Gå til innhold

Overføringshastighet til ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en Packard Bell 160GB ekstern harddisk og bare lurte på om man kan beregne hvor lang tid en viss mengde data trenger for å overføres.

Den har en USB2 tilkobling og jeg skal overføre rundt 80GB.

Når jeg har testet med noen få GB tar det uhorvelig lang tid og alt i alt ser jeg for meg at dette vil ta dagevis. I så fall er det vel et lite hendig backupsystem for blant annet dv-film (hvor en time er rundt 13GB)?

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt meg en Packard Bell 160GB ekstern harddisk og bare lurte på om man kan beregne hvor lang tid en viss mengde data trenger for å overføres.

Når jeg har testet med noen få GB tar det uhorvelig lang tid og alt i alt ser jeg for meg at dette vil ta dagevis. I så fall er det vel et lite hendig backupsystem for blant annet dv-film (hvor en time er rundt 13GB)?

Mvh Dan

8035610[/snapback]

Du bør klare 10-20MB/s

Lenke til kommentar

Mvh Dan

8035610[/snapback]

Du er sikker at du har plugget harddisken i en USB 2.0 port, ikke sant?

Hvis du mangler 2.0-støtte (på noen) porter, vil det går veldig sent.

Lenke til kommentar

Skal være USB2 på pc'en, men om den er koblet korrekt er jeg neimen ikke sikker på. Hvordan kan jeg kontrollere det?

Prøvde nettopp å overføre 1GB og brukte ca 20 minutter.

[edit:]Byttet USB kontakt, og overførte samme filen på under ett minutt.

[edit2:]Det er USB-hub'en som er flaskehalsen. (ut å kjøpe USB2-hub)

Mvh Dan

Endret av Dan Hansen
Lenke til kommentar

Teoretisk skal USB overføre 480 mbps én vei, mens firewire skal overføre 400 mbps begge veier. Firewire er i realiteten raskere. Man vil aldri oppnå teoretisk hastighet som hos USB2 er 60 MB/s, men jeg vil heller tro at den kommer til å ligge på rundt 40 MB/s..

Så jeg vil tro at det vil ta ca 30-40 minutter for deg å overføre 80 GB hvis du ikke driver med noe annet som kan forstyrre overføringen.

Lenke til kommentar

Det vil si 0,83 MB/s, noe man kan forvente av USB1.1-hastigheter som i teorien har en topphastighet på 1,5 MB/s.

8035852[/snapback]

Det vil si 17 MB/s, noe man kan forvente av USB2.0-hastighet.

Bra å høre at du fant problemet. Det kan av og til være et problem å få USB2.0-hastighet dersom HUB'en deler båndbredde med andre høyhastighets-enheter. Noen hovedkort har også 2 USB-porter per USB-kontroller slik at de to portene må dele båndbredde. Delingen skjer av og til veldig skjevt: USB1.1 til en enhet og USB2.0 til en annen.

>Jonas<: Har firewire 400 virkelig 400 Mbit/s opp og ned samtidig? Altså full duplex? Har du noe mer info om det? Jeg klarte ikke å finne en bekreftelse på det hverken på google eller wikipedia.

Lenke til kommentar

Det vil si 0,83 MB/s, noe man kan forvente av USB1.1-hastigheter som i teorien har en topphastighet på 1,5 MB/s.

8035852[/snapback]

Det vil si 17 MB/s, noe man kan forvente av USB2.0-hastighet.

Bra å høre at du fant problemet. Det kan av og til være et problem å få USB2.0-hastighet dersom HUB'en deler båndbredde med andre høyhastighets-enheter. Noen hovedkort har også 2 USB-porter per USB-kontroller slik at de to portene må dele båndbredde. Delingen skjer av og til veldig skjevt: USB1.1 til en enhet og USB2.0 til en annen.

>Jonas<: Har firewire 400 virkelig 400 Mbit/s opp og ned samtidig? Altså full duplex? Har du noe mer info om det? Jeg klarte ikke å finne en bekreftelse på det hverken på google eller wikipedia.

8041339[/snapback]

Vet at firewire har 400 mbps begge veier, altså ut og inn. Men vet ikke om dette er samtidig. USB2 har ihvertfall 480 mbps kun én vei. Men husker ikke hvem vei.. (Trur jeg da vet dette.. :p )

Lenke til kommentar

>Jonas<: Hvem er "Vei"? Høres vietnamesisk ut.. :p

USB2.0 kan definitivt sende data begge veier. F.eks kopiere filer til eller fra en ekstern harddisk, men USB2.0 er i hvert fall ikke full duplex. (begge veier samtidig) siden det kun er ett sett med signalledere (seriellt differensiellt signal som går via 2 ledere).

Redigert: Jeg ser at firewire har to par med serielle differensielle signaler.

Så det virker sansynlig selv om jeg ikke har sett det stavet rett ut ennå. Håper jeg finner ut av det så jeg lærer noe nytt :)

Lenke til kommentar
>Jonas<: Hvem er "Vei"? Høres vietnamesisk ut.. :p

USB2.0 kan definitivt sende data begge veier. F.eks kopiere filer til eller fra en ekstern harddisk, men USB2.0 er i hvert fall ikke full duplex. (begge veier samtidig) siden det kun er ett sett med signalledere (seriellt differensiellt signal som går via 2 ledere).

Redigert: Jeg ser at firewire har to par med serielle differensielle signaler.

Så det virker sansynlig selv om jeg ikke har sett det stavet rett ut ennå. Håper jeg finner ut av det så jeg lærer noe nytt :)

8042198[/snapback]

HER finner du litt info.

HER er det mer å lese på.

"In operation, 1394b will support continuous full-duplex operation of the bus. To meet demanding emission leakage standards, the data is scrambled and fed through a modified 8B10B encoder to guarantee that the signal is DC balanced. The latter is important to ensure that large common mode voltages are not produced on the cable. A demanding Bit Error Rate requirement of 10^-12 was mandated."

Firewire 800 støtter full duplex. Tyder vel på at Firewire 400 ikke gjør det.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...