Gå til innhold

noobhjelp til overklokking

Anbefalte innlegg

Hmm..

Sjekket cpuz, og core speed var 2.4 GHz? Jeg hadde klokket den opp til litt over 2.8GHz..

Jeg økte CPU FSB frequency med 15, så fikk jeg problemer med å starte maskina mi, men den kom etter 10 min pause.. Har dette noe med saken å gjøre?

Sånn ser det ut inne i BIOS nå, hva bør jeg gjøre/endre på

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: kun ett vindu med Orthos.

Hadde du brukt Prime95 måtte du ha kjørt to vinduer.

Hvis maskinen ikke starer er den nok ikke stabil, så da bør du stille ned FSB igjen, eller øke volten på et eller annet.

Uansett var det litt rart at CPU-Z registrerte CPU som 2,4GHz hvis den kjørte på 2,8GHz.

Du er sikker på at du så på rette plassen da? Litt nede på venstresiden, og ikke midt på høyresiden.

Men har du skrudd av EIST (SpeedStep) og C1E?

Lenke til kommentar

Du kan nok trygt starte med å sette FSB til 300, uten å justere noe annet. Øk derfra med 5MHz av gangen til du møter ustabilitet, og derfra går du oppover med 2MHz skritt. Eller stopp der du er fornøyd ;)

Men RAM volten kunne godt stått på 1,9V. 1,8V virker nesten litt lite.

EDIT: Siden det har stilt seg tilbake der, så kan det være lurt å sjekke om SpeedStep og C1E har slått seg på igjen, i så fall må du disable de to.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Trådstarter:

MSI 975X PE regnes ikke som ett godt valg for en som skal overklokke.

Selv de som kjempet om tittelen "Norgesmester i Overklokking" slet med å komme over FSB400.

Kommer du mye over FSB300 skal du faktisk være fornøyd tror jeg.

Som Blum over her viser til..

Sett VDimm til f.eks. 2.1, det vil dine OCZ brikker sette pris på.

Sett også likegodt VCore til noe annet "By CPU default"...f.eks. 1.4.

Så kan du prøve om du klarer FSB300 (start med FSB290.. og øk 5Mhz ad gangen mellom hver reboot).

Klarer du FSB333.. så kjører du Orthos i ca. 30min. Går det bra er det en indikasjon på at systemet er stabilt på den klokken.

Så kan du eventuelt klokke videre oppover.. eller holde deg der (3Ghz) og senke VCore ett hakk ad gangen til Orthos feiler.

OBS!

Gå inn i "Advanced chipset features" og sett DRAM til "manual" dersom du ikke har gjort det allerede.

Sett timings til 4-4-4-12 (noe som bør være "peace of cake" for din RAM).

PS.

Du finner "Speedstep, C1E, etc" under CPU Features (mener jeg å huske)

Edit:

GLem det med "Advanced chipset".. du setter RAM-parametre i Cell Menu under "Memory function control" tipper jeg (Jeg kan ikke huske/vite alle hk jeg har hatt/ikke hatt). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Korrekt... og nå tar du fram manualen.. :)

Jeg husker ikke i farta hvor i submeny du kan endre på "CPU Features".

Selv ville jeg "rotet litt rundt" til jeg fant det...

PS og edit:

Selv har jeg ikke merket noen forskjell om "Virtualization, Speedstep..eller C1E" er av/på i Bios med tanke på overklokkings-resultat.

Tror jeg har alle mine system på "default" i så måte (og de er alle klokket relativt langt.. ihvertfall langt nok etter min smak).. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Startet maskine opp på nytt nå, og Core speed er på 2750MHz

Skal kjøre Orthos en halv time og se om alt er stabilt og fint :)

men.. "kjører 2 primer samtidig", Hva mener du? kjøre programmet 2 ganger samtidig?

Endret av Durac
Lenke til kommentar

"Orthos --> cpu/ram/hele pc stabilitets tester, kjører 2 primer samtidig som gjør at en dobbeltkjernecpu vil testes max." nassuz skrev dette.. så sikker på at det ikke er noe i programmet som du kan stille på?

Endret av Durac
Lenke til kommentar

Neida, hvis du starter orthos og ikke stiller på noe så starter "blendtesten" som er satt til default. Den stresser både cpu/ram ganske hardt, den testen er veldig bra på å finne eventuellt ustabilitet etter en overklokk.

En god ide er å ha oppe eventuellt coretemp eller et annet temp monitoringsprogram mens du kjører testen. Du vil se tempen stige ganske mye hvis du har luftkjøling, ex. mellom 14-->20`c er vanlig. Jeg ville nok prøvd å ha tempen under 65`c på load ved luftkjøling, mange mener mye om dette, men holder du load rundt 60`c er du safe.

Vcore bestemmer mye her,og kjøler selvfølgelig. Det er ingen dum ide å ha sidedør på kabinettet oppe når du tester slik, til du har funnet din "comfort" overklokk.

Dette går jo bra,bare å ta det pent og fortsette :)

Prøv nå som jeg sa og kjøre superpi1M, post så noen resultater etterhvert. Da kan vi alle sammenligne litt og se hva som kan forbredes. Dette går bra

.......carry on

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...