Gå til innhold

God lønn eller bedre lønn? Hva foretrekker du?

Simen1

Hva ville du foretrukket av disse alternativene:  

145 stemmer

1. 1. Hva ville du foretrukket av disse alternativene:

• Du tjener 300.000 per år, mens alle venner, familie og alle i nærområdet ditt tjener 150.000 kr/år. Altså halvparten av deg.
      46
    • Du tjener 600.000 per år, mens alle alle venner, familie og alle i nærområdet ditt tjener 1.200.000 kr/år. Altså dobbelt så mye som deg.
      99

Anbefalte innlegg

Hmm.. spørsmålet var vist ikke skikkelig definert. Jeg tenkte på to samfunn med samme generelle kostnadsnivå og lønnsnivå. Jeg burde vel omformulert det men kan ikke gjøre det i denne tråden uten at stemmene som allerede er gitt blir feil. Noen forslag til hvordan jeg kan lage en ny avstemning med gode alternativer som beskriver reell vs relativ velstand?

8075500[/snapback]

Typisk problem i samfunnsvitenskapene. Om spørsmålene og svaralternativene er for dårlige så vil folk "svare feil". Det vil si, de blir lurt av spørsmålet og alternativene til å svare uærlig, misforstår problemstillinga osv.

Videre, undersøkelser som er gjort på dette tror jeg ikke er gjort som spørreundersøkelse om hva folk foretrekker siden det er vanskelig å sette seg inn i ulike situasjoner og bedømme hva du ville foretrukket. En hver idiot ville selvsagt foretrukket å alternativ to siden det gir mer penger i kassa. Men ville de foretrukket det i virkeligheten?

Jeg har ingen forslag til bedre formuleringer dessverre. Jeg tror vel egentlig at det er klin umulig å finne ei formulering som er god nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bare legge til på enden av hvert alternativ: "Ellers i samfunnet, du lever i er lønnsnivået på 300.000" eller "kjøpekraften ligger på samme nivå i begge alternativer, så du får råd til dobbelt så mye som i alternativ 1"

Eller du kunne hatt alternativ:

Hva ville du foretrukket?

Du har dobbelt så høy lønn (300.000 kr per år) som alle du kjenner (150.000 kr per år), men allikevel ligger på et gjennomsnittlig lønnsnivå ellers i samfunnet (300.000 kr per år)?

eller

Du har dobbelt så høy lønn (600.000 kr per år) en hva gjennomsnittet i samfunnet ellers ligger på (300.000 kr per år), men alle du kjenner, har dobbelt så høy lønn (1.200.000 kr per år)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Alternativ 2, definitivt. Jeg tjener nesten 300k i året og kameratene min er studenter stort sett alle sammen, men jeg føler ikke at jeg har mer enn dem for det. Vi får se om meningen forandrer seg til høsten når jeg blir student.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg stemte på alternativ 1, fordi jeg gikk ut i fra at alternativ 2 tilsa at lønnsnivået generelt sett var høyere enn det i dag.

8098518[/snapback]

Hvorfor antok du det?

Lenke til kommentar
Jeg stemte på alternativ 1, fordi jeg gikk ut i fra at alternativ 2 tilsa at lønnsnivået generelt sett var høyere enn det i dag.

8098518[/snapback]

Hvorfor antok du det?

8112666[/snapback]

For hvis alle andre tjener mer enn en (det dobbelte) så koster nok en melkesjokolade 29,90 istedenfor 18,90 som den gjør i dag. ;)

Inntekter og kostnader følger jo hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

8098518[/snapback]

Hvorfor antok du det?

8112666[/snapback]

For hvis alle andre tjener mer enn en (det dobbelte) så koster nok en melkesjokolade 29,90 istedenfor 18,90 som den gjør i dag. ;)

8112684[/snapback]

Enten så har dere misforstått eller så har jeg misforstått. Jeg tipper dere.

Lenke til kommentar

8098518[/snapback]

Hvorfor antok du det?

8112666[/snapback]

8112684[/snapback]

Enten så har dere misforstått eller så har jeg misforstått. Jeg tipper dere.

8112697[/snapback]

Kan godt hende det... :p Men det er jo ingen logikk i at kostnadsnivået blir det samme som i dag hvis de fleste har over millionen i året. Hvis de fleste har 150.000 og du har 300.000 bli kostnadsnivået lavere enn i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kan godt hende det... :p Men det er jo ingen logikk i at kostnadsnivået blir det samme som i dag hvis de fleste har over millionen i året. Hvis de fleste har 150.000 og du har 300.000 bli kostnadsnivået lavere enn i dag.

8112746[/snapback]

Det er ingen logikk i at kostnadsnivået skal være noe annerledes fra første til andre alternativ. Da vil svaret være det samme uansett, bare tallene annerledes. Det står heller ikke "de fleste" noen steder, men venner og familie i nærområdet.

Dessuten skriver Simen "Hensikten med spørsmålet er å se om folk foretrekker av relativ velstand eller absolutt velstand." Velstandsnivået ville vært det samme om kostnadene hadde følgt inntekten, uansett alternativ.

Lenke til kommentar

Hva er konsumprisindeksen? Hvordan ligger det generelle lønnsnivået i forhold til det generelle prisnivået?

For min del blir disse spørsmålene kun om jeg skal tjene 300.000 eller 600.000, men vil heller tjene 300.000 med lavere prisnivå enn 600.000 med høyere prisnivå (som muligens reflekterer det de andre rundt deg skulle tjene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...