Gå til innhold

God lønn eller bedre lønn? Hva foretrekker du?

Simen1

Hva ville du foretrukket av disse alternativene:  

145 stemmer

1. 1. Hva ville du foretrukket av disse alternativene:

• Du tjener 300.000 per år, mens alle venner, familie og alle i nærområdet ditt tjener 150.000 kr/år. Altså halvparten av deg.
      46
    • Du tjener 600.000 per år, mens alle alle venner, familie og alle i nærområdet ditt tjener 1.200.000 kr/år. Altså dobbelt så mye som deg.
      99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øyy, førstemann jo...

:)

EDIT: En tanke kunne vel vært å tjene godt når man er i en etableringsfase med stor gjeldsbyrde, og så gå ned i lønn etterhvert som man ble ferdig etablert om du skjønner hvor jeg vil. I dag fungerer det motsatt, og bedriftene vil vel neppe betale mer for mindre kompetanse/erfaring. Så det går vel bare an i en fantasiverden.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Ingen av delene. Kan ikke si jeg helt forstod problemstillingene dine.

Hva folk i nærområdet mitt tjener har null betydning for meg.

8037401[/snapback]

Samme her. Jeg valgte det alternativet som gav best inntekt for meg og min familie. EDIT: ...som jeg forsørger.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Det er gjort vitenskapelige undersøkelser som viser at mennesker generelt og uten tvil foretrekker relativ rikdom.

Etter å ha svart (ærlig) så ser jeg at resultatene her foreløpig viser det motsatte, noe som viser svakheten med å stille spørsmålet åpent :) Dessuten lider vi nok av liten utvalgsstørrelse.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Jeg valgte 300'000. Det handler rett og slett om min kjøpekraft i forhold til "alle andre" sin kjøpekraft. For selvfølelsen og statusfølelsen er det veldig fint å være den rikeste i sin omgangskrets.

Uansett... om jeg hadde tjent halvparten av det alle rundt meg tjener så kan jeg gå ut ifra at snittet for landet ligger nærmere det de andre tjener fremfor det jeg tjener. Det vil føre til at de andre har mer kjøpekraft enn meg og vil drive prisene opp. Jeg vil da ha dårlig råd etter relativt kort tid.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å svare på slikt uten å vite hvor det generelle lønnsnivået ville lagt seg, og uten viten om tilstanden ellers i landet. Men jeg vil jo alltid se en absolutt velstand fremfor å fremheve meg selv med relativ velstand. Jo bedre flere har det, jo bedre er det jo for meg, og dersom man antar at man ser ut fra situasjonen i Norge i dag så er jo 600 000 greit å overleve på for egen del også.

Altså, jeg vil først sikre meg nok til et sunt og godt liv med noen få ekstragoder, så begynner jeg å si at jo flere som får tilgang på mere varer og tjenester, jo bedre er det.

Men hvor skal de stemme som sloss for absolutt fattigdom (a.k.a. sosialister) ? :tease:

Lenke til kommentar

For å omformulere alternativene litt:

1. Man har en normal jobb, men bor i den verste sosialblokka på Romsås og menger seg med subb.

2. Man har en god jobb, og har i tillegg giftet seg til penger og en eksklusiv omgangskrets.

Hmm, ikke lett å velge :hm:

Lenke til kommentar
For å omformulere alternativene litt:

1. Man har en normal jobb,  men bor i den verste sosialblokka på Romsås og menger seg med subb.

2. Man har en god jobb, og har i tillegg giftet seg til penger og en eksklusiv omgangskrets.

Hmm, ikke lett å velge  :hm:

8071962[/snapback]

Haha! Dagens! Årets! Haha.. :D

You made my day.. ;)

Lenke til kommentar

Er litt usikker der Simen1. Mener du at når man tjener 300.000 mens det generelle lønnsnivået overalt ligger på 150.000, og vise verca, eller at bare folk i nærheten av deg tjener det du sier, og ellers er lønnsnivået uforandret?

Lenke til kommentar

Hmm.. spørsmålet var vist ikke skikkelig definert. Jeg tenkte på to samfunn med samme generelle kostnadsnivå og lønnsnivå. Jeg burde vel omformulert det men kan ikke gjøre det i denne tråden uten at stemmene som allerede er gitt blir feil. Noen forslag til hvordan jeg kan lage en ny avstemning med gode alternativer som beskriver reell vs relativ velstand?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...