Bus07ter Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hei, Jeg trenger en vekt som sender vektdata til en pc/mobil. De koster ca 10 000 i butikk. Er det noen som vet hvordan jeg kan lage en slik og hva delene koster? Mvh Thomas Lenke til kommentar
rozon Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Jeg trenger en vekt som sender vektdata til en pc/mobil. De koster ca 10 000 i butikk. Er det noen som vet hvordan jeg kan lage en slik og hva delene koster? 8037256[/snapback] Det er en grunn til at de koster 10.000... Men jeg ser poenget ditt. Det kommer litt ann på hvilke størrelser du tenker, så nøyaktighet og hvor mye penger du har. Å lage en 'baderomsvekt' til den lokale slanke klubben betyr litt andre komponenter og løsninger enn en smågodtvekt. Strain gauge (strekklapper) er veldig vanlig i de fleste vekter. Den (eller de) kobles i en målebro (Wheatstone) som gir ut resultatet ditt (mange gode google ord i denne setningen). Endret 27. februar 2007 av rozon Lenke til kommentar
Bus07ter Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg trenger en vekt som sender vektdata til en pc/mobil. De koster ca 10 000 i butikk. Er det noen som vet hvordan jeg kan lage en slik og hva delene koster? 8037256[/snapback] Det er en grunn til at de koster 10.000... Men jeg ser poenget ditt. Det kommer litt ann på hvilke størrelser du tenker, så nøyaktighet og hvor mye penger du har. Å lage en 'baderomsvekt' til den lokale slanke klubben betyr litt andre komponenter og løsninger enn en smågodtvekt. Strain gauge (strekklapper) er veldig vanlig i de fleste vekter. Den (eller de) kobles i en målebro (Wheatstone) som gir ut resultatet ditt (mange gode google ord i denne setningen). 8037854[/snapback] Bra. Jeg driver med birøkt, vekta skal stå under en bikube og sende vektdata til en mobil eller pc. Det kan være praktisk og veldig morsomt å følge med på hvor mye kuben går opp eller ned i vekt. Om vekta ikke stiger samtidig som jeg vet at biene henter nektar i en annen bigård kan jeg flytte kubene. Hvilke søkeord kan jeg google på nå som du vet litt mer om bruken? Mvh Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Hvor mye veier en bikube egentlig? Hvor stor stor vektforskjell vil man få fra den er tom til den er full? Jeg tror det beste er å kjøpe en ferdig vekt-modul (pga nøyaktigheten), og så implementere en slags datahåndtering med kommunikasjon. Det burde ikke være veldig vanskelig. EDIT: Her er feks en vekt som man med litt "modifisering" kan få til å sende ut data : Ebay Endret 28. februar 2007 av St Thicket Lenke til kommentar
Bus07ter Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Hvor mye veier en bikube egentlig?Hvor stor stor vektforskjell vil man få fra den er tom til den er full? Jeg tror det beste er å kjøpe en ferdig vekt-modul (pga nøyaktigheten), og så implementere en slags datahåndtering med kommunikasjon. Det burde ikke være veldig vanskelig. EDIT: Her er feks en vekt som man med litt "modifisering" kan få til å sende ut data : Ebay 8044256[/snapback] Med biene og kasser uten honning veier den ca 40kg avhegig av om det brukes trekasser eller isopor kasser. Med godt honningtrekk kan den veie ca 100kg. Fra tom til full et sted mellom 15 og 60 kg vektøkning. Mvh Lenke til kommentar
Bus07ter Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Hvor mye veier en bikube egentlig?Hvor stor stor vektforskjell vil man få fra den er tom til den er full? Jeg tror det beste er å kjøpe en ferdig vekt-modul (pga nøyaktigheten), og så implementere en slags datahåndtering med kommunikasjon. Det burde ikke være veldig vanskelig. EDIT: Her er feks en vekt som man med litt "modifisering" kan få til å sende ut data : Ebay 8044256[/snapback] Det ser ut til å være midt i blinken, hvordan kan den modifiseres til å sende ut data? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det ser ut til å være midt i blinken, hvordan kan den modifiseres til å sende ut data? 8044715[/snapback] Man må først finne ut hvilken data displayet mottar. Det er enten en digital buss, eller en strøm mellom 5-20mA. Når man har funnet ut av dette, kan man koble opp en mikrokontroller som behandler dataen, og sender den ut til mobil/PC Vær klar over at dette krever kunnskaper om signalbehandling og digitalteknikk, samt C-programmering. Ikke lett med andre ord... Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg er egentlig ikke stor fan av jukseideer som denne, men jeg kan foreslå den uansett. Hvis du skal bruke den vekten fra ebay, hadde ikke det letteste vært å rigge opp en kameramobil med et program som gjør at den tar bilde av displayet og sender det til din mobil med jevne mellomrom? Alternativet er å lage et mikrokontrollerprogram som leser data fra vekten (vanskelighetsgrad avhenger av hvordan vekten er oppbygd inni og hvor enkle rå vektada er å finne inni den) og en GSM-modul. Dette kan kreve veldig mye arbeid å lage (hovedsakelig programmering) og GSM-moduler koster fort mere enn en billig mobil med Ring Kontant. Lenke til kommentar
Bus07ter Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg er egentlig ikke stor fan av jukseideer som denne, men jeg kan foreslå den uansett. Hvis du skal bruke den vekten fra ebay, hadde ikke det letteste vært å rigge opp en kameramobil med et program som gjør at den tar bilde av displayet og sender det til din mobil med jevne mellomrom? Genialt tenkt, det skal jeg prøve. Takk takk! Lenke til kommentar
rozon Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Slår meg at du ikke er så interessert i hva vekta faktisk er, men heller om den øker eller ikke. Hva med et fjærbelastet bord, samt et ukjent antall mikrobrytere som en indikator på om vekta går opp/ned. Lag bryterene justerbare, så kan du sette 'nivåene' etter behov. Litt handy i snekkerbua så burde dette være en grei sak å lage. En liten RF krets på hver bikube til en 'sender' som kan bruke GSM eller kanskje vanlig radio krets for tilbakemelding til PC'n din. Dette er den avanserte biten da. Heldigvis får man kjøpt kjekke moduler som man omtrent bare plugger sammen. Da gjennstår bare programmeringa... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå