kprimstad Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hei.. Har en side som lager thumbnails, den skriver ut en linje pr. bilde den behandler. Dette kan fort ta lang tid, ved mange bilder kan det ta flere minutter, da timer jo klienten ut. Er det noen som har noen ide om hvordan dette kan la seg løse ? Har kikket en del på AJAX ( XMLHttpRequest ), men denne kan ikke lese linje for linje men en side genereres, men returnerer når hele siden er generert. Har selv tenk på at eg må lage en type jobb kø system og bruke ajax til å sjekke status på jobben som er lagt inn i kø. Men dette virker en smule overkill. På serversiden kjører eg APACHE og perl cgi script. Setter stor pris på forslag til løsning Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Å generere thumbnails under hver eneste sidevisning er vel også en smule overkill? Du kan vel lagre de i en designert thumbnail-mappe, og deretter hente de ut. Det burde gjøre det noe mer effektivt, om ikke kan man bare oppdatere siden og forhåpentligvis ikke time ut igjen. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Du kan la perlscriptet skrive til ei fil som php/perl o.l paser til js via ajax? Jonas: Jeg tror dette er om en side som spesifikt lager thumbnail - ikke at thumnails lages hver gang noen besøker er galleri. Endret 28. februar 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jonas: Jeg tror dette er om en side som spesifikt lager thumbnail - ikke at thumnails lages hver gang noen besøker er galleri. Det høres nok mer riktig ut, ja. Beklager, glem svaret mitt. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Jeg hadde et liknende problem for en stund siden med en fil som skulle importeres inn i en database og hvor en god del ting skulle skjekkes for hver linje. Jeg lagde en løsning med AJAX som forenklet var - last opp filen (med en vanlig form, forstatt ikke noe AJAX), gjør en grovtest av at ting er fornuftig, returner en side med status og mulighet for å fortsette eller avbryte - Ved oppstart, send en AJAX-forespørsel som ber om at n (i mitt tilfelle 10) linjer prossesseres, når dette er gjort, returner en statusrapport, - Når den nye statusrapporten mottas, dersom det ikke er noen feilmelding, send (automatisk) tilbake en forespørsel om å prossessere de n neste linjene - Dersom det er noen feil, rapporter denne, gi mulighet til å rette opp eller avbryte. Selvfølgelig, det brukes mer ressurser og tar (totalt) lengere tid med denne teknikken enn om jeg hadde fått til en eller annen lur metode hvor hele prossessen gikk i bakgrunnen, men på den annen side får brukeren her hele tiden en tilbakemelding om hvor langt man er kommet. Dersom du har kontroll over serveren, kan du kanskje få til å lage en offline prossessering og enten gi brukeren beskjed om å skjekke status senere, eller la broweren polle en eller annen fil som gir status for prossesseringen, evt med en automatisk refresh. Dersom du ikke har gjort det allerede, plukk opp prototype.js før du begynner å bruke AJAX. lykke til! M. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hva med å lage en løsninger der du kun henter ut det som faktisk brukeren ser på. En type load content on scroll. Til enhver tid kan du ha lastet inn slik at det fyller opp selve bildet (med alle tumbsa) som brukeren ser på, i tillegg nok til en page-down til. På onscroll legger du da inn en event for å hene ut mer data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå