Gå til innhold

noobhjelp til overklokking

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tenkte da å lære meg overklokking og er en del småting jeg lurer på.

- Hvilken programmer trenger jeg?

- Hva er lurest å starte med?

- Klokking av skjermkort, er det noe å satse på?

Noen spm, men kommer sikkert fler etter jeg har startet å leke meg litt :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, velkommen i klubben :)

Et godt råd først, før du begynner LES litt her først, det har du igjen for seinere og det er ingen dum ide å ha litt grunnleggende kunnskap først.

8038433[/snapback]

Takk :) Skal lese det snarest mulig, takk for rådet :D

Lenke til kommentar

Fint at du har lest.

Programmer er ex. cpuz- for å sjekke cpu/ram klokken og ramtiminger, cpuz er et must.

Andre bra programmer for å sjekke div cpu/ram og pc spec er Everest og Sisoft Sandra.

Programmer for å overvåke temp er ex. speedfan (temp/vifter) Coretemp og TAT (for Intel C2D)

Programmer for å sjekke stabilitet er ex. Superpi --> cpu benchmark og til dels ram tester (32M testen)

Orthos --> cpu/ram/hele pc stabilitets tester, kjører 2 primer samtidig som gjør at en dobbeltkjernecpu vil testes max.

Prime95 --> Enkeltkjerne stabilitetstester som virker på samme måte som orthos.

3DMark 01,01,05 og 06 --> Tester grafikkort og cpu samtidig

Aquamark 03 --> tester cpu og grafikk,benchmark og til dels stabilitet

Memtest --> tester minnestabilitet etter ex. en minneoverklokk.

memtest86 --> minnetester som kan kjøres fra ex. minnepenn eller cd/floppy

Dette er bare et lite utvalg av noen populære programmer for overvåkning og testing, noen vil sikkert legge til noen eller annbefale andre programmer.

Husk å kjøre benchmarker både før og etter en overklokk for å finne ut om du faktisk har fått en ytelsesforbedring, noe som er en av hovedgrunnene til at vi overklokker :)

Har du lest guiden vet du at før du begynner så ta deg god tid og påse at du har gjort det du kan av forbredelser, overklokking handler mye om kjøling.

Have fun :thumbup:

EDIT: Klokke fra bios er nok det beste, les noen biosguider, lær deg din bios og ting vil bli enklere.

Det finnes programmer å bruke til overklokking av cpu/ram fra windows, ex. clockgen og setfsb.

Til grafikk finnes ex. Rivatuner til nvidia og Atitool til Atikort og faktisk nvidia.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Jeg har lekt meg litt i BIOS før, men aldri tørt å tukle med å endre på tall jeg ikke helt vet hva er :)

Lurer jeg på noe, så spør jeg her.

Har lastet ned de fleste programmene du anbefalte, og sjekket tempen på prossesoren min og den låg på 40 grader. den tåler vell minst 20 grader til? :p

Men nå over til å se hva andre har gjort i BIOS tidligere :) Takk for hjelpen for idag!

Lenke til kommentar

Hmm..

Når jeg kørte Aquamark 03, og hadde kjørt det i max 2 min så kommer denne feil mld opp

Hva betyr dette? :)

Edit: Prøvde å kjøre det en gang til, men nå bare avsluttet det selv uten feil mld.

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Durac:

Du har ett nyere ATI hk.

Da må du legge inne en fix til Aquamark slik at programmet ikke krasjer i "utregningsfasen" (rett etter at testen er kjørt og "score" skal vises).

Søk etter "direcpll" så finner du sikkert en site hvor du kan downloade Direcpll.dll (fix).

Denne skal da ersatte samme filnanv i Aquamark katalog.

PS.

Lagt inn vedlegg du kan laste ned.

direcpll_153.zip

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hjertelig takk :D

Har nå klokket prossesoren litt, men ikke noe merkbart enda trur jeg. Tar det litt rolig de første dagene jeg holder på med dette :)

Fått den opp til 2.7GHz, og er fornøyd med det for idag.

Go natt :)

Edit; fungerte nå ja, takk igjen :)

Endret av Durac
Lenke til kommentar

Kjør SuperPi 1M eller oppover på 2,4GHz og 2,7GHz. Da ser du forskjel.

Det skal være en tydelig forskjel i 3DMark CPU-scoren på disse to frekvensene. 250-300 poeng som regel.

I enkelte spill vil du også merke at det blir et par FPS mer.

Man merker ingenting av overklokking på så gode prosessorer i windows. Det er vel en del år siden man gjorde det?

WinRAR kan man merke det godt i, serlig forskjellen mellom 2,4GHz og 3GHz.

Lenke til kommentar

Det er litt individuelt når man må øke volten. Men du skal komme godt over 3GHz før det blir nødvendig tror jeg.

Hovedkortet trenger voltøkning lenge før.

Men ikke øk volten før du det blir ustabilt. For høyere volt= mer varme, noe som ikke er bra.

Lenke til kommentar

Hei. Har følgende system:

Asus P5N-e SLI 680i

Intel Core 2 Duo E6300 1,86 Ghz

GEIL Ultra 6400 2gb RAM

Club 3d GeForce 8800

alt i et Lian Li-kabinett

Tenkte å kjøpe en Scythe Infinity. Posta no på kjøling om det, men hvis det er noen her som har anbefalinger angående det, eller ser at denne ikke vil passe i mitt oppsett, si gjerne ifra.

Valgte denne tråden da jeg er fullstendig noob i klokking. Det eneste jeg vet er at ting gjerne vil gå litt fortere etter man har klokka enn før. Nøyaktig hvilke ting skal/må jeg stille på med dette hovedkortet og denne prosessoren. Hørt noe om minnet? Multiplyer? FSB? Stilling av volt?

Ting som står i HW sin guide til overklokking får jeg lest selv i ettermiddag, så referer gjerne til den.

Lenke til kommentar

Overklokking er veldig individuelt, det betyr at ex. et P5B hk ikke vil klokke likt hos meg som hjemme hos deg/dere. Jeg syntes at denne "noob" tråden er fin hvis dere også kan lese et par guider før dere poster. Jeg syntes det også kan være smart å poste et bilde av innstillingene i bios hvis du er usikker på hva/hvor du skal stille for eventuellt å komme høyere på cpu/minne.

Det finnes nemlig et utall av bioser og brikkesett som alle vil oppføre seg forskjellig og må klokkes forskjellig allt ettersom åssen hk/cpu/ram du bruker.

Ha også fokus på et par ting før dere begynner, kjøling, med det så menes HELE pcn. Når vi overklokker og begynner å øke volten så blir ikke bare cpu varmere, men hele pcn vil bli varmere. Det vil til en viss grad bestemme overklokken og stabiliteten du får etter en overklokk. Ekstra vifte på både nb og sb er å foretrekke, gjennomstrømning av luft inni kabinettet ditt er også veldig viktig.

Ta dere tid til litt forarbeide og forbredelser og dere vil få et bedre resultat og en mer stabil pc/overklokk

....carry on :)

Lenke til kommentar

Jeg sa dette "Jeg har lekt meg litt i BIOS før, men aldri tørt å tukle med å endre på tall jeg ikke helt vet hva er"

Med dette mente jeg at jeg ikke tørte å fikle i BIOS før jeg bestemte meg for å lære meg å overklokke.

Jeg sa også jeg har tuklet i BIOS før, men aldri tullet med overklokking og sånn jeg ikke vet hva er.

Og jeg gjør ikke noe i BIOS før jeg er 100% sikker på hva jeg gjør.

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Viss jeg begynner å få feil i ORTHOS når jeg har klokket prossesoren opp til 2.8,2.9 GHz, bør jeg stille opp volten på HK mitt da?

Og hvor finner jeg volten på HK i BIOS?  :blush:

8045145[/snapback]

Det er den som heter noe slikt som NB(north bridge) Volt..

prøv å still opp denne ett hakk om gangen til det blir stabilt, sliter du enda med å få det stabilt kan du stille volten på cpu eller minne litt opp, ett hakk om gangen.

Lenke til kommentar

Hvor lenge må jeg kjøre Orthos for å finne ut om det er stabilt?

Har nå klokket prossesoren opp til 2844MHz.

Edit: Orthos --> cpu/ram/hele pc stabilitets tester, kjører 2 primer samtidig som gjør at en dobbeltkjernecpu vil testes max.

"kjører 2 primer samtidig", Hva mener du? kjøre programmet 2 ganger samtidig? :blush:

Og skal jeg hake av "Voltages" og "Fans" under sensors..? Og er "stressCPU - stress CPU with Gromacs core" det beste alternativet?

Og hvor lenge skal jeg kjøre Orthos før jeg vet at alt er stabilt?

Endret av Durac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...