig.

8050380[/snapback]

Jeg setter veldig pris på at du prøverå forklare dette :) Men må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner å altfor mye :hrm:

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Jeg er sikkert like grønn som deg, når det kommer til timing og alt det der, men lavere timings, bedere ytelse-enkelt og greit.

8052483[/snapback]

Og jo lavere timings du setter, jo større er sjansen for at maskinen blir svært ustabil ved høye kloks. Anbefales å sette timings til høyere verdier under test klokking, og deretter finne den stabile timings med den klokken du ønsker. Steg for steg nærmest.

Forøvrig klokker jo P5B helt vilt.. Hehe.. Lurer faktisk på om jeg skal sette på stock kjøler og la det stå til!

Lenke til kommentar
Jeg er sikkert like grønn som deg, når det kommer til timing og alt det der, men lavere timings, bedere ytelse-enkelt og greit.

8052483[/snapback]

Ikke alltid, iallefall ikke på 965 chipsettet, der er det ofte bedre å kjøre ex. 800mhz 4-4-4-10 enn 3-3-3-8. Hvorfor er meg en gåte, det kan være minnekontrolleren på 965 chipsettet som gjør det. Men på 975x chipsettet, som forøvrig har en bedre minnekontroller enn 965 så lønner det seg med stramme timinger, der vil du se en forbedring på 3-3-3-8 i forhold til 4-4-4-10.

680i chipsettet har også en meget god minnekontroller som gir god ytelsesgevinst av lave timinger.

Lenke til kommentar

Så ta meg nå da som et eksempel, ehrmm :D

P5b vanlig /6300 / kingston hyperx med 5-5-5-15 (komplett nr 312591)

Man går så inn i NB Chipset Confiq ?

Disable spd timing

også setter man timings selv??

I mitt tilfelle hva bør jeg sette de på. Kjører nå cpu freg på 320x7 = 2240 uten problem.

Lenke til kommentar

Skulle karnsje sakt at mine erfaringer med 4-4-4-10 er på Abit AB9 Pro på 1066strap og tildels Asus P5B E Plus. Men som aspstein sier så er det vært å prøve 5-5-5-15 selv om en har ex.4-4-4-12 minne, jeg kjørte superpi1M og 8M forde superpi er veldig følsom på minnetiminger og det er litt å hente der på å treffe riktig.

I den virkelige verden med vanlig multitasking og internett vil en ikke merke forskjell. Kun på syntetiske tester som superpi og tildels noen 3D marker vil det utgjøre litt, karnsje i noen spill også, men jeg har ikke testet det.

EDIT: Jeg har postet noen bilder som viser hva jeg mener i E6600 3.6ghz superpi tråden her

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Idag tenkte jeg at jeg skulle overklokke litt igjen!

Jeg overklokket til 3.0GHz :p

Jeg endret timings til 5-5-5-15, 1.3V Vcore og minne:FSB til 1:1

Den ligger på 40 akkurat nå, men jeg tar stresstest en liten stund for å sjekke tempen da.

Edit med 1M i Super Pi får jeg 19.578

Får en error i orthos så jeg tror jeg må klokke ned til 2.8GHz elns.

Edit: 1.3V Vcore!

Endret av kristoffer2200
Lenke til kommentar
Hei igjen!

Idag tenkte jeg at jeg skulle overklokke litt igjen!

Jeg overklokket til 3.0GHz :p

Jeg endret timings til 5-5-5-15, 2.8V Vcore og minne:FSB til 1:1

Den ligger på 40 akkurat nå, men jeg tar stresstest en liten stund for å sjekke tempen da.

Edit med 1M i Super Pi får jeg 19.578

Får en error i orthos så jeg tror jeg må klokke ned til 2.8GHz elns.

8098823[/snapback]

Trenger du virkelig så høy spenning på CPU for å klare 3GHz?

Hørtes forferdelig høyt ut. :)

Er det virkelig CPU Vcore på 2,8V vi snakker om her, eller en annen spenning?

Og det er den E6300 i signaturen din?

Lenke til kommentar
Da tror jeg han hadde svidd chipen sin for lenge siden.

8101391[/snapback]

Joda, 2xSpenning og 2xhastighet ville blitt ca. 8x varme.

Pluss at elektromigrasjon ville økt ekstremt.

Uten nitrogenkjøling ville jeg ikke engang tenkt på å prøve en så høy spenning på E6300, hvis jeg ikke hadde fått en ny da og nytt hk hvis det ryker. :)

Vet at Gigabyte GA-965P DS4 blant annet støtter veldig høye spenninger,

men øvre grense settes vel etter CPU sånn at du ikke skal få alt for høy spenning.

Maks spenning på CPU i BIOS er 2,375 volt. (google :) )

EDIT:

P5B-E Plus støtter 1,7V CPU Vcore.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake å ser at jeg har skrevet ekstremt feil! :p

Jeg hadde ment å skrive 1.3V da jeg hadde den på 3.0GHz

Men nå tok jeg ned til 2.8GHz for å se hvordan det går en stund og da kjører jeg på 1.2875V

Jeg får se hvordan det går med 2.8GHz også kanskje jeg tar opp til 3.0GHz senere igjen :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

temperaturene dere snakker om her er hinsides lave da. Jeg har en e6400 som jeg har klokket til 2674 mhz eller noe slik den er 45 grader på idle og 70 grader på load.

Hvordan kan en e6300 klare 3 gig og 50 grader med stock vifte.... Jeg er målløs-

Lenke til kommentar
temperaturene dere snakker om her er hinsides lave da. Jeg har en e6400 som jeg har klokket til 2674 mhz eller noe slik den er 45 grader på idle og 70 grader på load.

Hvordan kan en e6300 klare 3 gig og 50 grader med stock vifte.... Jeg er målløs-

8236927[/snapback]

Det er forskjell fra CPU til CPU.

Jeg kjører en E6300 akkurat nå på 2,8GHz.

CPU Vcore 1,272V +/- (load)

100% load på 2 kjerner gir ca 63 C.

Med stock kjøling.

Du bruker sikkert høyere spenning eller så kan det være dårlig kontakt mellom kjøler og CPU.

Eller dårlig luftsirkulasjon i kabinett.

EDIT:

Idle Temp ca 35 C.

(Relativt idle da :) )

Romtemp i underkant av 20 C

Alle bruker ikke stock kjøling her.

50 C med stock kjøling på 3GHz og relativt normal romtemperatur, under full load ville vært imponerende. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

8236927[/snapback]

Fordi enkelte av kidsa her digger å ha det så kaldt på rommet at de hårløse ballene fryser til is ;) Hehe, neida, men noen har sinnsvake vifter eller andre har en god variant av CPU'en.

Jeg selv har en varm E6400, som fort blir 50 grader ved heavy load, selv uten OC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...