Gå til innhold

RGB-leds på en ATMega thingy

Anbefalte innlegg

Hvor mange RGB-leds kan en av de største ATMega kontrollerne styre? Og kan den programmeres i noe annet enn ASM :)

Jeg er ute etter så mange individuellt kontrollerbare RGB-kanaler som overhodet mulig.

Har javaerfaring, så kan kanskje takle å programmere C :)

Den bør også kunne kontrolleres fra en PC. Via parallell/seriell/usb/ethernet you name it ;)

Forslag og fakta?

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATMega kan programmeres med C ( og en god del andre språk )

De aller fleste ATMega-brikkene har innebygde kretser laget for seriell kommunikasjon. Men spenningen de gir ut er for lav til å kommunisere direkte med en PC så du trenger en spenningskonverter mellom maskinen og µCen.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar
Hvor mange RGB-leds kan en av de største ATMega kontrollerne styre? Og kan den programmeres i noe annet enn ASM :)

Jeg er ute etter så mange individuellt kontrollerbare RGB-kanaler som overhodet mulig.

Har javaerfaring, så kan kanskje takle å programmere C :)

Den bør også kunne kontrolleres fra en PC. Via parallell/seriell/usb/ethernet you name it ;)

Forslag og fakta?

-C-

8035463[/snapback]

Hvordan er det AVR MCU'en skal styre RGB diodene, PWM ?

Jeg har kjørt en test med 8X8 RGB dioder(16 farger) på en mega163,

brukte da avr-gcc som C compiler..

Lenke til kommentar

Ja er vel PWM som er vanligste måte. En vanlig RGB-led har vel 4 pinner? (Evt. 5 for RGBB dioder). Så går det an å gjøre det så enkelt som å ta antallet GPIO's på en brikke og dele på diodens pinner minus 1? (Hvis min antagelse om at de kan bruke felles minus er riktig.)

Så hvis jeg har 32 GPIO så kan jeg kjøre på med 10 leds? (3pins + anode)

-C-

(Med forbehold om at jeg har blandet anode og katode ;) )

Lenke til kommentar

kan koble LEDene i en matrise (opp til en viss størrelse), da vil bare noen av LEDene lyse samtidig, men du bytter så fort at du får en illusjon av at de lyser. Blir matrisen for stor vil du ende med at de tilsynelatende lyser svakt da det tar for lang tid mellom hver gang et og samme LED lyser.

eks 4*4 RGB LED matrise: 4+3*4 = 16 pinner, 16 RGB LED (altså 48 LEDs)

eks 5*5; 5+3*5 = 20 pinner, 25 RGB leds (75 leds)

slik jeg har tenkt over blir maks antall RGB LED lik:

(((antall GPIO-pinner)/2)^2)/4

kan hedende det finnes andre koblinger som er mer effektive, og at bruk av eksterne dekodere kan hjelpe ( for eksempel bare ta en av fargene om gangen…)

btw: trur noen av Atmels AVR har LCD display drivere... (feks atmega169, om jeg husker rett)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...