krroold Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Jeg overklokket litt mer nå. Jeg tok FSB på 358, CPU Vcore på 1.2750V og Memory Volt på 2.0V Da ville den boote med 2.4GHz Temperaturen til CPU gikk ned til 38-39 idle og jeg har ikke testet på load. Er de innstillingene greie? Og noen som har forslag for å klokke enda litt til? Endret 28. februar 2007 av kristoffer2200 Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Så du på denne linken som ble postet tidligere? Asus P5B bios screens Den linken gjelder P5B deluxe kortene, så hvis du har feks vanillakortet så kan det være litt annerledes, men prinsippene er de samme. Sett først CPU multiplieren til 6. Hvis du så setter RAMen til å kjøre på en innstilling høyere enn det du kjører nå. Under dram frequency så kan du sjekke om det er RAMen som holder deg tilbake. Sett gjerne også timings til 5-5-5-15 (bilde nr 3 i linken). Og så klokker du oppover til den stopper. Da vet du hvor langt rammen din er villig til å gå. Deretter setter du rammen til å kjøre 1:1 igjen. Og klokker oppover til det stopper igjen. Da får du vite hvor langt hovedkortet ditt er villig til å gå. Sannsynligvis så vil hket ditt takle langt over 400fsb så det er egentlig ikke så viktig. Deretter setter du multiplier til 7 igjen og klokker oppover. Når det stopper kan du prøve å øke volten et hakk hver gang du møter veggen. En viktig ting er at disse hovedkortene har endel "fsb-hull". Altså at plutselig at du ikke får bootet. Prøv da å reset bios og prøv feks å sett fsb 10mhz høyere enn det den stoppet for å se om du kommer rundt problemet. I den linken så kjører han også ganske høy volt på minnet. Ikke gjør det med mindre du vet at minnebrikkene dine takler det. Lenke til kommentar
krroold Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Så du på denne linken som ble postet tidligere? Asus P5B bios screens Den linken gjelder P5B deluxe kortene, så hvis du har feks vanillakortet så kan det være litt annerledes, men prinsippene er de samme. Sett først CPU multiplieren til 6. Hvis du så setter RAMen til å kjøre på en innstilling høyere enn det du kjører nå. Under dram frequency så kan du sjekke om det er RAMen som holder deg tilbake. Sett gjerne også timings til 5-5-5-15 (bilde nr 3 i linken). Og så klokker du oppover til den stopper. Da vet du hvor langt rammen din er villig til å gå. Deretter setter du rammen til å kjøre 1:1 igjen. Og klokker oppover til det stopper igjen. Da får du vite hvor langt hovedkortet ditt er villig til å gå. Sannsynligvis så vil hket ditt takle langt over 400fsb så det er egentlig ikke så viktig. Deretter setter du multiplier til 7 igjen og klokker oppover. Når det stopper kan du prøve å øke volten et hakk hver gang du møter veggen. En viktig ting er at disse hovedkortene har endel "fsb-hull". Altså at plutselig at du ikke får bootet. Prøv da å reset bios og prøv feks å sett fsb 10mhz høyere enn det den stoppet for å se om du kommer rundt problemet. I den linken så kjører han også ganske høy volt på minnet. Ikke gjør det med mindre du vet at minnebrikkene dine takler det. 8045861[/snapback] Jeg finner ikke noe multiplier instillinger i bios. Skal prøve det med å gå opp 10MHz hver gang, for nesten hver gang så vil ikke den boote. Men 2.0V er vel ikke for mye for rammen min ? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) De skal ligge under cpu settings eller hva den nå heter. Og der disabler du alt utenom den øverste. Se på bildet i linken... Hvis du ikke finner det så kan det være du må oppdatere biosen på hovedkortet ditt. EDIT: Hvilke minnebrikker er det du har, Corsair PC6400 et eller annet? Og hvilket P5B kort er det du har? Hadde vært fint hvis du kunne lest av hvilken versjon det er av minnebrikkene dine du har også. Skal stå på dem. Da vet vi mer om hvilke chipper det er på dem og hvor mye volt de tåler. Har du forresten satt pci til 33,3mhz og pcie til 101 eller under 100? Endret 28. februar 2007 av aspstein Lenke til kommentar
krroold Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 De skal ligge under cpu settings eller hva den nå heter. Og der disabler du alt utenom den øverste. Se på bildet i linken... Hvis du ikke finner det så kan det være du må oppdatere biosen på hovedkortet ditt. EDIT: Hvilke minnebrikker er det du har, Corsair PC6400 et eller annet? Og hvilket P5B kort er det du har? Hadde vært fint hvis du kunne lest av hvilken versjon det er av minnebrikkene dine du har også. Skal stå på dem. Da vet vi mer om hvilke chipper det er på dem og hvor mye volt de tåler. Har du forresten satt pci til 33,3mhz og pcie til 101 eller under 100? 8045954[/snapback] Asus P5B og Corsair XMS2 TWINX DDR2-675 1024 MB Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Okey det hovedkortet er P5B vanilla som det kalles. Det har noen færre valg i bios enn P5B deluxe som biosscreenene fra den linken jeg postet tidligere. De minnebrikkene kan inneholde veldig mange forskjellige typer chipper, hvis du har mulighet for å sjekke versjonen av minnebrikkene er det lettere å vite hvor mye volt de tåler. Standard oppgitt volt fra Corsair er 1,9V, men som sagt kan det være de tåler endel mer. Lenke til kommentar
krroold Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Okey det hovedkortet er P5B vanilla som det kalles. Det har noen færre valg i bios enn P5B deluxe som biosscreenene fra den linken jeg postet tidligere. De minnebrikkene kan inneholde veldig mange forskjellige typer chipper, hvis du har mulighet for å sjekke versjonen av minnebrikkene er det lettere å vite hvor mye volt de tåler. Standard oppgitt volt fra Corsair er 1,9V, men som sagt kan det være de tåler endel mer. 8046189[/snapback] Jeg kjører de på 2.0V nå da. Kan det gå noe galt da? Jeg har også 350 FSB nå. Den kjører da altså 2.45Ghz. På CPU-Z viser det at multiplier er 6, mens i Everst Ultimate Edition vises det 7. Håper for all del 7 er rett. Og i bios sto det noe om CPU Value 7. Jeg vil egentlig ha ihvertfall 2.5 og ikke 2.45 Så det er ikke mye igjen. Jeg har som sagt CPU Vcore på 1.2750V og Memory volt på 2.0V Noen som kan komme med et konkret forslag som gjelder når jeg skal kjøre 2.5GHz Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er egentelig ingenting som burde hindre deg i å kjøre glatt over 2,8ghz. Prøv å sette vcore til 1,350, og se om den vil lengere da. Lenke til kommentar
krroold Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Det er egentelig ingenting som burde hindre deg i å kjøre glatt over 2,8ghz. Prøv å sette vcore til 1,350, og se om den vil lengere da. 8046659[/snapback] Ville ikke lengre da. Men skal man stille på FSB volten egentlig? Den står på auto med meg. Nå har jeg CPUn på 2.45GHz fortsatt. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) synes det virker ut som noe er galt til deg kan være uken cpåu din er laget på da hva er orginal volt med orginal frekvens og din klokk og frekvens? nassuz hadde klokket en E6300 til 3.8 han, kan gi deg "referat" edit: her er den, se på maskin vare så ser du hans edit 2. stod ike volt men du kan jo sende han en PM og spørre Endret 28. februar 2007 av skylinepower Lenke til kommentar
amdorintel Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Leser du her : http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=41 så ser du at du må stille på nb volt og sb volt..klokket en sånn her om dagen ..samme hk bare deluxe og e6300..kom til 2800 på cpu og rammen ligger på 800mhz som det går oginalt på på mine brikker.. Pass på at ikke rammen blir for mye overklokket da blir det ustabilt. Kjører da 20 i superpi. EDIT: FSB termination Voltage Endret 28. februar 2007 av amdorintel Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Kan godt være minnebrikkene dine som holder deg tilbake. Kjører du 5-5-5-15 timings? Lenke til kommentar
sollie Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Her var det mye bra å lese. Har nesten det samme som deg K2200. og prøvde å starte å få litt hjelp i en annen tråd, var nok feil sted å poste det. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=41315 Hk er rev 1.04G med siste bios 1102 Jeg er ikke noen bios kjenner og trenger egentlig bare litt start hjelp for å hvite at jeg er på rett vei når det gjelder smarte innstillinger og for litt overklokking, Foreløpig har jeg bare gjort litt av det som står rundt omkring ang delux versjonen som: Pci express freq fra auto til 115 er dette for mye?? (hvordan merker jeg at nok er nok?) Disable C1E (ja, hva betyr dette?) Disable Spread spektrum (og igjen ??) Så har jeg bare kjørt opp CPU Frequency oppover et lite stykke så nå er jeg på 2170.Ingen problemer ennå De bildene fra delux kortet som lå først i posten hjalp litt til, men det er minne jeg er usikker på hvorda man stiller så man får utnyttet det fult ut.Så mye snakk om timings og greier.. Har som sagt kingston hyperx 6400. Dette står nå på spd fanen i cpu-z som pc25300 (333)?? Under memory fanen står det: 310mhz 1:1 5 6 6 18 Oki, ikke for å snike meg inn i posten din her K2200 ,men har sett etter en slike en siden jeg fikk opp maskinen på torsdag(og så kom infulensan a gitt)så jeg har nesten ikke fåt lekt meg før nå.. Thanks så lenge. Lenke til kommentar
sollie Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 tja den linken funket dårlig. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=41315 nå da`..Ellers har jeg p5b vanlig 6300 kingston hyperx( https://prisguiden.no/product.php?product_id=62640 ) Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Først og fremst så fungerer ikke linken til handlevognen din sollie. Neste er at hvorfor skal du øke pcie frekvensen? Grunnen til at mange kjører på 101MHz er at noen kort har hatt problemer med å klare å låse den til 100MHz. Ytelsesøkning er ikke så stor ved å øke pcie frekvensen, så anbefaler deg å senke den igjen til du har funnet maksklokken på CPUen din. EDIT: Sollie slo meg der. Du må også huske å låse pci frekvensen. Men hvis dere bruker 2 sekunder på å kikke på bildene jeg postet tidligere så bør dere egentlig ikke ha noe problem med å komme lenger..... Endret 28. februar 2007 av aspstein Lenke til kommentar
krroold Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg orker ikke prøve mer idag, så jeg holder på 2.4GHz nå. Jeg tar å sjekker om det er stabilt med en stress test nå. (Orthos) Vil jeg egentlig merket stor forskjell når jeg har klokket til 2.4GHz iforhold til 1.8GHz ? Hva vil jeg isåfall merke det mest på? sollie: Viss du får samme problem som meg så kan jeg jo si at jeg måtte sette CPU VCore til 2.2850V(Trooor jeg) og memory volt til 2.0V Jeg har problemer, men jeg får prøve en annen dag. Går bare ikke over 2.4GHz Lenke til kommentar
sollie Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Neida, som sagt er det mye matnyttig i posten her, men alle som er nye i detta vil ha en bekreftelse på at man er på rett vei med sitt eget system.. Som sagt er det mest minnet jeg lurer på egentlig allt dette med timings, hva skjer med minnet når man klokker, hva betyr 5 5 5 15 og hvorfor det står pc25300 i cpu-z når jeg har 6400 osv, så jeg er sikker på å få utnyttet det det er godt for. Har låst den til 33,3 og satt ned til 105 nå. Kjørte opp cpu Freq til 320 nå og kjørte en liten 06mark, + 200 poeng siden sist. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Neida, som sagt er det mye matnyttig i posten her, men alle som er nye i detta vil ha en bekreftelse på at man er på rett vei med sitt eget system.. Som sagt er det mest minnet jeg lurer på egentlig allt dette med timings, hva skjer med minnet når man klokker, hva betyr 5 5 5 15 og hvorfor det står pc25300 i cpu-z når jeg har 6400 osv, så jeg er sikker på å få utnyttet det det er godt for. Har låst den til 33,3 og satt ned til 105 nå. Kjørte opp cpu Freq til 320 nå og kjørte en liten 06mark, + 200 poeng siden sist. 8048094[/snapback] 5, 5, 5, 15 er timing på minnet. De avgjør hvor lenge minnet skal vente mellom hver skrive/lese-operasjon. Når du overklokker kan du sette disse høyt, sånn at du kan overklokke minnet. Gå inn på Advanced->North Bridge Chipset Congfig. Configure DRAM timings by SPD - Disabled. CAS, RAS etc. nedover er hoved-timingene til minnet. (eller bruk den guiden du fikk link til.) Minnet bør ikke stå på PC2-6400=800MHz når du overklokker. Da vil minnet fort komme over 1GHz, fordi hastigheten følger FSB. sett minnet til 533 (2*266) el. 400MHz i BIOS, default FSB=1066(4*266)på E6300 og 800 på E4300. Med bra minne og god kjøling kan du da klokke over 100% før minnet stopper deg. uten å overklokke minnet kommer du til 100% med E4300 på 9x multiplier og. Med 7x multiplier +50%. Lenke til kommentar
Durac Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 hmm, hardt stoff du skreiv der Skjønner meg enda ikke på minne! Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er ganske komplisert, så det skjønner jeg godt. De fire innstillingene 5,5,5,15 er de vi normalt justerer, men det finnes flere. Det er begrenset hvor fort minnet klarer å hente/lagre data. Dessuten må data i minne oppfriskes for ikke å gå tapt. Jo lavere og bedre timings, jo lavere frekvens vil minnet takle. Derfor setter vi disse så høyt som mulig når vi skal klokke veldig høyt. på en E6300 med FSB 1066, kan vi sette minnet til å kjøre på samme frekvens som FSB, altså 266MHz. Effektiv minnefrekvens blir 533. Hvis du setter Minnet til 533MHz i BIOS (FSB:RAM 1:1), vil minnefrekvens følge FSB og ved FSB= 1600 (400MHz) vil minnet kjøre på 2x400MHz. Inntil du når denne hastigheten trenger du ikke sette dårligere timings enn minnet er spesifisert for på 800MHz. CPU kjører da på 2,8GHz med multiplier 7, som på E6300. Når du kommer over 2,8GHz, vil minnet snart få problemer og vi må sette dårligere timings, sånn at minnet får lang nok pause mellom hver operasjon, for å si det sånn. Har du noen konkrete spørsmål? Å forklare hvordan dette fungerer i detalj er ikke enkelt, og ihvertfall ikke å gjøre det lett forståelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå