Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

.no domene restriksjoner

Anbefalte innlegg

Vet at det er masse restriksjoner rundt registrering av .no domener, men etter å ha lest punktene jeg fant her Lurer jeg fremdeles på følgende:

Gjelder restriksjonene kun for registreringen? Eller også hva websiden inneholder/brukes til?

Fant ut at min far har et firma som ikke er aktivt lenger, men som fremdeles er registrert i brønnøysund registrene. Kan jeg skaffe meg et .no domene ved å registrere det med hans "firma"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-08 00:21, skrev namelezz:

men domenenavnet skal vel helst ha noe med bedriften å gjøre da?

Har man ikke gått bort fra det kravet? Tidligere var det ett domene pr. firma og navnet måtte ha noe med firmaet å gjøre. Nå kan hvert firma registrere X vilkårlige domener.

Innholdet på siden tror jeg ingen bryr seg om, med mindre det bryter norsk lov, selvsagt.

LeD

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 01:10, skrev oysfaerg:

Namelezz:

Tøv - Hvordan kan du tro det?

Så lenge du har ett foretaksnr, kan den være så privat du bare vil...

mente jeg leste dette ikke var lov og at *.priv.no var opprettet til slike formål. Det er jo noen år siden men... Men uansett kan man fort havne i en rettsak om rettighetene til et domenenavn virker det som :/

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 01:28, skrev namelezz:

mente jeg leste dette ikke var lov og at *.priv.no var opprettet til slike formål. Det er jo noen år siden men... Men uansett kan man fort havne i en rettsak om rettighetene til et domenenavn virker det som :/

Sony prøvde seg på den der. ps2.no var registrert av en kar som solgte playstation2 konsoller, men sony norge mente at de hadde rett til å få domenet. Sony tapte rettsaken.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 00:35, skrev GeeZuZz:

Kult!

Da blir det nok snart en .no på meg... :smile:

Et spørsmål til... Noen har kanskje ant at det er websiden i signaturen det handler om. Vil
nokia
mobil.no gå? eller vil Nokia saksøke meg og stuff pga domenenavnet?

jeg var inne og sjekket siden din nå.. spørsmålet er vel egentlig om du ikke burde hatt ditt eget org.nummer for å drive den sida? Du selger jo tross alt tjenester.. greit å gjøre det på ei bakgårdsside med .tk som toplevel.. men når det blir .no så er det kanskje flere som finner den, og større sjanse for å få skattefuten på døra?

[ Denne Melding var redigert av: Truman på 2002-12-08 10:46 ]

Lenke til kommentar

Først og fremst. Du blir ikke noe mer saksøkt av Nokia for et .no domene enn for et .tk domene

Quote:

Den 2002-12-08 10:46, skrev Truman:

jeg var inne og sjekket siden din nå.. spørsmålet er vel egentlig om du ikke burde hatt ditt eget org.nummer for å drive den sida? Du selger jo tross alt tjenester.. greit å gjøre det på ei bakgårdsside med .tk som toplevel.. men når det blir .no så er det kanskje flere som finner den, og større sjanse for å få skattefuten på døra?

Du definerer virksomheten som en hobby. Så slipper du å skatte. Kravet er vell at hobbyen ikke skal være sinnsykt innbringende, eller være din hovedbeskjeftigelse.

Momsplikting er man uansett ikke før man har omsett for mer enn 30 000 i året.

Lenke til kommentar

Tenkte på å registrere meg som bedrift, men fant ut at da vil det føre til masse arbeid, skatter og alt mulig dritt... eller? Jeg kommer til å omsette for langt under 30000 i året - vil det bli noe forskjell om jeg hadde vært bedrift da?

Det er tross alt bare en hobbyvirksomhet, og jeg nekter å tro at jeg noen gang kan tjene over et par usen i måneden.

www.NokiaMobil.tk - www.NokiaForum.tk

[ Denne Melding var redigert av: geezuzz på 2002-12-08 16:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 16:07, skrev GeeZuZz:

Tenkte på å registrere meg som bedrift, men fant ut at da vil det føre til masse arbeid, skatter og alt mulig dritt... eller? Jeg kommer til å omsette for langt under 30000 i året - vil det bli noe forskjell om jeg hadde vært bedrift da?

Det er tross alt bare en hobbyvirksomhet, og jeg nekter å tro at jeg noen gang kan tjene over et par usen i måneden.

Er ikke så mye mere jobb bortsett fra at du må begynne og betale mva etc, men er du uregistrert for lenge får du et brev fra ligningskontoret som spørr hvorfor du ikke har registrert deg som moms pliktig enda. Er ikke meningen at man skal drive "under 30k virksomhet" for lenge.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 16:07, skrev GeeZuZz:

JEg ser ikke poenget med å registrere seg som bedrift med det du holder på med. Du tjener ingenting på det. bare ekstra papirarbeid.

Husk du må levere regnskap for næringa hvert år, også levere innvikla selvmelding for selvstendig næringsdrivende.

Jeg har regga ett firma, var aktiv i det før. Nå gidder jeg ikke å bruke det lengre. Er ikke aktiv nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...