Gå til innhold

Svidd ATX-kontakt

rornes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer av dårlig kontakt i tillegg til høy strømstyrke. Ser du har to prosessorer, dette gjør at hovedkortet ditt trekker veldig mye strøm på 5V. Mulig det finnes nye ATX-kontakter for hovedkortet på Elfa, men da er du kanskje nødt til å lodde litt :smile:

Du kan prøve å få ett nytt hovedkort på garantien, fordi det der er noe som ikke skal skje. Ser det er et Tyan Tiger MP kort :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-12-08 02:04 ]

Lenke til kommentar

Ok. Skal sende mail til Tyan Inc.

Kommer tilbake med videre utvikling.

Hvis jeg ikke hadde merket dette, og latt maskinen stått på over natten. Ville sikringen i psu'en gått, eller ville det oppstått brann?

Er det noen som har opplevd eller hørt om slike saker? Dette er da i Trondheim, og det ville vært litt dumt med 2 storbranner på samme dag :smile:

Lenke til kommentar
Quote:

Kamerat skrev (2002-12-08 01:47):

Kommer av dårlig kontakt i tillegg til høy strømstyrke. Ser du har to prosessorer, dette gjør at hovedkortet ditt trekker veldig mye strøm på 5V.

Kan vel ikke si at høy strømstyrke har gjort det, Skal ikke høye speningen til får å få varmgang. Og 5v er ikke rare spenningen, Hvor mye watt 5v har aner eg ikke. Men det er 12v som har mest spenning? Driver alle viften og hardiskene + brenner osv. Det er regelrett dårlig konntakt over lengre tid som gjør det, Og spenningen trenger ikke være høy for å gjøre sånt med en kontakt?
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 18:12, skrev Kjetil Lura:

Kan vel ikke si at høy strømstyrke har gjort det, Skal ikke høye speningen til får å få varmgang. Og 5v er ikke rare spenningen, Hvor mye watt 5v har aner eg ikke. Men det er 12v som har mest spenning? Driver alle viften og hardiskene + brenner osv. Det er regelrett dårlig konntakt over lengre tid som gjør det, Og spenningen trenger ikke være høy for å gjøre sånt med en kontakt?

Det er ikke voltstyrken som bestemmer hvor mye varme som utvikles, men hvor mange ampére som trekkes gjennom ledningen. Det er derfor at høyspentledningene har en så høy spenning. Hvis du hadde villet, kunne du godt kjørt 220V gjennom ATX-kontakten uten at det gikk galt.

Lenke til kommentar

muffe skrev (2002-12-08 18:22):

Den 2002-12-08 18:12, skrev Kjetil Lura:

Det er ikke voltstyrken som bestemmer hvor mye varme som utvikles, men hvor mange ampére som trekkes gjennom ledningen. Det er derfor at høyspentledningene har en så høy spenning. Hvis du hadde villet, kunne du godt kjørt 220V gjennom ATX-kontakten uten at det gikk galt.

Eg skrev hvor mye watt 5v har aner eg ikke? Og er fullstendig klar over at det er watt som er kreftene. Men ikke kom her å si at 5v kontakten har mye watt(Ampere) Det vil eg si at 12v har mest ut av psu'en

[ endret av Kjetil Lura den 2002-12-08 19:23 ]

Lenke til kommentar

Dette var graverende... kunne jo ført til brann!

Er jo tydeligvis store strømmer ute og går..

Det er brent fordi det er høy overgangsmotstand mellom delene som plugges sammen, eventuelt er tversnittet på ledninger og kopperbane for lite. Sier vi at overgangsmotstanden er R, vil effekten som utvikles i pluggen være I^2*R.

Jeg vil påstå dette har skjedd pga en ATX plugg som er slapp i fisken, eller så går det mer strøm en hva pluggen er laget for, da er dette er et uungålig problem ( dårlig ingeniørarbeid ). Hadde dette kortet 2 stk ATX kontakter ? Burde hatt det.

Hvis du ikke får dette på garantien, så kan du skifte psu/bytter ut atx plugg. Lirk av den sammensmeltete pluggen ved hjelp av varme eller lign. Kjøp en atx plugg-forlenger, klipp av kontakten og lodd på ny, isoler med krympestrømpe.

Honda1.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-12-08 19:20 ]

Lenke til kommentar

Noen som har sjekka ut hva som går på den rød kabelen der? er det 5v'n? eller 12v'n?

Hvis du ikke får detta på garanti så kan du spørre det hva garantien skal hjelpe deg mot?

Hvis det ikke er en kjent feil (kb hos hk-produsent) så tror jeg de mer enn gjerne gir deg et nytt kort og psu for å få klørne sine i ditt.

Var inne på Tyan sine hjemme sider nå, hvis det er slik at du har Tyan Tiger MP så burde du kanskje sjekke dette :

Note: The Tiger MP S2460 accepts a standard ATX- style power supply. However, the P/S must be able to supply a minimum of 30A on the 5-volt line. Many 300+ watt power supplies on the market today are capable of this output.

kan være en ide og sjekke dette... er du heldig og butikk dum, får du kanskje nytt, evnt om de ikke har nevnt dette for deg på noen som helst måte (bør vel stå i manualen)

Lenke til kommentar

Eg skrev hvor mye watt 5v har aner eg ikke?

Og er fullstendig klar over at det er watt som er kreftene. Men ikke kom her å si at 5v kontakten har mye watt(Ampere) Det vil eg si at 12v har mest ut av psu'en

Tror du blander begrepene littegrann her. Watt (P) er ikke det samme som ampere(I), men et resultat av både spenningen(U) og strømmen som er tilstede.

P=U*I

Viss du da sier at ett apparat bruker 120W og går på 12 volt blir strømmen 10 ampere. Har du derimot ett apparat som bruker 120W og går på 5 volt blir strømmen mye høyere, nemlig 24 ampere, og dermed blir og varmeutviklingen større.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 19:53, skrev rornes:

Rød ledning (der det er smeltet) er +5v. Strømforsyningen er en Macron MPT-400P 400w og gir 35A på +5v

Har selv hatt et par Macron 300w's. Nå skal ikke jeg påstå at kvaliteten på de to betyr at den generelle kvaliteten på Macrons produkter er jalla, men de var av totalt forskjellig batch (nesten ett år imellom dem på produksjonsdato) og sugde noe så...ja, finner ikke ord. Ingen av dem klarte ikke å drive en P3 600 (suger vel rundt 20w), en harddisk (2,5-disk for bærbar = minimalt strømbruk) og en cd'rom...

Høgst sansynlig er det PSU som er syk, veeeldig syk. Bytt den ut snarast råd er! Den kan klikke fullstendig når som helst, bokstavelig talt gå opp i røyk. 35A på +5v er lite, om en psu skal klare å drive to stk AMD-cpu'er, med så svake verdier oppgitt fra produsent, så må det iallefall være en skikkelig kvalitetsPSU, noe jeg tviler sterkt på at Macron'en er. Sårri ol' chap :sad:

Lenke til kommentar

At ATX-kontakten hans har brent har ikke noe med kvaliteten på selve PSUet å gjøre, men det kan ha blitt dårlig kontakt på grunn av feil på kontakten på hovedkortet og/eller på kontakten på ledningene fra strømforsyninga. Mulig at Macron har elendige produkter, men det er tydligvis ikke det som har ført til denne skaden (hvis de av en eller annen mærklig grunn av glemt å lodde noen av de røde lederne på kretskortet i PSU, slik at det er blitt vanvittig stor belastning på de to gjenværende).

Var maskinen din overklokket rornes?

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-12-09 18:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg ser at pluggen er satt skikkelig nedi sokkelen og da er det klart en feil med enten pluggen eller sokkelen som er skyld i dette. Hvis du har kjøpt PSU og HK på samme plass vil jeg anbefale at du sender dette tilbake og får nytt i retur. Siden det er svidd sammen så er det helt klart at det ikke er du som har vært sløv med å sette pluggen skikkelig i. Dette er dermed en helt klar reklamasjonssak.

Når jeg ser svimerket så ser det ut som om det er der den røde kabelen er festet i den metall-dingsen som har blitt svidd. Det er sansynligvis denne koblingen (mellom kabel og ATX-plugg) som har dårlig kontakt (kanskje bare noe få kobberfibre) Slike kobberfibre vil dermed kunne fungere som "glødetråd". Sansynligvis trengs det ikke mer enn 10W for å lage et slikt svimerke siden det kun er isolerende plast på pluggen.

Et raskt regnestykke med utgangspunkt i 10W og et stømforbruk på 20A gir et spenningsfall på 0,5v i kontaktpunktet og dermed 0,025ohm motstand i kontakten. Du kan vidre regne med kobberets spesifikke motstand for å finne ut hvor tykk/lang denne "glødetråden" må være for å få motstanden på 0,025ohm. (Jeg regnet noe feil på kalkisen og gidder ikke feilsøke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...