ventle Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 synes det høres litt skralt ut at de regner med laserdioden har en levetid på 1000 timer... er ikke det litt lite? Har CD/DVD-brennere tilsvarende begrensninger? 8040330[/snapback] Nå må du jo huske på at de 1000 timene er bare når den står på. Det er vel begrenset hvor mye man kan klare å brenne 8041238[/snapback] klar over det, MEN, sett at det i gjennomsnitt tar 30 minutter å brenne en plate, så synes jeg likevel det er litt labert at etter brenning av 2000 plater, så tar rett og slett brenneren som kostet X antall tusen kvelden og må kastes... er nok fortsatt en del som gjenstår å fikse før brennere for høykapasitetsplater blir allemannseie! Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 jeg vet ikke hvor mange plater du brenner ut om dagen, men hvis man antar at man brenner 2 hd-dvd'er i uka (som hver tar en halv time) vil det ta tusen uker før du må bytte ut brenneren. Dette tilsvarer over 19 år. Du må altså brenne ut ti ganger så masse (10 timer i uka brukes på brenning) før du har en forventet levetid på ca to år. Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Bra at Blu-Ray- og HD-DVD-brennere får bedre skrivehastighet. Med 10x blir vel skrivehastigheten rundt 45 MB/s, noe som gjør at tiden det tar å brenne en plate minker drastisk. 8038225[/snapback] Å levere 45 MB/s stabilt til en brenner skal faktisk godt gjøres med vanlige IDE/SATA-disker. 8038953[/snapback] Nettopp. Dermed er det ikke lenger brenneren som er flaskehalsen, men harddisken. 8040748[/snapback] TULL! det burde ikke være noe problem for harddisker å levere data i >45MBps! selvsagt, så har plassering på plata og fragmentering av harddisken innvirkning på dette, men de fleste her sørger vel for å defragmentere harddiskene både jevnlig, og med et skikkelig program, som faktisk defragmenterer HELE partisjonen når det får beskjed om det. jeg tror det går fint med vanlige IDE kabler også, men det skal jeg ikke si sikkert, det går i allefall med sata kabler. (det skal i allefall ikke være kabelgrensesninttet som begrenser i det tilfellet) 8043119[/snapback] Problemet er å levere data jevnt i rundt 45 MB/s. Der kommer mange av dagens harddisker til kort. Peak-lesehastighet kan ofte være en del høyere enn 45 MB/s, mens den jevne strømmen ofte kan komme under denne verdien. Særlig hvis man bruker andre programmer samtidig. For all del, det kan godt hende at det går an å brenne på 10x med en av dagens gjennomsnittsharddisker, men jeg vil tro at platekvaliteten ikke blir helt topp. Jeg har iallefall erfart at brenning DVD-er på 16x, som tilsvarer 21,6 MB/s, av og til kan få problemer med en litt eldre harddisk, eller å arbeide med lite ressurskrevende programmer. Resultatet blir da DVD-er med dårlig kvalitet, eller feilbrenning. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 når jeg påstår en harddisk i dag fint klarer lesehastigheter >45MBps, så forutsetter det enten fullstendig, eller tilnærmet fullstendig ufragmenterte data. selv er jeg flink til å passe på dette i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå