Gå til innhold

Lage USB vifte for varme sommerdager

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle være føre var denne sommern, og i stedet for å kjøpe noe crap som går på batteri, kanskje fikle i hop en anretning som får en 120mm kabinettvifte (for eksempel) til å gå ved at man lodder i hop dette med en USB plugg. Altså ei vifte som surrer og blåser ved behov. Er dette noe som lar seg gjøre for en som ikke har videre stor kunnskap med mikrotransistorer og whatnot? Eller vil ikke USB-grensesnittet levere nok strøm til dette? Hva må i såfall gjøres? Tenkte jeg skulle bruke denne på jobb, så kan ikke begynne med noe 12V fra pc'ens PSU.

Håper noen har noe fiffig å komme med :)

Endret av mghogli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man følge USB spec så må du nok til med mikrodingser. Hver unit du kobler til skal fortelle PC'n hvor mye strøm den vil ha/trenger. I praksis er det ikke sikkert PC'n kontrollerer det, så du kan jo prøve å bare koble til.... :p

Ellers er det ikke så veldig masse du trenger for å lage en USB dings. FTDI har masse fine chipper som gir deg muligheter som dette... :)

Endret av rozon
Lenke til kommentar
HEi.

Hvorfor finne opp hjulet på nytt?

8037869[/snapback]

Fordi det er gøy.

Til saken:

Du trenger en vifte som går på 5 volt likestrøm, og som ikke drar mer enn 100mA (du kan egentlig godt dra 500 mA, uten at pc'en tar skade). Det skulle bli 0,5 watt.

se wikipedia|usb|power

og en dertil egnet kabel.

Du trenger bare koble deg på + og - polene på kabelen og la de andre være i fred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...